امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای مرگ خور شمارش معکوس آغاز شد+تصویر

یاران سبز: خور مرده شور گناوه طی قرنها در کنار روزهای خوش و ناخوش این شهر با جزر و مد دریا خود را به مردمان این شهر نشان داده است. این خور شاهد حکایتهای فراوانی است که سینه به سینه به این نسل رسیده است. از جنگهایی که مردانش را در آن شسته و به خاک سپرده اند تا طاعون و وبایی که به دلیل زیاد بودن مردگان در این خور شسته شده اند همیشه این چنین بوده است و در پی حوادث سالیان دراز هیچ گاه از آن جا که بوده است عقب نشینی نکرده است. دو دهه پیش وقتی در نزدیکی های این خور ابتدا ورزشکاران گناوه زمینهای ورزشی خود را در نزدیکی آن بپا کردند و برای در امان ماندن زمین از نفوذ آب دریا دور آن را سد خاکی زدند؛ هیچ کس به این فکر نمی کرد که روزی ساختمانهای بد قواره جای آن زمینها را بگیرد، اما وقتی در نیمه های شب گروهی برای راندن ورزشکاران درون زمینها را با لودر و گریدر شخم زدند، پایان حکومت ورزش بر آن مناطق هم فرا رسید. کسانی که برای تملک آن شوره زارها شخم را تنها راه چاره دیدند و دستشان را مانند فکرشان آلوده کردند دارای چنان قدرتی بودند که ورزشکاران بی نوا جز سکوت راهی را نتوانستند پیش بگیرند. از بین رفتن آن زمینها به انحلال شهباز و دارایی ختم شد.

و اما حکایت امروز خور مرده شور گناوه

امروزه در اکثر شهرهای بندری جهت ایجاد فضاهایی که بتوان با آن گردشگر را جذب کرد با هزینه هایی سرسام آور خورهایی را ایجاد می کنند که وضعیت بنادر را متحول می کند و چشم نوازتر نشان دهد، و اما در شهر بندری گناوه شرایط به شکل دیگری رقم می خورد. گناوه به وسیله خور و دره(دره گث) محاصره شده است و اندکی حوصله ، تبحر و اندیشه ای خلاق و کارشناسانه می تواند این خورها را تبدیل به مهمترین نقاط گردشگری این شهر کند، ولی عده ای که انگار هیچ وابستگی به این شهر ندارند، کمر بسته اند و عرصه را بر خور غربی گناوه مشهور به خور مرده شور تنگ کرده اند و عنقریب است که مرده این خور هم به خاک سپرده شود.

در خور مرده شور گناوه چند گونه جانوری هم ساکن هستند اما با تنگ شدن خور زندگی این جانوران نیز با مشکل روبرو شده است و باید به زودی شاهد مهاجرت پرندگان این خور باشیم. پرندگان و دوزیستانی که سالهاست در این خور زندگی می کنند با حمله زمین خواران به آرامی در حال عقب نشینی هستند و در صورتی که محافظان محیط زیست در این زمینه اقدامی عاجل انجام ندهند باید به زودی شاهد مرگ خور مرده شور و نابودی جانوران آن نیز باشیم.

آیا سرنوشت این پرندگان و آن جوانان به هم گره خواهد خورد.

جالب اینجاست که زمینهایی که در مد دریا به زیر آب می روند و تنها با ریختن نخاله های ساختمانی که آن هم هدفدار ریخته می شود مالکان جدیدی پیدا کرده است.

آیا باز هم شاهد حضور وکلای قدرتمند برای تصرف این زمین ها به زمینخواران خواهیم بود.

آیا اداره ثبت همچنان با چشم بسته اقدام به ثبت زمینهای ملی بنام زمینخوارانی که ملیت خود را فراموش کرده اند و چشم طمع به سواحل ماسه ای ، صخره ای و خورهای اطراف شهر را دارند خواهد کرد.

آخرین-جوی-از-خور-مرده-شور خور..مرده..-شور خور.مرده.شور. خور-مرده-شور-..-. خور-مرده-شور-.-.-. خور-مرده-شور.-. خور-مرده-شور..پرندگان خور-مرده-شور.پرندگانخور.-.مرده-.-شور خور.-.مرده-شور خور-مرده-شور-..-..

پست های مرتبط

۰ نظر

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *