امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دست دوستی اوباما به سوی روحانی دراز می‌شود و «سلام» می‌گوید؟

همه نگاه‌ها در داخل و خارج از کشور به روز سه‌شنبه و سالن مجمع عمومی سازمان ملل دوخته شده است؛ جایی که اوباما صبح و روحانی بعدازظهر روز افتتاحیه قرار است سخنرانی کنند و پس از آن…اوباما.روحانی

به گزارش نامه، روز سه شنبه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل آغاز می شود و قرار است رئیس جمهور کشورمان برای نخستین بار بعداز ظهر روز سه شنبه به سخنرانی بپردازد.
رئیس جمهور آمریکا نیز به عنوان کشور میزبان مجمع عمومی سازمان ملل صبح روز سه شنبه سخنرانی خواهد کرد.
اما جنجال برانگیزترین بخش این روز از نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل آنطور که روزنامه آمریکایی یو.اس ای تودی نوشته است بخشی است که در برنامه کاری نیامده است. دیدار دوجانبه احتمالی اوباما و روحانی.
این روزنامه در این باره می نویسد: آیا اوباما به رئیس جمهوری جدید ایران «سلام» می گوید یا دیدار کوتاهی با یکدیگر خواهند داشت؟ مقامات می گویند که هیچ دیدار برنامه ریزی شده ای میان مقام های تهران و واشنگتن وجود ندارد.
در جدول زیر به برخی از این گمانه ها اشاره شده است.
 

رسانه

مطلب

رویترز

«باراک اوباما» در این فرصت می‌تواند هم به صورت لفظی و هم به صورت عملی دست دوستی خود را به سوی همتای ایرانی‌اش دراز کند. به نظر می‌رسد به جای آنکه دیداری رسمی و طولانی صورت پذیرد، دیدار آن‌ها تنها به دست دادن و تعارفات معمول احتمالا در ساختمان سازمان ملل، محدود شود. این خبرگزاری با بیان اینکه در روزهای اخیر طرف ایرانی گام‌های بسیار مثبتی در جهت بهبود روابط برداشته‌، نوشته است اوباما بیم آن را دارد که با دادن پاسخی بسیار گرم پیش از آنکه ایران قدمی عملی در زمینه برنامه هسته‌ای بردارد، با موج انتقادات کسانی مواجه شود که وی را به رفتار ناپخته در سیاست خارجی متهم می‌کنند.

نیویورک‌تایمز

رهبر جمهوری اسلامی دست‌کم در شرایط فعلی به رئیس‌ جمهوری این کشور برای تعامل با غرب اختیار داده است. این اولین بار است که آقای اوباما مستقیما برای رئیس‌جمهور ایران نامه نوشته است نه رهبر عالی این کشور.

این نشان می‌دهد که کاخ سفید باور دارد که آیت‌الله خامنه‌ای به آقای روحانی اختیار داده است تا به دنبال گشایش در روابط با غرب باشد؛ دست‌کم برای زمان حاضر. موضع سابق دولت آمریکا این بود که ما باید با کسی در ایران مکاتبه کنیم که تصمیم گیرنده است. اکنون این نامه‌ها برای روحانی ارسال می‌شود.

روزنامه یو.اس.ای تودی آمریکا

جنجال برانگیزترین بخش سفر هفته آینده باراک اوباما به سازمان ملل متحد، موضوعی است که در برنامه نیست. ایا اوباما به رئیس جمهوری جدید ایران «سلام» می گوید یا دیدار کوتاهی با یکدیگر خواهند داشت؟ مقامات ایران می گویند که هیچ دیدار برنامه ریزی شده ای میان مقام های تهران و واشنگتن وجود ندارد اما رهبران دو کشور نامه نگاری میان تهران و واشنگتن را در میانه مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران تایید کردند.

اکونومیست

هرکدام یک از قدم هایی که ایران طی روزهای اخیر برداشت این حدس و گمان را به وجود آورد که یخ مواضع تندرویانه این کشور در روابط بین الملل را ذوب شده است. دولت ایران در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۱۱ زندانی سیاسی از جمله «نسرین ستوده» و «فیض الله عرب سرخی» را آزاد کرد. نامه نگاری های میان روسای جمهوری ایران و آمریکا صورت گرفت. روحانی همچنین در توییتر آغاز سال نو عبری را تبریک گفت.

فاکس نیوز

در حالی که دیپلمات‌ها خود را برای برگزاری نشست های رسمی و خصوصی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آماده می کنند، دولت اوباما و متحدانش در این باره که بهترین راه پاسخ به  ژست مذاکره طلبانه و دوستانه دولت جدید ایران چگونه می تواند باشد، بحث می کنند.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *