امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سفر به دهک ، برای غزالان تیز پای کوهستان


دیگر پازنها و قوچهای کوهی شاخ در شاخ هم نمی افکنند و بازی کنان تا چند قدمی و در دید رس قرار نمی گیرند . زیبایی طبیعی کوهستان دستخوش دخالت نابجای ما انسانها شده است . کمتر صدای کبک و تیهو و قمری از سینه کش کوهها و کمرها گوش نواز جانها می شود .
شلیک گلوله های سهم آگین خواب از سر آهوان و پرندگان در صعب العبور ترین کوهها و دره ها پرانده است . چشمه ها کمینگاه پلنگان و یوزهای وحشی شده است. باید برای خواب های رمیده آهوان فکری کرد . پرندگان هول آسا از سینه کش کمرها به تاراج خزان می اندیشند . گله آهوان رمیده از چشمه ها، باز نخواهند گشت .
صدای شلیک ، خواب ساکنین کوهستان را پریشان کرده است نسل رو به انقراض کبک و تیهو وقمری از دست تفنگچیان روز به روز به پرتگاههای عمیق تری پناه می برند .
روزی روزگاری گله آهوان نه تنها در کوهها بلکه در دشتها و در حاشیه ی روستاها هم قابل مشاهده بودند ولی زندگی ماشینی امروز عرصه ی کارزار و روال بی سابقه شکار ، حیوانات را به سرسخت ترین کوههای صعب العبور کشانده است به نحوی که برخی شکارچیان روزها در کنار یک چشمه و یا برکه آب در کمینگاه می خوابند تا شکاری را به دام بیندازند .
جمعه هفتم تبرماه یعنی همین چند روز پیش به اتفاق تعدادی از دوستان عازم کوه دهک شدیم .. کوه دهک که روستای خالی از سکنه دهک را در خود جای داده است مقصد ماست . خانواده گشتاسب گشتاسبی چند نسل است که در این منطقه سکنی دارند . گفته می شود شاخه ای از طایفه گشتاسبی ها در زمان نادرشاه افشار به این منطقه کوچانده شده اند و نزدیک به سیصد سال است که در این منطقه سکونت دارند .
این روستا شرقی ترین روستای استان بوشهر در بلوک لیراوی و شهرستان دیلم در دل کوههای منتهی به گچساران و بی بی حکیمه قرار دارد و در واقع هم مرز با استان کهگیلویه وبویر احمد می باشد . تنها یک راه صعب العبور مسافرین را به این منطقه می برد و از روستای دهک تا بی بی حکیمه با پای پیاده یک ساعت و نیم راه است .
در کوه دهک چندین چشمه ی آب شیرین وجود دارد . چشمه هایی مانند چشمه آب گم ، چشمه ی ستونی ، چشمه لارگاه ، چشمه کاروانگه ، چشمه پت گو و… باعث شده است تا حیوانات وحشی و پرندگان ، کوه دهک را مکان مناسبی برای زندگی تشخیص داده و از طرفی شکارچیان هم محیط را برای شکار خود مناسب ببینند و علیرغم اینکه این منطقه زیستگاه مناسبی برای حیوانات وپرندگان می باشد ولی به علت شکار بی رویه ، زندگی برخی حیوانات در معرض خطر قرار گیرد.
حیواناتی مانند قوچ و میش ، کل وبز کوهی که از نژاد کمیاب می باشند در این منطقه زندگی می کنند . یکی از اهالی دهک که اینک در گچساران زندگی می کند می گوید: حیوانات دیگری نظیر کفتار ، گرگ ، پلنگ ،یوزپلنگ ، خرس ، روباه ، شغال ، گراز و… پرندگانی نظیر کبک ، تیهو ، قمری ، کبوتر چاهی ، هوبره از دیگر جانورانی هستند که کوه دهک را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند.

غلامرضا-کرمی

پست های مرتبط

۰ نظر

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *