امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

میدان دادن به جوانان از شعار تا واقعیت تلخ

یاران سبز_ مرتضی خضری: یکی از معضلات و مشکلات لاینحل کشور بی‌کاری افسارگسیخته‌ای‌ست که جان را به لب جوان‌ها رسانده است. اعتراض‌ها و تجمع‌هایی که صورت می‌گیرد یک پای ثابت دارد؛ جمع جوانان متخصص و بی‌کار، جمع جوان و کاردانی که با وجود داشتن تمامی مدارک باید در خیابان به دنبال مشاغلی باشند که تنها نام شغل را با خود یدک می‌کشد و از سر و روی این مشاغل دردسر می‌بارد.

عمده‌ترین دلیل افزایش روز به روز جمعیت بی‌کار را باید در عدم بازنشستگی کارمندان و مدیران جستجو کرد. در تمام جوامع استفاده از تجربه نسل‌های قبل در ادارات از زمانی شروع می‌شود که فرد به زمان بازنشستگی نزدیک می‌شود. فرد بازنشسته با انتقال تجربه خود در زمانی کوتاه فرصت به جوانی می‌دهد که تشنه یادگیری و انجام وظیفه است. در واقع با بیرون رفتن یک فرد باتجربه شما نیروی جوانی را جایگزین می‌کنید که صاحب تجربه هم شده است اما در گناوه این روند طی نمی‌شود تا روند توسعه هم با پیر و کند شدن نیروی فعال کند شود. در کشور ایران کارمندان تمایلی به بازنشستگی ندارند و کار در زمان بازنشستگی متداول شده است.

در گناوه وضعیت از خط قرمز هم گذشته است. مدیران و کارمندان بازنشسته همچنان عنان اداره شهر را در دست دارند. این مدیریت تاوان سنگینی دارد. نارضایتی عمومی و عدم کارایی ادارات دولتی را باید در شکل مدیریتی حاکم بر جامعه شهری جستجو کرد. بالا رفتن میانگین سنی کارمندان، پویایی و چابکی را از ادارات دور کرده است. ارایه خدمات به کندی صورت می‌گیرد و قدرت ریسک‌پذیری در پایین‌ترین حد ممکن است و وظایف محوله به خوبی انجام نمی‌شود و حاصل این مدیریت نارضایتی مراجعه کنندگان است.

در شهرداری گناوه شما با بیشترین نیروی بازنشسته روبرو هستید. سازمانی که به‌علت گستردگی وظایف نیاز به دقت بیشتر و نگاه عمیق‌تر در ارائه خدمات دارد. این سازمان با کمبود نیروی انسانی کارآمد نیز روبروست. یکی از نیازهای اساسی این سازمان جوان نمودن بدنه اداری‌ و کارکنان و همچنین تخصص گرایی‌ست.

وجود بازنشستگان در دیگر ادارات هم جلب توجه می‌کنند و با وجود تعداد جوانان دارای تحصیلات و تخصص، هیچ‌گونه توجیهی برای اصرار بر تمدید حضور نیروی بازنشسته وجود ندارد. کشور در وضعیت حساسی قرار دارد و اگر بخواهیم ادارات خود را قوی‌تر کنیم باید از نیروی جوان و کارآمد استفاده کننیم.

در خصوص تجمع نیروهای بازنشسته در شهرداری گناوه باید شورای شهر و شهردار پاسخ‌گو باشند و فرماندار نیز باید در مورد حضور نیروهای بازنشسته در ادارات و فرمانداری پاسخ‌گو باشد.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *