امروز: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

هاشمی اعتراض نمی کند آرامش در واکنش

 این ۱۰ روز تجربه شیرین و تلخ بود. شیرین برای مردمی که با امید تا میدان فاطمی آمدند. آمدند تا از نردیک لحظه ورود هاشمی به وزارت کشور را در حافظه تاریخیشان ثبت کند. شیرینی که ۱۰ روز عمرش دوام نیافت و با اعلام نظر شورای نگهبان شوک بزرگی از سوی شورای نگهبان وارد شد. شوکی که پیش از این ۱۵۰ نماینده با نامه‌نگاری به دنبال آن بودند.

971887_598407746839018_1910542564_n
آیت‌الله انصراف نداد و تا آخر ماند. آمد و ماند تا نگویند نیامد. ماند تا فهرست نهایی شورای نگهبان بدون نام او از رسانه ملی خوانده شود. پیغام و پسغام‌ فرستادن نماینده هم برای «انصراف» پیش از موعد اعلام رسمی هیچ تاثیری در تصمیم نهایی آیت‌الله نداشت. آیت‌الله تصمیماش را گرفته بود؛ همان ساعت ۱۷:۱۵ روز شنبه ۲۱ اردیبهشت‌. همان زمان که مردم گروه گروه به دیدارش می‌آمدند و از دردهایشان می‌گفتند؛ همان زمان که مردم پشت در وزارت کشور شعار «صل علی محمد ناجی ملت آمد» سر می‌دادند. آیت‌الله آمد.
حال بعد از ۱۰ روز شورای نگهبان نام «احراز صلاحیت»شدگان را از رسانه ملی اعلام کرد. اما نام «آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی بهرمانی»، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام،نیست. اکبر هاشمی‌رفسنجانی بهرمانی، «رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام»، همان که زمانی فرماندهی جنگ را در دست داشت «صلاحیت»ش توسط شورای نگهبان «احراز» نشد.
رییس ستاد انتخابات هاشمی می‌گوید آیت‌الله به‌نظر شورای نگهبان «هیچ اعتراضی» نخواهد داشت. اسحاق جهانگیری به «مهر» می‌گوید که تاکید آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر «قانون‌مداری» و «اخلاق‌مداری» است. اسحاق جهانگیری، یادآور می‌شود که «هاشمی برای انجام وظیفه و براساس ضرورت‌هایی که وجود داشت به صحنه آمد.»
حال دیروز همه اعضای ستاد به دیدار آیت‌الله رفتند تا آخرین امیدشان را امتحان کنند. اما انگار تصمیم گرفته شده و ستادها باید‌‌ بسته شوند.هاشمی به‌خاطر حامیانش آمد، اما شورای نگهبان برخلاف نظر مجلس که شرایط سنی را از قانون انتخابات حذف کرده بود، رای به عدم احراز صلاحیت آیت‌الله داد؛ رایی که علی مطهری درباره آن می‌گوید: «درباره رد‌صلاحیت آقای هاشمی دو دلیل آورده‌اند که هر دو باطل است. یکی ناتوانی جسمی و دوم نقش داشتن در فتنه سال ۸۸.»
رای شورای نگهبان آن هم به دو دلیلی که علی مطهری آن را باطل می‌خواند در حالی است که هنوز امید برای بازگشت آیت‌الله به گردونه رقابت به عنوان یکی از پرجاذبه‌ترین قطب‌های انتخابات از میان نرفته است؛ امیدی که علی مطهری و زهرا مصطفوی دختر امام و حتی علی عباسپور تهرانی‌فرد و حتی دبیرکل جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران در حکم حکومتی رهبری انقلاب می‌بینند. حکم حکومتی‌ای که شور و نشاط را به عرصه انتخابات باز خواهد گرداند.
علی مطهری، زهرا مصطفوی و علی عباسپور تهرانی‌فرد می‌کوشند تا بر شایعه این‌که انقلاب فرزندان خود را می‌خورد، اما این‌بار ظاهرا انقلاب پدر خود را خورده است! خط بکشند. به همین دلیل است که این‌بار دختر امام هم دست به قلم می‌شود. دست به قلم می‌شود تا نشان دهد انقلاب نه فرزندانش را می‌خورد و نه پدرش را.
زهرا مصطفوی،‌فرزند امام‌خمینی(ره)، دست به قلم می‌شود تا در نامه‌ای به مقام معظم رهبری درخواست کند که در تصمیم شورای نگهبان تجدید نظر شود. دبیرکل جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران هم خطاب به مقام معظم رهبری می‌نویسد: «با توجه به‌نظر شورای نگهبان صلاحیت هاشمی اعلام نشده، با توجه به‌این‌که پیش‌بینی می‌شود‌ درصد بالایی از آرا دانشگاهیان به سمت ایشان باشد اکنون نگرانی‌هایی درباره عدم حضور نخبگان و دانشگاهیان ایجاد شده است. در صورتی که مصلحت می‌دانید دستور فرمایید به نحوه مقتضی صلاحیت جناب هاشمی مورد تایید قرار گرفته و بازگشت ایشان به صحنه انتخابات فراهم شود.»
تجدید نظری که معنایش بازگشت امید به جامعه خواهد بود. امیدی که سیدحسن رسولی، سخنگوی ستاد عارف از آن این‌گونه سخن می‌گوید: «ما امیدوار هستیم با تدابیر مقام معظم رهبری امکان حضور مجدد آقای هاشمی به صحنه انتخابات فراهم شود تا زمینه تحقق حماسه سیاسی مورد نظر رهبری فراهم شود.»
علی مطهری هم در نامه سرگشاده خطاب به رهبری انقلاب می‌نویسد: «پیشنهاد می‌کنم با حکم حکومتی در تایید صلاحیت ایشان زمینه تحقق حماسه سیاسی مورد نظر آن رهبر عزیز را فراهم آورید.»
محمدرضا صادق، مشاور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، هم با یادآوری این‌که «ایشان همواره به عنوان امین امام و رهبری در مسئولیت‌های مهم خدمت کرده و اکنون نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد، بنابراین در چارچوب مصلحت نظام عمل می‌کند.» به فارس می‌گوید: «هاشمی مطیع قانون است و در چارچوب‌های نظام کار کرده و دنبال این است که اهداف انقلاب پیش برود.» صادق با بیان این‌که «جوّی که از سوی بعضی به‌وجودآمده‌ و ادعا کردند آقای هاشمی فراتر از قانون حرکت می‌کند، جوّی تخریبی است که علیه ایشان به‌وجودآمده.» می‌گوید: «هاشمی‌رفسنجانی یک مجتهد مبارز و انقلابی و از پیشتازان عرصه خدمت هستند و همواره در تمام صحنه‌ها به تکلیف عمل کرده است.»
عمل کردن هاشمی به تکلیفی که مردم بر دوشش گذاشته بودند در حالی است که آیت‌الله علی اسلامی یکی از اعضای مجلس خبرگان به فارس می‌گوید که به هاشمی توصیه کرده بود که عرصه مدیریت کشور را به جوان‌ها بسپرد. عرصه مدیریتی که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بالاترین اقبال را در میان مردم دارد. اقبالی که با آمدن هاشمی عزم بسیاری از مردم را برای حضور در انتخابات جزم کرده بود.
این ۱۰ روز تجربه شیرین و تلخ بود. شیرین برای مردمی که با امید تا میدان فاطمی آمدند. آمدند تا از نردیک لحظه ورود هاشمی به وزارت کشور را در حافظه تاریخیشان ثبت کند. شیرینی که ۱۰ روز عمرش دوام نیافت و با اعلام نظر شورای نگهبان شوک بزرگی از سوی شورای نگهبان وارد شد. شوکی که پیش از این ۱۵۰ نماینده با نامه‌نگاری به دنبال آن بودند. به دنبال «رد» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام. رد‌صلاحیتی که خبرش پرسروصدا‌تر خبر تایید‌شدگان در صدر اخبار ایران و دنیا قرار گرفت. اهمیت خبر رد‌صلاحیت هاشمی در این روند تا جایی مشهود بود که بسیاری از رسانه‌های خارجی تیتر اخبار و تحلیل‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.
منبع: سایت خلیج فارس
منبع:بهار

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *