امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

۴ شنبه سوری،از طرقه تا سنت/زردی من از تو ، سرخی تو از من+تصویر

یاران سبز: یکی از سنتهایی که همچنان ایرانیان را به دور هم جمع می کند، مراسم چهار شنبه سوری ست. این مراسم در تمامی نقاط ایران برگزار می شود گر چه امروزه صدای مهیب طرقه های چینی و دست ساز زیبایی این مراسم را تا حدود زیادی تحت شعاع خود قرار داده است و نسل نو اجرای آن را در بمب های دست ساز می بیند اما هستند کسانی که این روز را مانند پیشینیان گرامی می دارند. در ساحل گناوه این مراسم با دیگر شهرهای ایران متفاوت است. در گناوه چهارشنبه سوری در پنجمین روز از شنبه برگزار می شود .این موضوع برمی گردد به چند سال پیش که جوانان گناوه برای برپایی این مراسم کنار ساحل را برگزیدند، از همان زمان پنجمین روز شنبه به عنوان چهارمین روز شنبه جا افتاد و مراسم چهار شنبه سوری در روز چهار شنبه یعنی پنجمین شنبه برگزار شد. سکوت در مقابل این اشتباه باعث شد تا این اشتباه جنبه رسمی به خود بگیرد و چهار شنبه سوری در پنجمین شنبه برگزار شود.

در مراسم امسال چهار شنبه سوری، گناوه  از ابتدای غروب شاهد بازی های کودکانه بزرگان بود که با انفجار های مداوم طرقه شکل گرفت و تا انتهای شب ادامه پیدا کرد و تنها در گوشه ای از این آشفته بازار انفجارها عده ای به دور هم جمع شدند و با بر پا کردن آتش این جشن باستانی را پاس داشتند . در این مراسم بعد از سالها بالاخره صدای  زردی من از تو ، سرخی تو از من هم شنیده شد.

چهار-شنبه-سوری چهار-شنبه-سوری-. چهار-شنبه-سوری. چهار-شنبه-سوری-..چهار-شنبه-سوری.. چهار-شنبه-سوری-... چهار-شنبه-سوری... چهار-شنبه-سوری-....چهار-شنبه-سوری-..... چهار-شنبه-سوری-...... چهار-شنبه-سوری...... چهار-شنبه-سوری........چهار-شنبه-سوری-......... چهار-شنبه.سوری چهار-شنبه..-سوری چهار.شنبه.سوریچهار.شنبه..-سوری چهار..شنبه-سوری چهار...شنبه-سوری

پست های مرتبط

۰ نظر

  1. امین

    سلام و درود خیلی خسته نباشید
    خیلی نامردین من که حلالت نمیکنم بعد از رفتن من جشن گرفتین و برنامه داشتین خیلی خب

    پاسخ

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *