امروز: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

سالی که بر انجمن هوای‌تازه‍ گذشت…

✅ یاران سبز_ مرتضی خضری: انجمن‌های زیادی در ابتدای سال ۹۸ پرونده فعالیت خود را باز کردند و در انتهای سال بستند‌. رنگ فعالیت‌ها متفاوت بود اما انجمن هوای‌تازه‍ رنگارنگ عمل کرد و متوقف نشد تا کرونا بر دفترش قفل زد. این انجمن با اجرای ۳۰ برنامه فرهنگی‌هنری رکوردی که خود ساخته بود را باز هم شکست!

انجمن هوای‌تازه‍ شب‌های تازه‌ای به وجود آورد و نحوه گفت‌و‌گوها و دیدارها را تغییر داد.
پرداختن به فرهنگ بومی بندرگناوه جذابیت‌های خاص خود را داشت. انجمن هوای‌تازه‍ در نگاه بومی خود، نقاط پنهان و ناشناخته زیادی را آشکار کرد.
دیدارها و گفت‌و‌گو‌ها در انجمن دیدنی بودند و دیدارها خاطره ساز شدند.
هوای‌تازه‍ برنامه‌ شب‌ها را با «شب خون خورده» در ۳۰ فروردین آغاز کرد. مهدی یزدانی‌خرم نویسنده توانای کشور توسط همین انجمن به گناوه معرفی شد و در «شب خون خورده» از کتاب یزدانی‌خرم رونمایی شد و شب‌ها یکی پس از دیگری از راه رسیدند.

در «شب اعترافات هولناک لاک‌پشت مرده» مرتضی برزگر نویسنده همین کتاب حضور داشت و از آن رونمایی شد.

انجمن هوای تازه پیشترها راهنمای هوشنگ مرادی کرمانی برای ورود به چهار روستایی بود. انجمن وقتی حس و حال خوب کتاب‌خوان‌های روستا را دید پای مهدی یزدانی خرم و مرتضی برزگر را هم به این روستا باز کرد.

کتاب «تقویم بی‌ جلال» را محمدولی‌زاده گردآوری کرد تا یادی باشد از زنده‌یاد حسین جلال‌پور و با حضور او این کتاب در برنامه‌ای مفصل رونمایی شد.

شب نسل چهارم نویسندگان بوشهر و شب جغرافیا در ادبیات داستانی هم دیگر برنامه‌های انجمن در حوزه داستان بود، که به توانمندی نویسندگان جوان بوشهری تکیه داشت و با رونمایی از آثار دو نسل از نویسندگان استان حسین باقری، فاطمه زنده‌بودی، بدیه و حسین پورصفر همراه بود .

در ۲۴ آبان با «شب محلات گناوه» برنامه‌های بومی انجمن با تاریخچه محلات گناوه شروع شد.
شب اهل سنت گناوه، شب کتابخانهٔ عمومی گناوه، شب پوشش گیاهی گناوه، شب حسینیهٔ معتمدی، شب مدرسهٔ دانش و شب مینار ادامه این نگاه متفاوت در حوزه بوم‌شناسی بود.

شب چنارستانِ طهران، شب امیرکبیر، شب جلال آل‌احمد و شب طهران برنامه‌هایی در سطح ملی بودند که در کنار برنامه‌های بومی امسال اجرا شدند.

برج‌ها در شمال استان نقش تعیین کننده‌ای داشتند و به همین دلیل انجمن هوای‌تازه‍ «شب بُـرج» را برگزار کرد تا به تاریخچه قلاع تاریخی شمال استان نیز نگاه ویژه‌ای شود.

متل را شاید امروزی‌ها نشناسند اما قدیمی‌ها با متل و روات زندگی کرده‌اند، «شب متل‌روات» با نگاهی به افسانه‌های محلی کار خلاقانهٔ دیگری بود که هوای‌تازه‍ سنگ بنای آن را گذاشت.

شب صلح و شاهنامه، شب نجف دریابندری و شب سینما هم در تقویم برنامه‌های انجمن بارز بود، نمایش فیلم سخنرانی اساتید سرشناس در این شب‌ها، فضای فرهنگی گناوه را رنگ و بویی تازه بخشید.

و در نهایت ۱۸ بهمن «شب شعرِ غیابِ شاعر»، به یاد زنده‌یاد دکتر حسین جلال‌پور، زنده یاد جواد خدری، زنده یاد مجید دشتی‌زاده و زنده یاد عذرا حیدری انجام شد.
یکی از مواردی که از تمام جلسات رخت بر بسته است وقت است؛ تاخیر در برگزاری جلسات به نوعی فرهنگ تبدیل شده است اما انجمن هوای تازه در نظم دقیق است.

و چه شب‌ها که لغو شد…

دیدارها در ۹ آذر با دیدار حسین محمدزاده تازه شد و مهمان و میزبان به گفت‌و‌گو نشستند.
انجمن هوای‌تازه‍ ۱۶ آذر امیرحسین حیات‌داوودی را به دیدار و گفت‌وگو دعوت کرد.
محسن کبگانی خاطرات زیادی از حوادث انقلاب در گناوه داشت و عباس کبگانی مجری دائم برنامه‌های دیدار و گفت‌وگو، مثل برنامه‌های گذشته به خوبی از پس عموی خود جهت بیرون کشیدن ناگفته‌ها از حاج محسن بر آمد.
معلم ورزشی که خشن بود حالا درس مهربانی می‌دهد. مجید مظفری هم از مهمانان دیدار و گفت‌وگوها بود.
عزت محمدیان بیشترین خاطره‌ها را از زنده‌یاد ایرج شمسی‌زاده دارد. همسر شاعر بلند آوازه جنوبی هم از دیگر مهمانان این چالش بود.
عکاس ناب گناوه در ۱۲ بهمن پا به کتابخانه عمومی بندرگناوه گذاشت و رو در روی مخاطبان قرار گرفت. سیدنواب مـوسـوی در هفتمین برنامه دیدار و گفت‌و‌گو بر صندلی داغ این برنامه نشست.
عقد خیلی‌ها در گناوه قبل از این‌که در آسمان بسته شود توسط شیخ عبدالخالق دشتی بسته می‌شد. شیخ شهر هم در پسین ۲۱ بهمن جهت مروری بر خاطرات انقلاب مهمان انجمن بود.
اگر ریاضی درسی شیرین شد به لطف استاد بهزاد بهزادی بود. معلم و مدیر منظم گناوه، آخرین مهمان دیدار و گفت‌وگوهای هوای‌تازه‍ بود.
انجمن هوای‌تازه‍ دفتر مشق خود را در سال ۹۸ با امضای بهزاد بهزادی در ۲۶ بهمن بست.

نشست‌های فرهنگی‌هنری انجمن هوای تازه با مساعدتِ «کتابخانه روستای چهار روستایی»، «اداره کتابخانه‌های عمومی»، «خانه سازمان‌های مردم‌نهاد» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرگناوه» برگزار شد.
عیسی عباس‌زاده، سیدمهدی موسوی، مهدی دشتیان و اسمأ علامه سنگ‌های زیرین انجمن هوای تازه هستند.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *