امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پیشکسوتان، یادی از به یاد رفتگان

یاران سبز_ مرتضی خضری: مسابقات فوتبال پیشکسوتان گناوه یادواره زنده یاد عبدالعزیز افتخاری بهانه‌ای شد برای دیدن آن‌هایی که سال‌ها ندیده بودیم؛ خیلی‌ها را یادمان رفته بود و خیلی‌ها نیستند. سکوها داغ از احوال پرسی و چاق سلامتی نسلی می‌شود که سال‌های زیادی از هم و احوال هم بی‌خبر بودند. آن‌ها آشنایان قدیم‌اند که گرد پیری بر سر و رویشان نشسته است. فوتبال‌شان تمام شده است اما حس رقابت را و رفاقت را همچنان با خود دارند.

در دهه ۵۰ بازی تاج و پرسپولیس و در دهه ۶۰ و ۷۰ بازی پرسپولیس و آزادی داربی خاص گناوه بود. آزادی همان تاج سابق است. تنها تاجی که در ایران استقلال نشد و نام آزادی را برای خود برگزید، همین آزادی‌ست؛ البته دیگر آزادی نیست. پرسپولیس نیز حاصل انحلال شاهین است؛ وقتی شاهینی‌ها در پیکان جا نگرفتند، پرسپولیس آغاز شد. پرسپولیس آمد تا سرخ‌ها و آبی‌ها جنگی به درازای تاریخ داشته باشند و افسوس، سرخ‌ها هم آتش گرفتند و سوختند و نیستند.

سروش افتخاری فرزند زنده یاد عبدالعزیز افتخاری این بازی را بهانه قرار داد و از نسلی تجلیل کرد که فوتبال را در پرسپولیس و تاج بنا نهادند و پرورش دادند. قبل از آغاز دیدار دو تیم آزادی و پرسپولیس افرادی وارد ورزشگاه شهید سراجی شدند که مهر فوتبال بر پیشانی‌شان حک بود.

سروش افتخاری برای قدردانی از موسپیدهای پرسپولیس و آزادی فرصت را غنیمت شمرد و همراه با محمدعلی درویشی(دلو) و بهرام غریب‌زاده(جلال) دو پیش‌کسوت سرشناس فوتبال استان بوشهر از شعبان اهرمی‌زاده، حسن زارعی، رحیم فریبرزی، عباس امیری، بهمنیار بشخور و منصور سلمان‌پور تجلیل کرد.

قدم‌های لنگ شعبون برای فوتبالی‌های دهه شصت و هفتاد باور کردنی نبود ولی شعبون می‌لنگد و سخت راه می‌رود. شعبون، استخوان در فوتبال خرد کرده است اما اکنون استخوان‌های ترد و شکننده‌ای دارد.

حسن زارعی چکیده تیمی به نام ۲۵ شهریور است. تیمی که با رفتن پوربهی از گناوه شکل گرفت و تاج بر سر گذاشت. زارعی بازمانده حادثه‌ایست که در آن چهار ورزشکار جان باختند.

شعاع را دوست داشت و با جلال رخت شاهین به تن کرد و آن‌گاه که پرسپولیس متولد شد، سرخ‌ترین پرسپولیسی گناوه شد. بهمنیار بشخور در تب پرسپولیس می‌سوزد. بشخور موسس پرسپولیس گناوه هنوز هم در پیشانی پرسپولیس است.

عباس امیری جوانکی بود که توپ را با ۲۵ شهریور به دست گرفت و جوان بود که تاج را پادشاهی کرد. امیری با تاج تا آزادی هم آمد. وقتی از آزادی جدا شد در سنگر استقلال بر تن شاگردانش لباس آبی پوشاند. امیری رنگ آبی را برگزید و با آن عاشقی کردند.

رحیم فریبرزی از درون آموزش و پرورش تربیت شد و تربیت کرد و میزبان ابوالقاسم خیاط‌فر اولین رئیس اداره تربیت بدنی گناوه بود. تر و خشک پرسپولیس را انجام داد و در کناری حاصل کار خود را دیدن کرد.

منصور سلمان‌پور از نسل اول فوتبال گناوه است. زندگی سلمان‌پور را خیلی زود بلعید و او را از فوتبال جدا کرد.

مراسم تجلیل که به پایان رسید بازی پرسپولیس و آزادی شروع شد. این بازی را پرسپولیس ۳ بر ۱ برد.

 

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *