امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

واگذاری مدیریت بهر برداری بندر صیادی گناوه به تعاونی صیادان

 4

گناوه آنلاین – اسماعیل کشتکار: بندر گناوه از دیر باز یکی از بنادر مهم صیادی ایران بوده است که با  دارا بودن حدود ۲۵۰ فروند لنج و قایق صیادی و همچنین ۱۰۰۰ نفر صیاد فعال توانسته جایگاه ویژه ای برای خود بدست آورد.

 با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری اماکن دولتی به بخش خصوصی مدیریت بهربرداری بندر صیادی گناوه نهمین بندر استان بوشهر بود که به بخش خصوصی و تعاونی صیادان این شهرستان واگذار گردید.

مدیر کل بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: بندر گناوه سی و چهارمین بندری بود که در سطح کشور به بخش خصوصی واگذار شد که سهم استان بوشهر از این ۹ بندر است.

مهندس گلشنی افزود: استان بوشهر از نظر نیروی انسانی و تشکل های صیادی یکی از بهترین استان های ما بوده است و معتقدیم که روز به روز می توانیم این روند خوب را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: متاسفانه نگاه ما به صیادی یک نگاه کمیته امدادی شده است متاسفانه صیادان ما القا می کنند که اینگونه هستند در صورتی که چنین چیزی نیست و در مقایسه با بخش کشاورزی در سطح بالایی قرار دارند و این قابل ادعا است.3

مدیر کل بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بیان داشت: چرا باید بنادر را فقط به تعاونی ها واگذار کنیم و باید آن را به مزایده بگذاریم تا هر کس پول و فکر دارد بیاید و اداره کند چرا که پول و فکر دو عنصری هستند که موفقیت می آفرینند و در مزایده الزامات را قرار می دهیم.

ایشان تصریح کرد: بخش خصوصی آموزش را باید در راس امور خود قرار دهد چونکه بهترین نیروهای ما در حال بازنشسته شدن هستند پس باید به نیروهای جوان آموزش داد و از صیادان مبلغی بابت آموزش گرفته شوند. در امر آموزش چند نکته مهم است یکی اینکه بازنشستگان ما بعنوان نیروی متخصص مورد استفاده قرار می گیرند علاوه بر آن یک درآمدی نیز حاصل می شود و همچنین مسائل ایمنی و تخصصی ملوانان رونق می گیرد.

گلشنی خاطر نشان کرد: در بندر گناوه باید بازار حراج راه اندازی شود و هیات امناء و مسئولین مرتبط باید کمک بکنند و گناوه را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کنند زیرا گناوه پتانسیل کار کردن و گسترش را دارد.

وی در پایان گفت: باید از ناخدا ظهراب رستمی که در سال ۸۸ موجب نجات حدود ۲۰ نفر از غرق شدن در دریا شد بیشتر از این حمایت کرد و آموزش و پرورش باید از ایشان در کتب درسی چهره ای مانند دهقان فداکار و با عنوان صیاد فداکار نام ببرد و همچنین روز هشتم آبان ماه را روز ملی صیاد نام گذاری کنند چرا که ایشان کار بسیار بزرگ و ارزنده ای انجام دادند.

مدیر کل شیلات استان بوشهر گفت: استان بوشهر ۲۴ هزار متر مربع سطح دریا دارد که از وسعت استان که حدود ۲۳ هزار متر مربع است بیشتر است. ما بیش از ۷۰5۰ کیلومتر مرز آبی در استان بوشهر داریم و بیش از ۳۵ بندر صیادی که شامل ۷ بندر سطح یک، ۱۵ بندر سطح دو و مابقی بنادر و خورهایی هستند که وجود دارد.

مهندس حاجیان تصریح کرد: استان بوشهر سالانه بیش از ۵۰ هزار تن صید دارد که سهم بندر گناوه از این صید ۱۰۰ تن است و همینطور ظرفیت تخلیه در مناطق مختلف استان تا ۱۸۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته موفق شدیم استهسال بیش از ۱۰ هزار تن میگو را در استان داشته باشیم که ۷ هزار تن آن میگو پرورشی و ۳ هزار تن آن میگو دریایی بوده است که سال خوبی نسبت به سنوات گذشته بود.

مدیر کل شیلات استان بوشهر بیان داشت: در حقیقت در استان بوشهر بحث شیلات یکی از محور های توسعه است و خوشبختانه این موضوع مورد تائید و پیگیری خود مسئولین و مقامات عالی استان و نماینده رهبری و همچنین استاندار است. بحث شیلات یک موضوع بسیار جدی است ولی نیاز به یک عزم ملی و نگاه ویژه دارد.7

حاجیان در پایان گفت: بندر گناوه از جمله شهرستان هایی است که در سطح آبزی پروری بسیار بسیار رشد چشمگیری داشته است و ما سه سایت پرورش میگو در گناوه داریم و سالانه بیش از ۳۰ در صد میگو استان در گناوه تولید می شود.

رئیس شیلات گناوه گفت: در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری مدیریت بهربرداری بندر صیادی گناوه به تعاونی صیادان را انجام دادیم که این نهمین واگذاری بخش خصوصی در استان بود.

مهدی ابراهیمی افزود: بندر گناوه دارای ۲۰ فروند لنج صیادی و ۲۳۰ قایق صیادی و مجموع ۲۵۰ فروند وسیله صیادی است و همچنین مزارع پرورش میگو در قالب ۳ سایت با ۲۱۰۰ هکتار وسعت و ۱۰۰۰ نفر صیاد فعال و ۴ مرکز تکثیر میگو، کارخانه تولید غذای میگو و یخ سازی است.

ایشان یادآور شد: ما در سال نود ۲۸۷۸ تن میگو پرورشی برداشت داشته ایم و در سال نود و یک به ۳۱۰۰ تن رسیده است و این افزایش برداشت در حالی ص8ورت گرفته است که ما در شرایط سخت و تلاطم های جهانی قرار داشته ایم.

ابراهیمی بیان داشت: در سال ۹۰ ما ۵/۸ تن صید میگو دریایی داشته ایم ولی در سال ۹۱ به ۳۳ تن افزایش یافته است یعنی ۲۸۷ درصد رشد که این باعث خوشحالی است.

وی در پایان گفت: ما پروژ های عظیم و قابل توجهی نظیر آب رسانی به سایت پرورش میگو حله و ترمیم دریچه کنترل آب سایت حله و همچنین لایروبی کانال ها را انجام داده ایم.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *