امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

جستجویی هنرمندانه در پی استعدادها

استعدادهایاران سبز: فوتبال ورزش زیبایی است که امروز نقش تعیین کننده ای در سلامت جامعه جوان ایفا می کند . جوانانی که با علاقه فراوان بهترین سرگرمی خود را فوتبال انتخاب کرده اند ، سرگرمی مهیجی که با اندکی تمرکز و کمک، جوان را به سوی آرزوهایش رهنمون می شود. هر ساله مربیان تیم ملی در رده های سنی مختلف به دنبال جوانانی هستند تا پرچم کشور را به دستشان بسپارند. در این میان نقش مربیان در هر استان تعیین کننده است و مهمتر از آن نقش کسانی ست که باید به دنبال کشف استعداد و شکوفا شدن آن باشند. در استان بوشهر کمیته استعداد یابی سالهاست که فعالیت می کند. بر همین اساس سال گذشته تعداد زیادی جوان از سراسر استان تلاش خود را برای راهیابی به تیمهای ملی آغاز کردند و تعدادی تا ورودی دروازه های تیم ملی پیش رفتند؛ همین موضوع باعث شد تا امسال نگاه نونهالان ، نوجوانان و جوانان به کارنامه خود دقیق تر باشد و مربیان هم به اجبار، تکانی به اندوخته علمی خود بدهند تا شاید بار دیگر استان ما هم در رده های پایه ورودی های تیم ملی را پشت سر بگذارند . امسال معماری مسئول کمیته استعداد یابی استان در بستر بیماری ست، اما نباید عدم حضور معماری باعث شود تا حقی ضایع شود ، شریفی مربی جوانی ست که در غیاب معماری به عنوان استعدادیاب کمیته استعدادیابی نگاه خود را به رده های فوتبال استان انداخته است تا در بین خیل بازیکنان بهترین استعدادها را معرفی کند؛ اما شریفی در هفته های آغازین لیگ جوانان استان مربی جوانان استقلال بود که بعد از چند هفته ناکامی این تیم را رها کرد و بنابراین نمی توانست فوتبال استان را به نحو شایسته ببیند. به همین دلیل بنظر می رسد کمیته استعداد یابی استان باید فعالیت خود را دو چندان کند.

آیا کمیته استعداد یابی مسابقات فوتبال استان را به خوبی دیده است. آیا این کمیته می داند که مصطفی حقیری بهترین گلزن استان چه نقش مهمی در موفقیت امید اهرم داشته است. آیا حرکات ویرانگر پولادی در امید اهرم را تماشاگر بوده است. آیا این کمیته می داند که علیرضا سیاوشی سنگربان شاهین بوشهر یکی از بهترینهای لیگ دسته اول کشور بوده است. آیا حرکات هوشیارانه رضا دهقان را در میانه میدان شاهین مرور کرده است . آیا پروازهای محمد جواد خسروی را در درون دروازه ایرانجوان بوشهر دیده است؛ آیا هوش و ذکاوت جواد عالیپوری مرد میداندار خورموجی ایرانجوان بوشهر را دیده است. آیا این کمیته، آوازه فوتبال مهرنام بهمنش زاده ، ابراهیم مظلومی و سجاد آشنا را در جنوب بنک شنیده است، با سرعت بهمنش زاده آشنا ست. آیا آینده جاسم ذعاب و مجتبی جلال پور در پاس گناوه را برای لحظه ای در ذهن خود ترسیم کرده است. آیا قابلیت های حسن آرمان و رامین ابراهیمی در خیبر اهرم از دید کمیته استعدادیابی پنهان نمانده است. آیا فوتبال علیرضا موجی را در پویا دیلم برای چند دقیقه زیر نظر گرفته است.آیا فوتبال برازجان را که روزگاری با استعدادهایش فوتبال استان را تغذیه می نمود و حالا روز به روز بیشتر به حاشیه رانده می شود با بازیکنانی مانند علی پری غنچه و صادق حق رو مد نظر گرفته است. در فجر بوشهر آنگاه که رضا قوسی به حرکت در آمد فجر هم روان شد؛ آیا این چهره را در یاداشتهای خود ثبت کرده است. در توحید کامیاب محمدیان و علی رحمت نوید روزهای بهتری دارند؛ آیا اینها هم دیده شده اند. آیا در دل جم به دنبال ابوالفضل محمد حسنی بوده است و فوتبال این بازیکنان را مورد توجه قرار داده است.

کمیته استعدادیابی کانالی ست که باید فوتبال استان از آن گذر کند و فوتبال کشور را ببیند. این کانال باید تمام قد، فوتبال استان را با چندین چشم نگاه کند اما بنظر می رسد این گونه نیست . شریفی تا نیمی از راه خود در گیر و دار مربیگری بود و در نیمی دیگر هم فوتبال تیمها از نگاه او دور ماندند.

در رده نوجوانان هم استعدادهای فراوانی پا به توپ شده اند. در استقلال مهدی زنده بودی با قامتی کشیده در فکر آینده ای روشن است که باید دیگران هم به وی کمک کنند. در استقلال ،رسول غلامی ، محمدرضا احمدی و میرشکاری هم در آینده حرفهای بسیاری برای گفتن دارند . در ایرانجوان بوشهر نیما خالق پناه اگر اندکی به جلو هل داده شود، می تواند گره گشای فوتبال آینده این استان در مرکز زمین باشد. ایرانجوان کنگان گر چه عطای لیگ را به لقایش بخشید ولی فوتبال علی اوس در آخرین نقطه دفاعی و رضا روزبازار در درون دروازه این تیم فراموش نشدنی است. در گناوه بازیکنی با قابلیت های سید امیر حسین موسوی کمتر دیده شده است. این بازیکن اگر اندکی نقاط ضعف خود را پوشش دهد در خط حمله قابل مهار نیست. امید طباطبایی هم در میانه میدان این تیم فوتبالی فرار از این رده را انجام می دهد که نباید هدر رود. نگاه برازجانی ها در نوجوانان به ساقهای رضا بهی و یزدان خوشبختی بود ؛آیا نگاه کمیته استعدادیابی هم به این بازیکنان بوده است.

در بحث کمیته آموزش هم از مربیان پایه غافل شده ایم که خود می تواند عاملی جهت عدم رشد فوتبال و کشف استعداد و شکوفا شدن نخبه ها شود. کمیته استعدادیابی استان باید با تامل بیشتر و نگاه دقیق تر فوتبال استان را ارزیابی کند و در کوچه پس کوچه ها به دنبال استعدادها باشد و نخبه ها را برای قویتر شدن فوتبال استان به میدان بکشاند.

نیاز است کمیته استعدادیابی استان برنامه های خود را تصحیح کند و با انتخاب های صحیح در میان بازیکنان، انگیزه را در میان نونهالان ، نوجوانان و جوانان دو چندان کند.

پست های مرتبط

۰ نظر

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *