امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شاهنامه خوانی در گناوه+تصویر

یاران سبز: از جنگهای ایرانیان باستان گرفته تا رشادت های فرزندان ایران زمین در آخرین جنگ که اعجازی از رشادت را جهانیان در آن شاهد بودند، لبریز از حماسه ها بود ؛ حماسه های که باید به گور فراموشی سپرده نمی شدند و به همین جهت وطن پرستان حماسه سرایی کردند. حماسه سرایان که سرآمد آنها حکیم توس است رشادتهای مردان و زنان ایران را در قالبی زیبا به خواننده تقدیم می کنند. جایگاه فردوسی حکیم نام آور توس در حماسه سرایی خاص است و ایرانیان به آن به عنوان یک اثر پرغرور ملی نگاه می کنند. فردوسی با قابلیتی غیر قابل وصف پهلوانان ایران زمین و رشادتهای آنهان را در ذهن به زیباترین شکل به تجسم می کشد. ایرانیان با خواندن شاهنامه فردوسی لغت به لغت فارسی را پاس می دارند و خود را با غروری همراه می کنند که شاهنامه به زیبایی به آن پرداخته است.اوج این اثر ماندگار را باید در جنگ رستم و سهراب جستجو کرد ، جنگی که تمام احساس انسان را در هم می آمیزد.

در جای جای ایران زمین گروه های مختلف روز فردوسی را گرامی می دارند. امسال در گناوه هم مراسم روز فردوسی برگزار شد. مراسمی خودجوش که در فضای باز چمن مصنوعی دلفین در کنار ساحل خلیج فارس با استقبال دوستداران شاهنامه در هفت خوان برگزار گردید.

در این برنامه ابتدا امیر حسین حیاتداوودی نگاهی به ویژگی های بارز شاهنامه انداخت و این اثر را تکرار نشدنی دانست. محمد جعفر نجدی ، حسن دشتی ، خرم آبادی و ایزدی هم از دیگر میهمانان این برنامه بودند.

در دو بخش از این برنامه هم موسیقی اجرا شد. ابتدا یک موسیقی حماسی با صدای جعفری اجرا شد و در یکی دیگر از بخشها هم سلیمی و چاردولی موسیقی محلی را اجرا کردند.

اسماعیل زمانی مجری این برنامه بود.

در یک بخش از این برنامه آرا زمانی و آیدا بحریه دو دختر نونهال هم شاهنامه خوانی کردند که مورد تشویق حاضرین واقع شد.

عیسی عباس زاده طراح این برنامه بود ؛ الیاس احمد حسینی ، حسن دشتی و اسماعیل زمانی هم در انجام آن سنگ تمام گذاشتند.

عابدی مدیر چمن مصنوعی دلفین با اولین تماس فضا را در اختیار این کار فرهنگی قرار داد که جای تقدیر دارد.

در پایان مراسم بین کودکان حاضر جهت پرداختن به کارهای فرهنگی کتاب با موضوع داستانهای شاهنامه به زبان کودکانه توزیع شد.

روز-فردوسی.-گناوه.. روز-فردوسی.گناوه.اسماعیل-زمانی روز-فردوسی.گناوه.حیات-داودی روز-فردوسی.گناوه.خرم-آبادی روز-فردوسی.گناوه.ایزدی روز-فردوسی.گناوه.دشتی روز-فردوسی.-گناوه.نجدی روز-فردوسی.گناوه.موسیقی-محلی روز-فردوسی.-گناوه.زمانی روز-فردوسی.گناوه.جعفری روز-فردوسی.گناوه.بحری روز-فردوسی.گناوه

پست های مرتبط

۰ نظر

  1. اسماعیل زمانی

    درود و سپاس از شما به خاطر پوشش این برنامه خوب فرهنگی و میهنی.
    نام آن دو نونهال یکی آرا زمانی است و نه آراد و دیگری آیدا بحریه است نه بحری.

    پاسخ
  2. رویا

    درود بر شما
    امید که این گونه محافل همواره برقرار باشد.
    *جسارتاً یک جمله از نظر نگارشی مشکل کوچکی دارد. اگر صلاح می دانید، اصلاح فرمایید:
    * حماسه های که باید به گور فراموشی سپرده نمی شدند*
    (حماسه هایی که نباید به گور فراموشی سپرده می شدند)
    سپاس

    پاسخ

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *