امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قلعه حصار میزبان معماران استان بوشهر+تصویر

یاران سبز: معماران تاریخ را برای زنده نگه داشتن با طرح های خود تکرار می کنند. حاصل طرح های آنها نقش تازه ایست که چشم ها را با فضا و نمایی جدید آشنا می کند و افقی تازه را برای دیدن به وجود می آورد. معماران گناوه و بوشهر موج جوانی هستند که ثمره تلاش آنها شهری زیبا خواهد بود . جمعه ۴ اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهایی یکی از معماران برجسته کشور بود که چند طرح این معمار بزرگ در اصفهان همچنان مورد توجه خاص اهالی هنر و معماری می باشد؛ به همین جهت روز برزگداشت شیخ بهایی را روز معمار نامگذاری کرده اند. بازدیدی که یک ماه پیش توسط چند تن از معماران جوان گناوه  از قلعه حصار در نزدیکی شهر امام حسن از توابع شهرستان دیلم اتفاق افتاد بهانه ای شد تا  معماران جوان بوشهر و گناوه در کنار اساتید معماری در قلعه حصار روز معمار را جشن بگیرند که این خود نشان از تیز هوشی و درایت این گروه جوان برای نگاه ویژه به این بنای تاریخی بود.

قلعه حصار با قدمتی نزدیک به ۱۱۰ سال در اواخر حکومت قاجار و در محل شهر و تمدن مشهور سی نیز بنا شد و حکومت خود را در منطقه لیراوی با محوریت آقا خان لیراوی آغاز کرد. استحکام این بنا باعث شده است تا در عین کم توجهی و در پاره ای مواقع بی توجهی محض همچنان پا بر جا بماند.

قلعه حصار که در حال حاضر در میان روستای حصار واقع شده است در یکی از خوش آب و هواترین مناطق جنوبی بنا شده است. این بنا در حال حاضر زیر نظر میراث فرهنگی اداره می شود اما نگاه متمرکز میراث فرهنگی به شهر بوشهر و بناهای قدیمی در مرکز استان باعث شده است تا این بنای تاریخی و زیبا که مهمترین رویدادهای تاریخی شمال استان در آن رقم خورده است  روند تخریبی بسیار سریع پیدا کند. قلعه حصار از نظر معماری یکی از زیباترین بناهای جنوب کشور است؛ بنایی که به گفته متخصصین توسط  معماران بهبهانی بنا شده است. حساسیت صاحبان و چیره دست بودن معماران در زیباسازی این بنای تاریخی به خوبی دیده می شود. نقش و نگارها و طاقهای باربر و تزیینی که در همان ابتدای ورود به قلعه دیده می شود چشم نواز است.

دکتر امین نعمتی از اساتید دانشگاه و با تخصص ویژه مرمت از بازدید کنندگان این بنای تاریخی بود و در زمینه حفظ و مرمت این بنا اظهار داشت: بنا دارای ویژگی های خاصی ست ، تحت تاثیر تغییرات معماری که در آن برهه از زمان در کشور اتفاق افتاده است این بنا هم شاهد تغییرات بوده است و به همین دلیل ترکیبهای متفاوتی از طاق های باربر و تزیینی را در آن می بینیم که در واقع اتصال کننده دو معماری در زمان بوده است . دکتر نعمتی در ادامه اظهار داشت : این بنا از پتانسیل بالایی برخوردار است و جزییات و تزیینات بسیار زیبایی دارد که در کمتر بنایی در آن زمان دیده شده است. حتی در ساختمانهای قدیمی بوشهر تنها در عمارت دهدشتی می توان قسمتی از این تزیینات را دید. وی همچنین بیان داشت : طاقها دارای تنوع بسیار زیبایی است. در طاقها که هم تزیینی و هم باربر است نقش و نگارهای متنوع و بسیار زیبایی دیده می شود و این بنا بخش مهمی از تاریخ معماری منطقه ما است که باید حفظ شود. تزییناتی که در شومینه ها بکار گرفته شده است و ساخت شومینه ها هم در نوع خود زیبا است.

دکتر پویا دولابی هم که از میهمانان ویژه این جشن بود خواستار توجه بیشتر مردم و مسئولین نسبت به این اثر تاریخی شد و نقش رسانه را در متمرکز کردن نگاه عمومی به این بنا و حفاظت از آن بسیار مهم دانست.

پیمان اسفندیاری دبیر انجمن معماران گناوه که با پیشناد وی این محل به عنوان مکان جشن برگزیده شده بود در پایان این برنامه گفت: وقتی برای اولین بار انجمن معماران گناوه از این قلعه بازدید کردند جرقه انجام جشن روز معمار هم در ذهنمان زده شد و وقتی به دیگر دوستان پیشنهاد دادیم مورد استقبال قرار گرفت. تخریب این بنای مهم تاریخی خارج از تحمل است و باید همه کمک کنند تا این بنای زیبا حفظ شود . حفظ این بنا صدای ما را برای معرفی فرهنگ و تمدن منطقه رساتر می کند. ما باید توجه همگان را به قلعه های محمدی و حصار جلب کنیم. دبیر انجمن معماران گناوه همچنین بیان داشت: رشته معماری در دانشگاه گناوه تدریس نمی شود در حالی که یکی از راه های ترمیم این چنین بناهایی وجود رشته معماری می باشد. در منطقه ما برای ساخت ساختمانهای مجلل هزینه های میلیاردی می شود ولی عدم شناخت عموم نسبت به تاریخ و تمدن منطقه و بی توجهی به معماری باعث شده است تا شاهد رشد نازیبایی باشیم.

در این بازدید جواد خلیفه لیراوی رئیس شورای روستای حصار هم حضور داشت و برای آشنایی بیشتر معماران با این بنا توضیحاتی داد. خلیفه لیراوی هم از بی توجهی میراث فرهنگی نسبت به این بنا گلایه داشت.

جشن-روز-معمار-در-قلعه..حصار جشن-روز-معمار-در-قلعه-حصار جشن-معماری-در-قلعه-حصار قلعه-تاریخی....حصاردکتر-دولابی.دکتر-نعمتی

قلعه...حصار قلعه..حصار قلعه-.-حصار قلعه-حصار... قلعه-حصار قلعه-حصار-. قلعه-حصار. قلعه-حصار..قلعه...-تاریخی...حصار قلعه..تاریخی.حصار قلعه..تاریخی-حصار قلعه-تاریخی..حصار قلعه-تاریخی-حصار قلعه-حصار..-.-.

پست های مرتبط

۰ نظر

  1. سیدحسین میرجهانمردی

    با سلام ، مطلب بسیار جامع و جالبی بود .تشکر از آقای مرتضی خضری خبرنگار و محقق فعال استان

    پاسخ

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *