امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

نگاه عمیق به هنر و ادبیات جوان در گناوه

یاران سبز-مرتضی خضری: سالن پلاتو گناوه با نگاه کارشناسانه حسین امیری بخشدار مرکزی گناوه یکی از طولانی ترین و مفیدترین برنامه های هنری خود را پشت سر گذاشت. به مناسبت هفته جوان، جوانان گناوه، هنر و ادبیات نسل جوان را مورد نقد و بررسی قرار دادند. در این برنامه نگاهی عمیق به کارنامه هنر و ادبیات گناوه شد و با حضور کارشناسان قوت و ضعفهای آن بررسی گردید. در این نشست سید نواب موسوی در بجش عکاسی و نمایش ، حسین جلال پور در بخش شعر، حسین کمالی در معماری، حسین رئیسی در موسیقی، مسعود کبگانی در داستان و فرزاد دشتی زاده در هنرهای تجسمی نقطه نظرات خود را بیان کردند.

نواب موسوی ابتدا نگاهی به تاریخچه عکاسی در گناوه داشت و گفت: مرحوم جهازی اولین عکسهای گناوه را از خود به یادگار گذاشته است و  افتخاری و مظفری هم ادامه دهنده مسیر عکاسی در گناوه بوده اند. عکاس برجسته گناوه ای در ادامه بیان داشت: ابتدای دهه نود آغاز حرکت سریع عکاسی در گناوه است و گناوه در آغاز دهه نود به سوی شاخه های مختلف عکاسی حرکت کرد که این حرکت و خیز را باید در کلاسهای متنوع آموزشی دید. موسوی همچنین تئاتر گناوه را یکی از ارکان هنر در گناوه دانست و اظهار داشت: حضور هنرمندان فعال و نوگرا در تئاتر گناوه باعث شد تا همیشه رقابت اصلی در استان بین گناوه و بوشهر باشد اما ضعف در امکانات و کوچ بعضی از افرادی که بنیانگذار تئاتر بودند باعث شد تا تئاتر از روند حرکتی خود خارج شود و نیاز است تا بار دیگر به تئاتر نگاهی ویژه شود تا این هنر حداقل به جایگاه گذشته خود برسد.

حسین جلالپور که برنامه های پرقدرتی را در شعر برگزار کرده است و با آخرین برنامه خود غزل ایران یکی از گامهای کشوری را برداشته بود هم در این برنامه حضور داشت و با نگاهی منتقدانه نسبت به مسئولین اظهار کرد: اگر نگاه مسول به وضعیت هنر تغییر کند و بدانند که هنر می تواند رل مهمی در پیشرفت شهر داشته باشد آنگاه باید در انتظار روزهای خوب شعر و هنر باشیم. جلال پور در ادامه بیان داشت: شب شعر در گناوه ابتدا در منازل دوستانی برگزار می شد که خود از مشوقان شعر بودند و جوانان در منزل آقایان کرمی ، دریانورد و موسایی شعرهای خود را ارائه می دادند و از سال ۷۲ تا کنون به صورت مداوم این جلسات در اداره ارشاد برگزار می شود. امروز شعر ما به سمت آشنا زدایی پیش می رود که عامل اصلی آن یک نواختی است. وقتی همه ی درها برای کمک بسته باشد استعداد جدیدی رو نخواهد.  وی در پایان گفت: قرار بر این است شعر زیر ۱۸ سال را برگزار کنیم، برای برگزاری این چنین برنامه ای که می تواند استعدادها را شکوفا و معرفی کند باید خیلی از دستگاه ها بسیج شوند.

حسین رئیسی را می توان به جرات فعالترین مرد موسیقی گناوه نامید، رئیسی وضعیت موسیقی را گنگ دانست و بیان کرد: باید افسوس خورد که هنوز هم نمی دانیم موسیقی کی باید باشد و کی نباید نباشد؛ در حالی که موسیقی جنوب نوایی دارد که نگاه کشوری به آن متفاوت است. فضا را باید در اختیار هنر قرار داد تا جامعه به سوی فرهنگ برتر و شادابی پیش برود.

مسعود کبگانی همچنان در داستان نویسی بدون هیاهو کار خود را انجام می دهد. کبگانی وضعیت داستان در گناوه را شبیه به وضعیت آن در ایران دانست. این داستان نویس گناوه ای با نگاهی تاریخی به داستان نویسی امیر اسداله حیاتداودی را پیش قراول داستان در گناوه دانست و داستانهای سعد زاده و زارعی قابل تامل دانست. کبگانی گفت: با توجه به کم لطفی ها در مورد داستان نویسی اکثر داستان نویسان در گذشته تنها برای پر کردن اوقات خود به داستان نگاه می کردند و باید این نگاه تغییر کند. وی با قیاس کردن شعر و داستان نویسی در گناوه بیان داشت: وجود شادروان شمسی زاده در بین شاعران بیشترین کمک را به شاعران کرد. در واقع استاد شمسی زاده تکلیف دانش آموزان را می دید و مشق آنها را تصحیح می کرد و همین موضوع باعث رشد شعر شد اما در داستان نویسی، داستان چیز دیگری بود. در دهه اخیر تلاش بیشتری برای سروسامان دادن به داستانویسی شده است و خوشبختانه پتانسیل خوبی هم وجود دارد. در جنوب داستانهای شگفت آوری وجود دارد و جنوب پر است از داستان ، خرافات، عقاید، تهاجم و معماری و این کمک می کند تا داستان شکل بگیرد تا جایی که بعضی ها فکر می کنند ما اثر بزرگان امریکای جنوبی را کپی می کنیم ولی واقعیت چیز دیگری است.

بعد از چوبک، روانی پور و آرام نگاهی جدی به داستان نویسی در جنوب نشد و باید این خلا پر شود.

حسین کمالی از معماران گناوه می باشد. تیم معماری گناوه یکی از تیمهای پرقدرت مهندسی در گناوه می باشد اما معماران هنوز نتوانسته اند تاثیر خود را بر معماری گناوه بگذارند. حسین کمالی گفت: اولین رسالت معمار نگاه عمیق و دقیق به شهر است و اگر از معماران بومی استفاده شود ایرادات شهر به حداقل می رسد. مشاوران پر آوازه ای که تا کنون به این شهر وارد نشده اند و با محیط آن ناآشنا هستند نمی توانند راهکار مناسبی برای این شهر ارایه بدهند و باید از معماران درون شهر استفاده شود.

فرزاد دشتی زاده را همه با هنرهای تجسمی می شناسند و در این برنامه هم بر روی صندلی کارشناسی نشست تا مروری داشته باشد بر هنرهای تجسمی. دشتی زاده در زمینه هنرهای تجسمی گفت: وقتی قرارتان پیشرفت باشد با این شرایطی که موجود است باید از گناوه بروید تا به خواسته خود برسید و همین نکته کوچک یعنی ضعف و مشکل در شهر، ضعفی که با اندکی همت پوشش داده می شود. دشتی زاده عنوان کرد: در سال ۹۰ و پس از اینکه اولین سمپوزیوم مجسمه سازی در تهران برگزار شد با درخواست ما دومین آن قرار شد در گناوه برگزار شود ، هنرمندان آمدند ولی به بهانه های واهی بعضی ها اجازه ندادند تا این برنامه انجام شود و این شکست بسیار سختی بود و حالا می بینیم این سمپزیوم در بسیاری از شهرهای کشور برگزار شده است و تهران هشت بار میزبان آن بوده است. نام این کج سلیقگی ها چیست.
سجاد ابراهیمی دبیر این برنامه در پایان مراسم گفت: نگاه مثبت و دید باز حسین امیری بخشدار گناوه و هادی برمکی مشاور فرماندر در زمینه انجام برنامه های مختلف باعث شده است تا فضای خوبی برای همه به وجود بیایید و این برنامه جهت بررسی ضعف و قوت هنر و ادبیات نسل جوان گناوه  انجام شد و ایده این برنامه هم از بخشدار بود. ابراهیمی در ادامه اظهار داشت: از شکل و محتوای برنامه رضایت داشتیم و امیدواریم مشکلاتی که مطرح شد مورد بررسی قرار گیرود و شاهد رفع موانع باشیم.

جای خالی حسن ملک زاده یکی از برترینهای سینما و داستان گناوه در این برنامه خالی بود. ملک زاده با فیلم گناوه بندری از هزاره ها یکی از ماندگارترین صحنه ها را از خود بجا گذاشت و در داستان هم چند اثر زیبا دارد.

در پایان این مراسم سید علی پاک نژاد فرماندار گناوه گفت: باید همکاری بیشتری با هنرمندان صورت گیرد تا آنها فارغ از مشکلات بتوانند برنامه های هنری خود را انجام بدهند. آموزش و پرورش و ارشاد باید فضای بهتری برای انجام برنامه های هنری به وجود بیاورند . ما هم سعی می کنیم با دعوت از هنرمندان بزرگ کشور بستر بهتری برای هنر و ادبیات گناوه فراهم کنیم.

روح اله ملک زاده روابط عمومی شهرداری و یکی از فعالین عرصه هنر مجری این برنامه بود که با توانایی خاص خود آن را مدیریت کرد.

هنر-و-ادبیات-نسل.-جوان هنر-و-ادبیات-نسل-جوان... هنر-و-ادبیات-نسل-جوان..-. هنر-و-ادبیات-نسل-جوان.-. هنر-و-ادبیات-نسل-جوان.جلال-پور هنر-و-ادبیات-نسل-جوان.دشتی-زاده هنر-و-ادبیات-نسل-جوان.رئیسی هنر-و-ادبیات-نسل-جوان.کبگانی هنر-و-ادبیات-نسل-جوان.موسویهنر-و-ادبیات.نسل-جوان. هنر-و-ادبیات-نسل-جوان.کمالی

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *