امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

شب نهج البلاغه در گناوه

یاران سبز_ مرتضی خضری: انجمن هوای تازه در گناوه شب نهج‌البلاغه را برگزار کرد.

مذهب شیعه به شکل عجیبی با نام امام اول خود گره خورده است. حضرت علی(ع) امام اول شیعه دارای کتابی‌ست که مورد اعتماد اکثر مسلمانان است. نهج‌البلاغه نام کتابی‌ست که در آن خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه حضرت علی(ع) نوشته شده است. در شب نهج البلاغه نامه مشهور حضرت علی(ع) به مالک بن حارث اشتر نخعی مورد بحث قرار گرفت. نامه حضرت علی(ع) به مالک مجموعه‌ای کامل از نحوه حکومت داری‌ست. این نامه رویکرد مترقی امام علی (ع) را به مسئله حکومت نشان می‌دهد. طولانی‌ترین نامه امام اول شیعیان و خلیفه چهارم اهل سنت را می‌توان قانون اساسی اسلامی قلمداد کرد. امام علی(ع) ویژگی‌های حکومت اسلامی، حاکم اسلامی، رابطه دولت با شهروند و حقوق شهروندی را در این نامه تشریح می‌کند. در این نامه وصول مالیات، جهاد با دشمنان، اصلاح مردم و آبادسازی شهرها نیز گوشزده شده است. مالک به حکومت نرسید ولی این نامه حجت را بر حاکمان مسلمان تمام کرد.

در شب نهج‌البلاغه حسین امیری معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری گناوه به قسمت‌هایی از این نامه اشاره کرد و گفت: امشب در مورد کسی صحبت می‌کنیم که برجسته‌ترین بود. نگاه امام علی(ع) به بازرگانان و دیگر اقشار چیزی متفاوت با نگاه امروزی‌ست. اگر کمترین پایبندی به نصایح امام علی(ع) داشتیم با کمترین اشتباهات روبرو می‌شدیم.

عبداله دشتی‌مکان هم گفت: بنای این نامه سیره پیامبر است و تمام نکته‌های حکومت داری را در خود دارد. عیس عباس‌زاده مسئول انجمن هوای تازه با اشاره به تکمیل بودن نهجه البلاغه اظهار داشت. امام علی(ع) قبل از خلافت منتقد بود و در زمانی هم که حاکم شد انتقاد کرد.

مهدی بیات‌نسب مجری شب نهج البلاغه بود. در این جلسه بحث‌ها متفاوتی در مورد این نامه انجام شد.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *