امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جنگ در بالا، فاجعه در پایین

یاران سبز_ مرتضی خضری: درد دارد و با گریه می‌گوید، درد دارم، اما توان مشخص کردن جای درد را ندارد؛ نوزاد را می‌گویم. او بی‌زبان است؛ مانند تمام بی‌زبان‌هایی که دردشان را باید از گریه‌هایشان فهمید.
از نوزادها بی‌زبان‌تر، نیروهای خدمات شهری هستند.
آسیب‌پذیر‌ترین، بی‌زبان‌ترین، فقیرترین، بی‌پشتوانه‌ترین، تنها‌ترین و بی‌بضاعت‌ترین اقشار جامعه پاکبانانی هستند که کانال‌های متعفن، گندیده و بدبو را تمیز می‌کنند، خیابان‌ها را جارو می‌کشند و زباله‌ها را به زباله‌دانی می‌فرستند.
مظلوم‌ترین قشر جامعه هم اسیر دست دسیسه‌کارانی هستند که به پای منافع خود حاضرند با عزت و آبروی این قشر بازی کنند و در سکوت همه‌گیر جامعه، چه بی‌رحمانه و بی‌پروا می‌کنند.
نیروهای خدمات شهری گناوه تنها حقوق فروردین خود را با دخالت مستقیم امام جمعه گناوه گرفته‌اند. در شرایطی که تورم لحظه‌ایست و از زمین و آسمان گرانی می‌بارد، پاکبانان چگونه باید زندگی کنند؟

قصه ندادن حقوق پاکبانان از کجا شروع شد.

مانند تمام مناقصات و مزایده‌های شهرداری، مناقصه خدمات شهری گناوه هم انجام شد. شرکت خدماتی بامشاد در سال ۸۶ و ۸۷ خدمات شهری گناوه را انجام می‌داد؛ این شرکت در سال ۹۸ برنده مناقصه نشد و جای خود را به شرکت رهروان طب داد. با پیروزی شرکت رهروان طب، شهرداری گناوه قرارداد خدمات شهری را با این شرکت تنظیم کرد و این شرکت هم تعهدات خود را انجام داد.  اما ناگهان سازمان بازرسی بدون نامه کتبی و تنها با یک پیام باعث شد تا شرکت جدید از حق و حقوق خود عقب بماند. سازمان بازرسی مناقصه شهرداری را قانونی نمی‌داند ولی حاضر نیست نامه کتبی در این زمینه بدهد. آیا این سازمان پاسخ‌گوی حق و حقوق عقب افتاده پاکبان است؟

خدمات شهری گناوه تا قبل از سال ۹۸ دارای ۱۵۵ نیرو بود اما یا قرارداد جدید افزایش نیروی عجیبی داشت. خدمات شهری گناوه در حال حاضر ۱۸۲ نیرو دارد که هیچ یک از نیروهای جدید در گروه خدمات شهری قرار ندارند.

این‌که در طول دو ماه ۲۲ نفر به نیروهای خدمات شهری افزوده می‌شود تا در نقش پاکبان، در این گرمای غیر قابل تحمل کمکی باشند برای پاکبانان، فکر خوبی‌ست ولی این نیروها سر از اتاق‌های در بسته با کولرهای اسپیلتی در می‌آورند. این نیروها را چه کسی و با چه انگیزه‌ای وارد خدمات شهری کرده است در حالی که پیمانکار خدمات شهری سراغ و اطلاعی از این نیروها ندارد!؟ سوالی‌ست که باید اعضای شورا و بعضی افراد در درون شهرداری پاسخ بدهند.

این‌که چرا افرادی برای رسیدن به منافع خود صدای خورد شدن استخوان آبروی پاکبانان را می‌شنوند ولی برای پاره کردن قرارداد پیمانکار کمر بسته‌اند سوالی‌ست که نباید بدون پاسخ بماند.

با توجه به قرارداد پیمانکار خدمات شهری و شهرداری گناوه پیمانکار موظف است ماشین آلات حمل و تخلیه زباله را تامین کند. پیمانکار نیز اقدام به تامین ماشین‌آلات و نیروی مورد نظر کرده است. با ورود نیروهای جدید تکلیف  تعمیرکار، پنچرگیر، سرویس‌کار، مکانیک، جوشکار و راننده‌های سابقه دار چه خواهد شد؟

و نکته پایانی

صرفا جهت اطلاع سازمان بازرسی، این سازمان ابتدا باید اولویت خود را جهت حل مشکل قرارداد پیمانکار قرار دهد تا پاکبانان به عنوان قشر آسب‌پذیر جامعه به حق و حقوق خود برسند. کار را به شکلی پیش نبرید که تمام کاسه و کوزه‌ها بر سر پاکبانان شکسته شود.

افرادی به تازگی ۲۲ نیرو به خدمات شهری گناوه افزون کرده‌اند که هیچ کدام در خدمات شهری نیستند. بی‌شک از حقوق پاکبانان باید کم شود تا این نیروها که هم‌چنان مکان مشخص ندارند تامین شوند. یعنی باز هم تمام کاسه و کوزه‌ها بر سر پاکبانان شکسته خواهد شد.

برگ دوم

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *