امروز: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

آیین”گرگشو” رمضان در جنوب استان بوشهر برگزار شد

به گزارش روز شنبه ایرنا، گرگشو یا گرگیشو برگرفته شده از کلمه گره گشا است. در این آیین مردم این دیار با بخشش مقداری مواد خوراکی به دیگران در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان به کریم اهل بیت (ع) اقتدا می کنند تا گره از مشکلاتشان گشوده شود.
در این آیین، همزمان با غروب شب پانزدهم ماه مبارک رمضان کودکان و نوجوانان هر محله به صورت گروهی درحالی که کیسه هایی را با خود به همراه دارند به منازل اهالی محل مراجعه می کنند تا از صاحب خانه گرگشو (مقداری مواد خوراکی که اغلب نان شیرین، حلوا و تنقلات است) طلب کنند.
در این آیین بعد از افطاری، سر وصدای بچه ها کوچه های محله را فرا می گیرد و آنها شادی کنان در خانه ها را می کوبند و اشعاری موزون از جمله ‘ گرگیشو- گرگیشو … سی فردشو دکله بشو ‘سر می دهند.

اگر چه در سال‌های اخیر اجرای این آیین در برخی شهرهای استان نسبت به گذشته کم رنگ شده، اما هنوز در برخی مناطق نظیر شهرستان های دیر، عسلویه، جم و کنگان این آیین پر شور برگزار می شود.
امروزه بسیاری از خانواده ها که فرصت آماده کردن مواد خوراکی سنتی را ندارند با پفک، بیسکویت، شیرینی، کاکائو و نبات از بچه هایی که به گرکشو آمده اند پذیرایی می کنند.
بعضی خانواده ها که برای اولین بار صاحب فرزند شده اند این آیین را پر شورتر برگزار می کنند و علاوه بر پذیرایی از بچه های محله در جلوی منازل، هفت قلم خوراکی را در کیسه های کوچک بسته بندی می کنند و به مسجد یا حسینیه که مراسم دعا و نیایش شبانه در آنها برگزار می شود برده و بین افراد تقسیم می کنند.
بچه هایی که به گرگشو می روند برای تقدیر از صاحب خانه هایی که از آنها پذیرایی می کنند نیز نغمه ای زیبا دارند که این چنین می خوانند’ خونه گچی پر همه چی ‘(یعنی خانه سفید پر از برکت است).
در این آیین کریمانه، بچه ها شادی کنان چه دست خالی چه دست پر، خانه به خانه، کوچه به کوچه و محله به محله می دوند تا همه را از فرا رسیدن سالروز میلاد با برکت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) با خبر کنند.
 قدمت و سابقه این رسم در استان بوشهر به خوبی مشخص نیست اما این رسم در بعضی از کشور های عربی نیز برگزار می شود.

یکی از دبیران ادبیات فارسی شهرستان دیر در گفت وگو با ایرنا گفت: آیین گرگشو (گره گشا) از نظر تطبیق هدف با خود آیین، بسیار زیبا طراحی شده است یکی از ویژگی های  برجسته امام حسن مجتبی بخشندگی آن بزرگوار بوده به طوری که مشهور است سه بار بخش عظیمی از دارایی های خود را به نیازمندان بخشید.  
قاسم درویشی افزود: برای گرامیداشت میلاد چنین انسان بخشنده ای باید کاری کرد که آن ویژگی برجسته به یاد بیاید و گرامی داشته شود و در جامعه بماند و گسترش یابد.
وی گفت: هر کس که گرهی در زندگی دارد و می خواهد با توسل به حضرت امام حسن علیه السلام آن گره باز شود نذر می کند که در شب میلاد آن امام بزرگوار هدایایی را به بچه ها ببخشد.
بندر دیر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب مرکز استان بوشهر و در کنار دریای نیلگون خلیج فارس قرار دارد.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *