امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

شخصیتم لطمه بخورد از تیم ملی می‌روم/ خدا پدر کی‌روش را بیامرزد!

به گزارش خبرنگار مهر، وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال ایران عصر امروز دوشنبه در مرکز ملی فوتبال در نشست خبری با حضور خبرنگاران به تشریح آخرین شرایط تیمش پرداخت. تیم ملی فوتسال از ۲۱ تا ۲۳ فروردین در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی آسیا در کشور قرقیزستان به ترتیب به مصاف مالدیو، ترکمنستان و قرقیزستان می‌رود.

بازیکنان بدانند جای چه کسانی آمده اند

شمسایی در ابتدای این نشست خبری گفت: خوشحالم در خدمت دوستان هستم. همیشه با دوستان همکلام و هم صحبت بوده ایم. اگر من امروز اینجا نشسته ام به واسطه زحمت دوستان بوده است که از من حمایت و انتقاد کرده اند. خوشحالم جایی هستم که اهداف بلندمدتی داریم و در کنار هم به اهدافمان می رسیم.

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران با اشاره به مسابقات مقدماتی و نهایی قهرمانی آسیا تاکید کرد: تفکراتی در تیم من و دستیارانم و فدراسیون وجود دارد. قرار شد که تغییراتی در تیم داشته باشیم. خودم در دو تغییر نسل در تیم ملی بودم و می دانم شرایط برای سرمربی سخت است. فقط باید بازیکنان بدانند جای چه کسانی آمده اند و برای اینکه خودشان را ثابت کنند، تلاش کنند.

بین بازی کردن و مربیگری یک دریا فاصله است

شمسایی در خصوص برنامه هایش برای تیم ملی تصریح کرد: کارگروه بسیار خوبی داریم. سفال منش از مدرسان کنفدراسیون آسیا است. مصطفی نظری چند سال دروازه بان تیم ملی بوده است و بهترین دروازه بان جهان هم شده است. سعی کردیم در کنار هم با مدیریت خوب آقای کریمیان اهداف را جلو ببریم. وقتی آقای عزیزی خادم با من صحبت کرد، به فوتسال خیلی اهمیت داد و پاداش ها و پول ها را پرداخت کرد.

وی افزود: من در زمان روسای مختلفی در فوتسال بوده ام. می دانم شرایط بسیار سختی داریم. بازی کردن با مربیگری فرق دارد. در سه باشگاه مربی بوده ام و می دانم کار سخت است. بین بازی کردن و مربیگری یک دریا فاصله است. فدراسیون باید تمهیداتش را انجام بدهد اگر بخواهد فوتسال به سطح اول دنیا برگردد. از ارتباطاتمان خوب استفاده می کنیم. با تیم های بزرگ ارتباط می گیریم ولی به شرطی که کارها انجام شود. اگر با تیم های بزرگ مذاکره کنیم ولی به خاطر بلیت یا مشکلات مالی نتوانیم به آن کشور برویم درجا زده ایم.

امکانات و مسابقه می خواهیم

سرمربی تیم ملی فوتسال تصریح کرد: با همه اتفاقاتی که افتاد از ۴ فروردین تمرینات را شروع کردیم ولی تیمی مثل افغانستان دو ماه در اردو است. می دانیم روزهای سختی داریم. توقعمان از میرشاد ماجدی و هیات رئیسه این است که بستر مناسب را فراهم کنند. می توانیم تمرین بگذاریم. امکانات و مسابقه می خواهیم. امیدوارم فدراسیون همراه ما بیاید. یک بخشی از آن دست ماست. بخشی از آن دست فدراسیون است.

حضور علی دایی در قرعه کشی جام جهانی باعث افتخار بود

شمسایی در خصوص قرعه کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: باعث افتخار بود که علی دایی در قرعه کشی حضور داشت. به علی دایی می بالیم. بارها گفته ام که تا بیرون از ایران نرویم متوجه نمی شویم علی دایی چقدر بزرگ است. درباره گروه تیم ملی هم باید بگویم فرقی نمی کند ولی بازهم به بازی ایران با آمریکا رسیدیم. مردم دو کشور زندگی خودشان را می کنند. وارد مباحث سیاسی نمی شویم. کار ما ورزش است. بازی با آمریکا لذت بخش است. امیدوارم تیم سوم گروه ولز نباشد چون کار سخت می شود. می توانستیم در دوره قبل هم با کی روش صعود کنیم. اگر دقت می کردیم می توانستیم صعود کنیم. امیدوارم بازی های تدارکاتی مناسبی برگزار بشود.

می توانند راحت مرا برکنار کنند

وی درباره ساختن یک نسل جدید برای تیم ملی فوتسال یادآور شد: می دانستیم می خواهیم وارد یک چالش سخت بشویم. یکسری بازیکن سطح بالا از سال ۲۰۱۴ در کنار هم بودند و افتخارات زیادی کسب کردند. بازیکنان بزرگی که انتخاب جایگزین برای آنها بسیار سخت است. می دانستیم آوردن یک نسل جدید تبعات زیادی دارد. این تبعات ما را هم دربر می گیرد. من خاک فوتسال را خورده ام.

شمسایی گفت: می دانم تغییرنسل چقدر سخت است و مربی چقدر ضربه خورده است. از این هراس نداریم. آمده ایم تا یکسری راه کسانی که قدیم رفته اند را جلو ببرند. پای این ایستاده ایم. باخت و برد زیاد دیده ایم. روز اول که قرارداد را امضا کردم روز و تاریخ برای خودم نگذاشتم. گفتم شاید یک روز باشم شاید یک سال. درست است می گویند قرارداد مربی تا جام جهانی است فرمت قرارداد فدراسیون یک ساله است و می توانند راحت هرکسی را بخواهند تغییر بدهند. نظم و انضباط از ذهنم دور نمی شود. بازیکن جوان و باتجربه فرقی نمی کند.

وقت داشتم لیگ دسته یک را هم رصد می کردم

سرمربی تیم ملی فوتسال در خصوص تاثیر لیگ در انتخاب بازیکنان تیم ملی گفت: مهمترین بخش ثبات تیم ملی باشگاه ها هستند. اگر باشگاهی نباشد تیم ملی وجود ندارد. اگر بازیکن خوب تلاش نکند تیم ملی در آینده دچار مشکل می شود. لیگ برای ما مهم است و رصد می کنیم. چند سال است در لیگ تیم ها تا آخرین لحظه برای قهرمانی می جنگند. لیگ بسیار پویایی داریم و منظم برگزار شد اما بازی کردن در لیگ با بازی کردن در تیم ملی فرق دارد. ۳۲ بازیکن از تمام باشگاه ها به جز یک تیم دعوت شدند.

وی تصریح کرد: اگر زمان داشتم لیگ یک را هم رصد می کردم. یکی از بازیکنانی که دیروز در بازی تدارکاتی مقابل تیم ملی بازی کرد شانس پلی آف دارد و جوان و با استعداد است. در ایران از این استعدادها زیاد داریم. باید بیشتر وقت بگذاریم و آنالیز کنیم. انتخاب ما هم جوری است که سه نفری (شمسایی، سفال منش و نظری) انتخاب می کنیم.

می توانم راحت با نسل قبل قهرمان آسیا شوم

شمسایی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: اگر با نسلی که به جام جهانی رفت به مسابقات جام ملت های آسیا می رفتم، راحت و چشم بسته قهرمان آسیا می شدیم اما دیدگاه ما جام جهانی است. دو سال و نیم دیگر را می بینیم یعنی دو جام جهانی آینده را.

وی درباره کنار گذاشتن احمد اسماعیل پور و خط خوردن او از لیست تیم ملی در کنار عظیمی در نخستین اردوی این تیم در نوروز از تیم ملی تاکید کرد: باید از احمد به خاطر زحماتی که برای تیم ملی کشید تشکر کرد. این بازیکن کاملا ارزنده و اخلاق مداری است. نمی دانم در عید چه اتفاقی افتاد. من هم روز اول به تیم ملی دعوت شدم اما به جای ساعت ۴، ساعت ۱ به اردو رفتم. انضباط تیمی برایمان مهم است نه فرد. تصمیم گرفتیم این مسیر را جلو برویم.

واکنش به منتفی شدن حضور میگوئل؛ دنبال چیپس و کاکائو نیستیم!

شمسایی در خصوص منتفی شدن حضور «میگوئل» مربی اسپانیایی در تیم ملی فوتسال، گفت: دوست داریم مربی خارجی به کادر فنی اضافه کنیم. میگوئل آدم بزرگی بود. در این برهه نتوانستیم کاری بکنیم. تلاش می کنیم یک نفر را بعد از این سه بازی کنارمان داشته باشیم. کار سختی است و به تنهایی نمی توانیم جلو برویم. هر مربی در لیگ بتواند کمک کند دست یاری به سمتش بلند می کنیم. فعلا اینجا نشسته ایم و تلاش می کنیم این رشته را بالا ببریم. آدم کاملی هم نیستیم و حالا حالاها باید تجربه کسب کنیم اما آدم ترسویی هم نیستیم.

وی در خصوص منتفی شدن حضور «کاکائو» سرمربی کویت در تیم ملی ایران یادآور شد: دنبال کاکائو نبودیم. دنبال چیپس و بیسکوییت و کاکائو نیستیم! سه، چهار مربی مدنظر داشتیم اما کاکائو جزو گزینه ها نبود. کاکائو در تبریز در کلاس دانش افزایی شرکت کرد. او مربی کویت است.

با تلفن با سرمربی آرژانتین و پرتغال تماس گرفتیم

سرمربی تیم ملی فوتسال یادآور شد: این نسل می توانند در آینده بهتر شوند. ما راهکار داریم ولی نمی توانم دست در جیبم کنم. نمی خواهیم اتفاقات قبل تکرار بشود. یکی از علت هایی که تیم ملی بعد از جام جهانی به ایتالیا رفت، آقای کریمیان (مدیر تیم ملی) بود که محکم ایستاد و گفت ایتالیا را از دست ندهیم. اندازه سر سوزن در فوتسال دنیا اعتبار داریم و با تلفن هم تماس می گیریم. با تلفن به سرمربی آرژانتین و پرتغال تماس گرفتیم. وقتی آنها می گویند برای بازی دوستانه تاریخ تعیین کنید کارها را انجام می دهیم. این پروسه سپس باید به اتوماسیون فدراسیون برود و بودجه اش عملی شود. نمی خواهم آدمی باشم که حرفی بزنم و زیرش بمانم. اگر فدراسیون همکاری نکند لطمه می خوریم. این را با قدرت می گویم.

فوتسال بچه سر راهی نیست

شمسایی افزود: فدراسیون درگیر جام جهانی فوتبال است ولی ما هم فوتسالی هستیم. بنده به عنوان مرد سال فوتسال آسیا رفته ام در حالی که فوتبال هیچ نماینده ای نداشته است. علی اصغر حسن زاده هم همینطور. فوتسال یک جاهایی اعتبار فدراسیون فوتبال بوده است. پس این بچه را سر راهی قرار ندهیم. به عنوان یک کارمند فوتسال از روسایم در فدراسیون توقع دارم. فوتسال ما می تواند قهرمان جهان بشود اما به شرطها و شروطها. ما پای این بازیکنان جوان می ایستیم و فدراسیون هم پای ما بایستد. نه پای قراردادهای ما بلکه پای عملیاتی کردن بازی های ما. حرف نزنیم؛ عمل کنیم.

طارمی در ۲۹ سالگی در اوج است

سرمربی تیم ملی فوتسال در بخش دیگری از صحبت هایش درباره اینکه آیا ممکن است بعد از مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا، بازهم بازیکنان باتجربه را به تیم ملی دعوت کند؟ گفت: این تیم ملی برای همه آماده ها و بهترین ها است. ما مسائل فنی تیم ملی را به اندازه عقلمان جلو می برویم. کم یا زیاد؛ قطعا ستاره های نسل ما روی سر ما جا دارد. ناظم الشریعه نتایج درخشانی گرفته است. پنج، شش بازیکن فعلی تیم ملی که دعوت کرده ایم متولد ۱۳۷۹ هستند. دروازه بانی دعوت کرده ایم که در باشگاهش دو بازی انجام داده است. در لیست نهایی مسعود یوسف، کدخدایی و درخشانی تنها دو بازی برای تیم ملی کرده اند. اگر معیار دو بازی است نمی توانم قبول کنیم. ناظم الشریعه بالای شش، هفت سال تیم ملی را در اختیار داشت. اینها بعد از جام جهانی لیتوانی آمده اند. کسانی که در لیگ بهترین باشند در تیم ملی خواهند بود. نمی گویم سن و سال مطرح نیست ولی در لیست جدید ما ۶ سال جوانگرایی داشتیم.

شمسایی اظهار کرد: بازیکنان بین ۲۸ تا ۳۲ سال به اوج می رسند؛ مهدی طارمی در پورتو ۲۹ ساله است. خود من در ۳۲ سالگی بهترین بازیکن شدم. دنبال این هستیم اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ رخ داد را با میانگین سنی ۲۶-۲۷ سال تکرار کنیم. هرکسی بهتر عمل کرد در تیم ملی جا دارد.

خیلی ها مرا با علی دایی مقایسه کردند

«نگران نیستید تغییر نسل تیم ملی عمر سرمربیگری شما را در تیم ملی کوتاه کند؟» وی در پاسخ به این سئوال گفت: بله این ترس رفتن اعتبار وجود دارد. خوشحالم یکسری جوان به قدری انگیزه دارند که می خواهم آنها را روی سر و چشمانم بگذارم. وقتی می خواستم وارد این مقوله شوم با خیلی ها مشورت کردم. خیلی ها مرا با علی دایی مقایسه کردند که در آن شرایط سرمربیگری تیم ملی، آن اتفاقات برایش رخ داد.

آمده ام که نابود بشوم!

شمسایی گفت: دوست دارم خودم از بین بروم و آمده ام که نابود بشوم و ترسی ندارم پای چند چیز بمانم؛ اینکه بعضی ها که دیده نشده اند دیده بشوند. دیگر اینکه پرش فوتسال بالا برود. یک زمانی قیمت ماست هم بالا می رفت اما قیمت فوتسال پایین می آمد. یکی از صحبت هایم با عزیزی خادم، اصولی و ماجدی این بود که پیراهن را از بازیکن می گرفتند. امروز که ۳۲ نفر به اردوی تیم ملی دعوت شده اند، لباس ها را به بازیکن دادند. این یک چیز ساده است. می دانیم هزینه دارد ولی بازیکن تیم ملی شدن هم که باعث افتخار می شود، هزینه اش بر می گردد. وقتی ۵ ستاره می شویم یکی از ستاره هایش برای فوتسال بوده است. ما آمده ایم بسوزیم تا یکسری اتفاقات خوب رخ بدهد. از این ترسی ندارم.

به ماجدی گفتم اگر دنبال پولم آمدم جایزه داری!

شمسایی تصریح کرد: شروع اردو با چیزهای ابتدایی که نبود خوب بود! دادن لباس به بازیکن و دو، سه مدل لباس برای اردو خوب بود. شروع اردو با ۳۲ نفر در هتل اوین بعد از سالها خوب بود. ما خیلی از چیزهای ساده را از دست داده ایم. با قدرت می گویم؛ به ماجدی گفتم اگر یک روز دنبال پولم آمدم شما جایزه دارید! اما رقم قرارداد را نسبت به گذشته ۶۰۰ – ۷۰۰ برابر کردیم. اگر مرا کنار گذاشتند، قرارداد نفر بعدی حتی ۳۰ درصد هم افزایش یابد برنده است!

اولین نفری هستم که از تیم ملی می روم اگر…

وی گفت: اولویت فدراسیون، فوتبال است ولی اگر به فوتبال ۱۰ می رسند، به ما باید ۳ برسند! اگر فوتبالیست ها ۱۰ هزار دلار پاداش می گیرند، نوش جانشان، برای بچه های ما که هزار یا دو هزار دلار بشود. همانطور که باید به تیم مهدوی کیا هم برسند. روزی به شخصیت مجموعه من لطمه بخورد اولین نفر هستم که می روم! حرفهایم را زده ام. با ماجدی و عزیزی خادم و با اصولی صحبت هایم را کرده ام. انتظار داریم. اصولی رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی است و هم سخنگوی فدراسیون و رئیس کمیته اقتصادی. رئیس فوتسال هم هست. اصولی باید تمام وجودش را برای این رشته بگذارد.

به جز امضا نشدن قراردادم و برگزار نشدن اولین اردو، همه چیز روتین بوده است

«فدراسیون فوتبال مشکلات مالی زیادی دارد. حتی اعضای کادر فنی تیم ملی فوتبال هم مطالبات و پاداش های خود را دریافت نکرده اند. برای اینکه شما با این مشکلات مواجه نشوید چه راهکارهایی را در نظر دارید؟» شمسایی در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر، گفت: می دانم در آینده لطمه می خوریم. خودمان هم باید در این مسیر قدم بگذاریم. وقتی آقای کریمیان خودش دستش را در جیبش می کند نشان می دهد دنبال اهدافی هستیم که به آن برسیم. کار سختی داریم. می دانم دیدگاه ها به فوتسال باید عوض شود. ساختار فوتسال باید از صفر به بالا برسد. بحث من نتیجه نیست. نتایج مربیان گذشته قابل توجه بوده است. خود من هم می توانم یک جاهایی کمک حال باشم. دوستان زیادی دارم که بتوانند کمک باشد ولی فدراسیون باید قدم هایش را بردارد. باید همسو جلو بروند. جام ملتهای ما سخت است. از فدراسیون امکانات می خواهیم. تا الان در بخش اول به جز من که قرارداد من امضا نشد و اردوی قبل از عید برگزار نشد تا الان همه چیز روتین بوده است.

دلیل برگزاری دو بازی تدارکاتی بدون حضور رسانه ها

وی درباره اینکه چرا بازی های دوستانه تیم ملی فوتسال با افغانستان و منتخب لیگ دسته اول مخفیانه و پشت درهای بسته برگزار شد؟ گفت: مجید مرتضایی سرمربی افغانستان از دوستان خوب من است. او شبانه تماس گرفت و گفت می توانیم با هم بازی کنیم. ۲۱ نفر در اردو داشتیم و بدون رسمی بودن، به آنها بازی دادیم. بازی رسمی نبود که اعلام کنیم. دیروز هم بازی رسمی نبود.

شمسایی با بیان اینکه فردا سه شنبه هم تیم مقاومت یک بازی تدارکاتی با تیم ملی انجام می دهد، تاکید کرد: قرار نبود پوشش خبری داشته باشیم. برایمان ملاک نبود ۱۰ گل بزنیم یا بخوریم یا حریفمان افغانستان باشد یا برزیل. وقتی برنامه ها انجام می شود تا الان همه چیز سر جایش بوده است.

امکانات مهمتر از آمدن به تمرین است

وی در خصوص حضور میرشاد ماجدی در تمرین تیم ملی و غیبت احسان اصولی سرپرست کمیته فوتسال گفت: توقع می رود رئیس فدراسیون سر تمرین بیاید و باعث انگیزه بشود. اصولی هم در همان برهه ای بود که تیم ملی در مشهد بود و کش و قوس های مختلفی برای بازی تیم ملی فوتبال مقابل لبنان داشت. اصولی بعد از آن دو بار در اردوی تیم ملی فوتسال حاضر شد و امروز هم قرار بود بیاید ولی ظاهرا امروز به مجلس رفته اند. اصولی دو روز پیش با ما بود. بیشتر از سر تمرین آمدن، امکانات دادن اهمیت دارد.

واکنش به احتمال تغییر لیست تیم ملی و اعلام اسامی بازیکنان

«آیا ممکن است لیست شما بعد از مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا تغییر کند؟» شمسایی در پاسخ به این سئوال گفت: اجازه بدهید ببینیم وقتی از قرقیزستان بر می گردیم هنوز سرمربی هستیم یا نه. خیلی ها شبانه تغییر می کنند. شاید بگویند به جای کمپ تیم ملی به جای دیگری بروم! هر بازیکنی به تفکراتمان بخورد انتخاب می کنیم.

وی در واکنش به اعلام لیست تیم ملی فوتسال در بعضی از رسانه ها و از مجرایی غیر از سایت فدراسیون فوتبال، اظهار کرد: جالب این است که هنوز از کمپ بیرون نیامده بودم که چند نفر تماس گرفتند فلان بازیکنان در لیست نهایی تیم ملی نیستند. اسامی باید از سایت فدراسیون بیرون بیاید. سه مربی لیگ تماس گرفتند فلانی خط خورده است.

خدا پدر کی روش را بیامرزد ولی به ایرانی بودنمان ببالیم

سرمربی تیم ملی فوتسال در پاسخ به این سئوال که منظورش از ایجاد ساختار برای تیم ملی چیست؟ تصریح کرد: مثلا کارلوس کی روش زحمات زیادی کشید و همیشه به خاطر زمین کمپ و مجموعه «پک» می گوییم خدا پدرش را بیامرزد. باید یک پله عقب برویم و بگوییم خدا پدر صفایی فراهانی را بیامرزد. بازهم بگوییم خدا پدر دادکان و کفاشیان را هم بیامرزد که کمپ را تغییر و توسعه دادند. ما باید به ایرانی بودن خودمان ببالیم. سالن ما کفپوش درجه یک دارد. امکانات ما سرجایش است. چه زمان کفاشیان که برای تیم ملی با من صحبت شد اما سرمربی نشدم، همیشه از جزء به کل رسیده ام. کل همیشه هست. به لحاظ امکانات چیزی کم نداریم. سالن و کفپوش و بدنسازی خوب داریم. این چیزهایی هم که الان می دهند و خوشحالیم، جای خوشحالی ندارد.

شمسایی درباره نقشه راه تیم ملی بعد از جام ملت های آسیا گفت: دغدغه ما این است که لیگ زودتر شروع شود و بازیکنان قرارداد ببندند و آماده بیایند. ما هم بازی تدارکاتی را برنامه ریزی کنیم و جلو برویم. احساس می کنم کسانی که دلسوز هستند پای کار هستند و این برای من قابل تقدیر است.

با حسین شمس کش و قوس داشتم

سرمربی تیم ملی فوتسال در پایان از پیشکسوتان این رشته تمجید کرد و گفت: فوتسالم را مدیون برادرم و ابطحی و در رده ملی مدیون حسین شمس بودم. یکی از برگهای زرین فوتسال ما حسین شمس است. کش و قوس های زیادی با هم داشتیم. شاید اشتباهاتی از سمت من بوده است. شاید تفکرات به هم نزدیک نباشد ولی باید احترام باشد. صالح و رعدی هم از بزرگان فوتسال هستند. کش و قوس داشتیم. من خودم با حسین شمس تماس گرفتم که به اردوی تیم ملی بیایند. می خواهم این خانواده به هم بیشتر نزدیک شود. به همه بازیکنان می گویم احترام پیشکسوت واجب است. این چرخه می چرخد. این سلسله مراتب طی می شود.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *