امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اسکوچیچ از خودش اختیار ندارد/ دست‌های پشت پرده نفوذشان بیشتر است!

مسعود اقبالی کارشناس فوتبال و مدرس رسمی فیفا در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تیم ملی ایران اظهار داشت: واقعیت و اعتبار تیم ملی ایران در بازی با کره جنوبی مشخص کرد و حالا با اطمینان می‌گویم اگر روند تیم ملی در این چند ماه تغییر نکند، با این تیم ملی در جام جهانی راه به جایی نخواهیم برد و مثل جام‌های جهانی قبلی در قطر هم ۳ بازی در گروه انجام می‌دهیم و به خانه بر می‌گردیم. فعلاً سقف فوتبال ما همین است و به نظر می‌رسد آقایان هم همین را می‌خواهند!

وی تاکید کرد: جدا از مسائل کلی که به آن خواهم پرداخت، یکی از اصلی ترین مشکلات آقای اسکوچیچ در این است که او اختیاری از خودش ندارد و برایش از جای دیگری تعیین تکلیف می‌شود که کدام بازیکن دعوت شود و حتی اینکه کدام بازیکن بازی کند.

پیشرفت فوتبال ایران لاکپشتی است

کارشناس فوتبال گفت: فوتبال دنیا با سرعت پیشرفت کرده و می‌کند اما حرکت فوتبال ما در مسیر پیشرفت کاملاً لاکپشتی است. باید واقع بین بود، گفت: در حال حاضر ژاپن، کره جنوبی، عربستان، استرالیا و حتی قطر در فوتبال از ما پیشی گرفته‌اند. ما سرمایه گذاری کافی و مدیریت قوی برای پیشرفت در فوتبال نداریم و حاصل سال‌ها سو مدیریت در فوتبال این شده که امروز اسکوچیچ سرمربی تیم ملی باشد.

برای نباختن به کره رفتیم

اقبالی گفت: در خصوص بازی با کره باید بگویم تیم ملی یک نیمه دفاع مطلق داشت که مشخص شد برای نباختن به زمین آمده و بعد از آنکه آن گل بد را خورد، در نیمه دوم برای جبران به زمین آمد که گل دوم را هم دریافت کرد تا مشخص شود نه ساختار دفاعی خوبی داریم و نه الگوی خوبی برای حمله.

عیار تیمِ اسکوچیچ را کره نشان داد

پیشکسوت فوتبال خاطرنشان ساخت: با اینکه در ۱۵ بازی قبلی با اسکوچیچ نباختیم، اما من آن بازی‌ها را محک خوبی برای ایشان نمی‌دانم و بازی با کره جنوبی را یک معیار مناسب برای اعتبارسنجی اسکوچیچ می‌دانم.

تیم ملی را باید در بازی با کشورهای پیشرفته مثل همین کره و ژاپن دید و اعتبارسنجی کرد نه در بازی با سوریه و لبنان و عراق. نه تنها اسکوچیچ خودش وزن مناسبی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی ندارد، بلکه کادر فنی او هم ضعیف هستند.

البته که من برای آقایان هاشمیان و باقری احترام خاصی قائل هستم، اما آنها بازیکنان بزرگی بودند که برای نشستن روی نیمکت تیم ملی باید حداقل ده تا پانزده سال کار مربیگری در تیم‌های مختلف انجام دهند.

اسکوچیچ از خودش اختیار ندارد/ دست‌های پشت پرده نفوذشان بیشتر است!

اصرار عجیب در استفاده از بازیکنان در پست غیر تخصصی

مدرس رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: استفاده اسکوچیچ از بازیکنان در پست‌های غیر تخصصی عجیب و غیر قابل توجیه است. به نظر من او اختیاری از خودش ندارد و بیشتر دست‌های پشت پرده هستند که تصمیم می‌گیرند کدام بازیکن به اردو دعوت شود و کدام بازیکن در ترکیب قرار گیرد.

نورافکن بازیکن بسیار خوبی است اما مناسب حضور در پست دفاع چپ است. چرا باید او را یک بازی در دفاع میانی بازی دهیم و یک بازی در هافبک دفاعی؟ چرا باید بازیکنی مثل حردانی که قبلاً عضو تیم ملی بود و حالا که در اوج فوتبالش قرار دارد از تیم ملی خط بخورد و شجاع خلیل زاده در پست غیر تخصصی دفاع راست بازی کند؟ اینها همه ابهاماتی هست که در خصوص تیم ملی وجود دارد.

حتی یک مربی جوانان هم می‌داند در بازی با تیمی مثل کره نباید از بازیکنان در پست‌های غیر تخصصی استفاده کرد. حال چطور مربی تیم ملی متوجه این نمی‌شود؟ آقای اسکوچیچ شما برای بازی با کره جنوبی دفاع راست تخصصی تیم‌تان کدام بازیکن بود و چرا در جریان این بازی ابتدا از شجاع خلیل‌زاده و در ادامه از عارف غلامی در این پست استفاده کردید؟

به جز نتیجه اخلاق را هم باختیم

کارشناس فوتبال بیان داشت: فدراسیون فوتبال در اقدامی خنده‌دار حکم انضباطی کنعانی زادگان را بعد از آن اعمال زشت تغییر داد تا مقابل کره بازی کند. نتیجه چه شد؟ هم بازی را باختیم هم اخلاق را. من مخالف بخشیده شدن کنعانی بودم و معتقدم با این تغییری که در حکم او پیش آمد به جای تنبیه، تشویق شد. فدراسیون ما با رفتاری که در قبال کنعانی زادگان کرد بی اخلاقی را در فوتبال ترویج داد و من به شدت منتقد این رفتار هستم.

اسکوچیچ از خودش اختیار ندارد/ دست‌های پشت پرده نفوذشان بیشتر است!

کی روش استقلال و استراتژی داشت

اقبالی با اشاره به نوع رفتار مدیریتی کارلوس کی روش در تیم ملی گفت: کی روش از اتوریته و کاریزمای خودش به درستی استفاده کرد تا دست خیلی از دست‌های پشت پرده را از فوتبال کوتاه کند. او یک استراتژی خاصی برای خودش تعریف کرد و همواره حضور در جام جهانی را هدف قرار داد و با هدف حضوری آبرومند در جام جهانی در همه تورنمنت‌ها شرکت کرد و برای همین ما بازی‌های خوب و آبرومندانه‌ای در جام جهانی مقابل تیم‌های بزرگ انجام دادیم.

اما امروز هدف تیم ملی چیست؟ آیا ساختار خوبی در دفاع داریم یا الگوی مناسبی در حمله؟ تیمی که مقابل یک تیم آسیایی مثل کره جنوبی دستش بسته است، چطور می‌تواند مقابل تیم‌های خوب آمریکای جنوبی و اروپایی در جام جهانی آبروداری کند؟ اسکوچیچ شخصیت و کاریزمای کی روش را ندارد.

اولویت با تغییر اسکوچیچ است

مدرس فیفا در خصوص ادامه همکاری احتمالی با اسکوچیچ یا تغییر وی گفت: اگر قرار است به قطر برویم و ۳ بازی انجام دهیم و برگردیم، اسکوچیچ بهترین گزینه است چون هزینه زیادی روی دست فوتبال ما نمی‌گذارد. اما اگر می‌خواهیم مثل زمان کی روش بازی‌های خوبی انجام دهیم و شانسمان را برای صعود آزمایش کنیم، باید یک مربی قوی‌تر از اسکوچیچ بیاوریم که البته این مستلزم تحمل هزینه است. از نظر من اولویت با تغییر اسکوچیچ است؛ اما منوط به اینکه اگر تغییر ایجاد شود مربی جدید استقلال کافی داشته باشد و تحت تأثیر افرادی که پشت پرده نشسته‌اند نباشد.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *