امروز: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تغییر مسیر ورزش از هانگژو به پاریس/ غافلگیری روسای برنامه‌محور!

به گزارش خبرنگار مهر، فرو رفتن ورزش ایران در شوک لغو بازی‌های آسیایی پرسش‌های زیادی را در مورد سرنوشت تیم‌ها و ورزشکارانی که خود را مهیای شرکت در این رویداد بزرگ می‌کردند، مطرح می‌کند که سرمنشا همه آنها «تغییر مسیر ورزش ایران» از هانگژو به سمت محل برگزاری سایر رویدادهای آسیایی و جهانی است.

اینکه «با توجه به لغو بازی‌های آسیایی که تمرکز همه فدراسیون‌ها روی آن بود، تکلیف ورزش و ورزشکاران چه می‌شود و حرکت محوری آنها به کدام سمت خواهد بود؟»، کلیدی ترین پرسشی است که در رابطه با فدراسیون‌ها و اولویت بندی برنامه های‌شان برای ماه‌های آینده مطرح است.

شورای المپیک آسیا تصمیم گیری در مورد نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی که برگزاری آن در شهریورماه لغو شده را به یک ماه دیگر و بعد از بررسی‌های تکمیلی در کمیته‌ای ویژه موکول کرده است در حالیکه بعید نیست «لغو کلی» این دوره بازی‌ها یکی از گزینه‌های مورد بحث در این زمینه باشد. از طرفی اگر قرار بر برگزاری قطعی بازی‌ها باشد حداقل یک سال تأخیر برای آن اعمال خواهد شد.

این در حالی است که تا چند روز قبل و پیش از اعلام رسمی چینی‌ها برای انصراف از میزبانی بازی‌های آسیایی در زمان مقرر، ورزش ایران با «دست فرمان» حضور در این بازی‌ها حرکت داشت آنگونه که تمام رفت و آمدها، نشست‌ها، رایزنی‌ها، تصمیم گیری ها و…. با محوریت این بازی‌ها و نتیجه گیری در آن انجام می‌شد. حتی تعویق مهمترین انتخابات ورزش ایران برای تعیین ریاست جدید این کمیته و همراهانش هم با لحاظ کردن اهمیت همین بازی‌ها به تصویب رسید.

حالا اما لغو بازی‌های آسیایی و تعویق آن تا حداقل یک سال آینده تمام برنامه ریزی ها برای ورزش ایران را دستخوش تغییرات کلیدی خواهد کرد به خصوص که در رشته‌های مختلف، تیم‌ها و ورزشکاران‌شان رویدادهای بین المللی مختص به خودشان را پیش رو دارند.

تا پیش از این قرار بر اعزام تیم‌ها و ترکیب‌های اصلی رشته‌های مختلف به بازی‌های آسیایی بود و حتی مقرر شده بود اعزام به دیگر میادین – تا قبل از شهریورماه و برگزاری بازی‌های آسیایی- با ملاحظه انجام شود تا مبادا سنگی جلوی پای مسافران هانگژو قرار بگیرد و از قدرت کاروان ایران کاسته شود اما حالا که این بازی‌ها از تقویم خارج شده است، قطعاً دیگر رویدادهای آسیایی و جهانی و نتیجه گیری در آنها متر و معیار خواهد شد.

در عین حال اما نیم نگاه به کاروان ایران و اعزام نتیجه بخش آن به بازی‌های آسیایی از ورزش برداشته نخواهد شد البته اگر گزینه احتمالی لغو منتفی و برگزاریِ با یک سال تأخیر صاحب رأی شود که در این صورت هم چالشی ایجاد می‌شود با موضوع همزمان شدن سال جدید بازی‌های آسیایی با رویدادهای انتخابی المپیک!

تغییر مسیر ورزش از هانگژو به پاریس/ غافلگیری روسای برنامه‌محور!

نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی که قرار بود شهریورماه به میزبانی هانگژو برگزار شود به خاطر انصراف چینی‌ها از میزبانی لغو شد

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴ به میزبانی پاریس برگزار می‌شود و فدراسیون‌های بین المللی در رشته‌های مختلف طی ماه‌های آینده به تدریج وارد رویدادهای گزینشی برای این دوره بازی‌ها خواهند شد. اوج برگزاری رقابت‌های انتخابی المپیک سال آینده میلادی است و همین موضوع می‌تواند خود یک چالش باشد برای رشته‌هایی که همزمان باید در بازی‌های آسیایی هم شرکت داشته باشند البته در صورت مصوب شدن برگزاری این بازی‌ها با یک سال تأخیر.

ناگفته پیداست که المپیک بزرگترین میدان ورزشی برای همه کشورهاست و طبیعتاً کسب سهمیه برای این بازی‌ها هم مهمترین دغدغه برای تیم‌ها و ورزشکارانی است که در میادین انتخابی برای آن حاضر می‌شوند. از طرفی حضور کامل و پرقدرت در بازی‌های آسیایی هم به جهت تأثیری که در عملکرد کاروان ایران خواهد داشت و ثبت نتیجه آن در تاریخ، برای مسئولان اهمیت خاص خود را دارد. در صورت قطعی شدن برگزاری بازی‌های آسیایی در سال آینده میلادی، فدراسیون‌ها باید با محوریت یک تیر و دو نشان برای پیگیری اردوهای آماده سازی خود برنامه ریزی کنند.

البته که در این صورت، رشته‌های مختلف به جهت جایگاهی که در آسیا دارند و میزان شانس شأن برای کسب سهمیه المپیک، شرایطی متفاوتی را تجربه خواهند کرد اما به هر حال وضعیت پیچیده‌تر از همین چند روز پیش می‌شود که قرار بود پرونده بازی‌های آسیایی تا سه چهارماه دیگر بسته شود و بعد از آن تمرکز اصلی روی المپیک و انتخابی هایش باشد.

حرف کلی اینکه تصمیم چینی‌ها برای کناره گیری از برگزاری بازی‌های آسیایی در زمان مقرر، مسیر ورزش ایران را به طور کلی تغییر خواهد داد. مدیریت در این شرایط تعیین کننده تر از قبل خواهد شد چرا که انتظارات در مورد بازی‌های آسیایی نه تنها کم نمی‌شود بلکه به خاطر فاصله ایجاد شده و مهیا شدن فرصت بیشتر برای آماده سازی، بیشتر هم خواهد شد و همزمان مطالبه کسب نتیجه از دیگر میادین و به خصوص انتخابی المپیک هم به قوت خود باقی خواهد ماند.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *