امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رقیب رئیسی در ۱۴۰۴ وارد کابینه شد/ بولدوزرهای وزارت راه، جاده صاف کن ریاست جمهوری می‌شوند؟

فروزان آصف نخعی: نیم نگاهی به تحولات کشور، با اوج گیری انتقادات نسبت به عملکرد رئیسی به ویژه در حوزه اقتصادی، ناظران سیاسی را به این گمانه زنی سوق داده که با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر جدید وزارتخانه راه و شهرسازی، انتخابات آینده ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۴ دیگر کاندیدای نواصولگرا و رقیب رئیسی را شناخت. به عبارت دیگر به نظر می رسد او، با استفاده از بولدوزرهای وزارت راه، جاده پرطلاطم رسیدن به قدرت ریاست جمهوری را هموار می کند.

شاید عدم همراهی رئیس جمهوری در دفاع از بذرپاش و معرفی و دفاع رئیس مجلس از او در جلسه رای اعتماد به این گمانه زنی قوت بیشتری ببخشد. اما باید دید بذرپاش در یکی از وزارتخانه های کلیدی دولت با همه مشکلاتش، چه کارنامه ای برای خود دست و پا می کند، و آیا کارنامه او قادر خواهد بود نردبانی برای صعود به اریکه ریاست جمهوری در پاستور باشد؟

بذرپاش که حالا باید با احتیاط تمام، از خود چهره موجهی بسازد، با عطف توجه به سابقه او، به روش های تبلیغاتی مبتنی بر personal branding متوسل می شود. اما آیا او می تواند سابقه خودش را به عنوان صاحب امتیاز روزنامه وطن امروز بازسازی کند؟ روزنامه ای که با خط مشی ضدبرجامی، و تهاجم همه جانبه در نزد تندروها تثبیت هویت کرده و اکنون میوه سختی ها را در زندگی روزمره بر کام مردم می ریزد.

فراموش نمی کنیم که دورخیز بذرپاش برای تحقق چنین روزهایی برمی گردد به انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ که مایل بود به عنوان نماینده جوانان انقلابی، در انتخابات شرکت کند موضوعی که باشگاه نواصولگرایان تحت عنوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که به دنبال بازسازی خود مترصد سپردن میراث نظام و اسلام سیاسی به دست انقلابی های جوان و تندرو است، با آن مخالفت کرد. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با سرنام «شانا» یک جبههٔ ائتلافی وابسته به جناح نواصول‌گرایان است.آنان پذرپاش را در چارچوب جوانان مومن و انقلابی مورد نظر مقام رهبری تحلیل می کنند.

رقیب رئیسی در ۱۴۰۴ وارد کابینه شد/ بولدوزرهای وزارت راه، جاده صاف کن ریاست جمهوری می شود؟

از فرازهای مهم زندگی بذرپاش

مهرداد بذرپاش، سیاستمدار ، وزیر راه و شهرسازی و رئیس پیشین دیوان محاسبات کشور در سابقه خود نمایندگی مردم تهران، عضویت در هیئت‌رئیسهٔ مجلس نهم شورای اسلامی، قائم‌مقامی بنیاد تعاون سپاه، و معاون اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام را دارد. او همچنین مدیرعاملی شرکت توسعهٔ صنعت و معدن تدبیر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، مدیرعاملی سایپا، و پارس خودرو را در سابقه خود ثبت کرده است.

از مهمترین رویدادهای زندگی بذرپاش، که در افکار عمومی ثبت شده، بحث در باره مدارک دانشگاهی و عدم ارائه مدارک لازم برای دارا بودن صلاحیت لازم برای انتصاب به ریاست دیوان محاسبات کشور است.

از مواردی که روی صلاحیت او در کسب سمت ریاست دیوان محاسبات در جامعه اما و اگر به وجود آورد، تقاضای بورسیهٔ در آخرین روزهای دولت احمدی‌نژاد بود که به صورت غیرمتعارفی مورد قبول قرار گرفت. بر اساس گزارش های مطبوعاتی تقاضای بذرپاش در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۲ به نهاد مربوطه ارسال شده و ظرف ۲ روز، یعنی ۲ مرداد پس از بررسی توسط مدیران وزارت علوم با آن موافقت شد. این درخواست در حالت عادی ۲ ماه زمان نیاز دارد. روایت های متواتر بر موافقت با تقاضای او بر اساس دستور احمدی‌نژاد برای رسیدگی به پروندهٔ او تاکید می کند. ادعای جعلی بودن مدرک او نیز از سوی قوه قضاییه رد شد.

ریاست بر دیوان محاسبات نیز نه تنها به سادگی برای بذرپاش میسر نشد که برای او با دردسرها و کش و قوس هایی همراه بود. یکی از مهمترین موضوعات داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه مفید برای تصدی سمت مذکور بود، که فقدان چنین سابقه ای او را در تیتر درشت صفحه های اول روزنامه ها نشاند. بر اساس گزارش ها سابقه کار بذرپاش به ۱۷ سال هم نمی‌رسید. بذرپاش در مورد سه سال کسری خدمت گفت: «بنده از سال ۷۹ تا نیمهٔ سال ۸۲ در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار بوده و افتخار همکاری با شهید مصطفی احمدی‌روشن را داشتم.» انتشار نامه‌ای صادرشده در سال ۱۳۸۳ از «پژوهشکدهٔ سامانه‌های هوشمند صنعتی شهید رضایی»، این گفته‌های بذرپاش را تأیید می‌کرد. اما نامهٔ انتشاریافته ابهامات بسیاری داشت. از جمله آدرس مؤسسه در زمان ثبت در سربرگ نامه و در واقع تغییر آدرس مؤسسه، و فونت «ایران نستعلیق» استفاده شده‌ که در زمان تاریخ صدور نامه وجود نداشته‌است. الیاس نادران نماینده مجلس یازدهم در این مورد می‌گوید « ایشان با توجه به سن و سال و دوره هایی که مدعی بود کار کرده، نتوانست ۲۰ سال سابقه کار را به مجلس ارائه کند؛ لذا سند گواهی کارش در آن موسسه پژوهشی را آورد که به نظرم پذیرفتنی نبود. بعدها کسی که نامه را امضا کرده بود در کمیسیون اصل ۹۰ اقرار کرد که برگه جعلی است.»

تحقق گمانه زنی ها

صعود به ریاست دیوان محاسبات علیرغم عدم تخصص کافی بذرپاش در این سمت، او را در مرحله جدیدی از زندگی سیاسی و حزبی اش در جناح اصولگرایان و نواصولگرایان قرار داد. اکنون با رای اعتماد مجلس به وی برای تکیه زدن به صندلی وزارت راه و شهر سازی که در این بخش نیز از تخصص کافی برخوردار نیست، تایید کننده شایعه ها در باره اوست. در ابتدای پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، گمانه زنی ها تاکید بر این امر داشتند که از بذرپاش و تیم همراه او قرار است در بخش های مختلف کابینه، از معاون اولی گرفته تا وزارتخانه های مختلف مورد استفاده واقع شود. بر اساس این گمانه زنی ها، بذرپاش دروازه ورود تیم اوست به دولت به مفهوم استیت؛ تیم پرشماری که در این روزهای دشوار وسخت و زندگی مردم، در آغاز راه اندوختن تجربه و دانش دولتمداری، سیاست ورزی است. با این همه آینده نشان می دهد که بذرپاش و تیم پر تعدادش در چارچوب ترمیم کابینه که بر پرستیژ و برجسته سازی نام خود، حساس بوده و تاکید خواهد کرد، تا چه اندازه قادر خواهد بود با ثبت کارنامه ای مثبت، بحران های پرشمار ایران در حوزه کاری خودش را به سامان رسانده و به مراحل بالاتر قدرت صعود کند؟ به عبارت دیگر آیا او رقیب بی بدیل رئیسی در انتخابات ۱۴۰۴ خواهد بود؟ آیا رئیسی مدال نخستین رئیس جمهور یک دوره ای را بر گردن خود خواهد آویخت؟ این سوالی است که به زودی پاسخ آن در دل حوادث آینده پر چالش ایران روشن خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۶

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *