امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به قربانیان جنگهای روانی کی‌روش/ «کلینزمن» قلاب صعود ایران؟

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال ایران روز سه شنبه این هفته در سومین بازی خود در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف آمریکا می‌رود. این بازی حساسیت زیادی برای هر دو تیم دارد. ایران در صورت پیروزی در این مسابقه صعودش به مرحله بعد را برای نخستین بار در تاریخ جام‌های جهانی رقم می‌زند؛ تساوی ایران هم در صورت توقف ولز برابر انگلیس صعود ایران را تضمین خواهد کرد.

استفاده از ظرفیت روانی بازیکنان ایران

کارلوس کی روش که در سومین حضور متوالی اش در جام جهانی با تیم ملی ایران به دنبال انجام این مأموریت غیر ممکن است، بدون شک تدابیر فنی و تاکتیکی خاص خودش را برای آمریکا در نظر خواهد داشت.

کی روش البته همانند تمام سال‌های حضورش در ایران، روی تاکتیک‌های روحی و انگیزشی و همچنین جنگ‌های روانی حساب ویژه ای باز کرده است تا از تمام ظرفیت‌های بازیکنانش استفاده کند.

این مربی باتجربه پرتغالی که حالا با فرهنگ و ویژگی‌های شخصیتی بازیکنان ایران به خوبی آشناست، در آخرین تاکتیک خارج از زمین فوتبال، حمله سنگینی را به «یورگن کلینزمن» سرمربی سابق تیم ملی آمریکا زد.

آغاز ماجرای جدید با مصاحبه کلینزمن

ماجرا از جایی شروع شد که کلینزمن بعد از پیروزی تیم ملی ایران مقابل ولز در جام جهانی، به سبک بازی ایران و تیم کی روش به شکل عجیبی انتقاد کرد و گفت: «کارلوس واقعاً به خوبی با تیم ملی و فرهنگ ایران سازگار است، او در آمریکای جنوبی با کلمبیا شکست خورد و سپس نتوانست با مصر به جام جهانی صعود کند و درست قبل از جام جهانی با ایران به میدان آمد؛ جایی که قبلاً مدت زیادی با این تیم کار کرده بود. این تصادفی نیست، این بخشی از فرهنگ آنهاست. آنها مدام روی گوش داوران خط و داور چهارم کار کردند و روی قضاوت آنها تأثیر گذاشتند. صحنه‌های زیادی وجود داشت که در تصاویر تلویزیونی ندیدیم. این فرهنگ آنهاست، آنها شما را از بازی خود خارج می‌کنند.»

نگاهی به قربانیان جنگهای روانی کی‌روش/ «کلینزمن» قلاب صعود ایران؟
کی روش در بازی ایران و انگلیس

درخواست برای استعفای کلینزمن از فیفا!

این اظهارات، شب گذشته با پیام کارلوس کی روش پاسخ داده شد. این مربی پرتغالی نوشت: «مهم نیست چقدر به تو بابت آنچه در زمین فوتبال انجام داده‌ای احترام می‌گذارم ولی آن صحبت‌ها درباره فرهنگ ایران، تیم ملی فوتبال ایران و بازیکنانم، مایه شرمساری در فوتبال است. هیچکس نمی‌تواند اتحاد ما را خدشه‌دار کند چرا که این مسائل در سطح ما نیست، حتی اگر هم باشد دوست داریم تو را به عنوان مهمان به کمپ تیم‌های ملی دعوت کنیم؛ با بازیکنان ایران آشنا شوی و از آنها درباره ایران، مردم ایران، شاعران و هنرمندان، جبر (ریاضی) و تمام فرهنگ هزاران ساله ایران یاد بگیری و از بازیکنان ما بشنوی که چقدر آنها به فوتبال عشق می‌ورزند.»

کی روش سپس به کنایه کلینزمن را به کمپ ایران دعوت کرد تا از نزدیک تیم ملی کشورمان را ببیند اما به شرطی که سرمربی سابق آمریکا از عضویت در «گروه تحقیقات جام جهانی» استعفا بدهد.

سرمربی کره جنوبی بزرگترین قربانی جنگ روانی کی روش

نگاهی به سابقه کی روش در ایران نشان می‌دهد این مربی استاد جنگ‌های روانی است و همانطور که گفته شد به دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت روانی و فنی بازیکنان است. مصاحبه کلینزمن هرچند برای کی روش از نظر فنی و زیر سوال بردن برنامه‌های او مقابل ولز ناخوشایند باشد اما به هر حال این فرصت را در اختیار مربی پرتغالی قرار داد تا «دست بالا» را برای آماده سازی روانی بازیکنانش مقابل آمریکا در اختیار بگیرد.

مهمترین قربانی جنگ‌های روانی کی روش در تیم ملی ایران شاید «کانگ هی» سرمربی سابق تیم ملی کره جنوبی بود. ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیاز به پیروزی برابر کره جنوبی در خاک این کشور داشت اما کانگ و بعضی از بازیکنان کره جنوبی که صعودشان به جام جهانی قطعی شده بود، اظهار امیدواری کردند ازبکستان به جای ایران همراه با کره به جام جهانی برسد. کی روش با استفاده از این اظهارات، بازیکنان ایران را به بالاترین سطح انگیزشی رساند. او پیراهنی که تصویر کانگ روی آن نقش بسته بود را می‌پوشید و در اتاق بازیکنان هم تصویر کانگ را نصب کرده بود. مربی پرتغالی از این طریق و با حمله به سرمربی کره جنوبی، در نهایت در آن مسابقه سرنوشت ساز با نتیجه ۱ بر صفر برنده شد و به جام جهانی راه یافت.

جنگ روانی با استفاده از ماسک‌های سیاه

در یکی دیگر از دیدارهای ایران و کره جنوبی در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد، کاروان کره جنوبی در شرایطی وارد تهران شد که اعضای این تیم ماسک سیاهی بر دهان خود داشتند. رسانه‌های کره اعلام کردند به دلیل شروع فصل سرما و ویروس آنفولانزا بازیکنان با ماسک به ایران رفتند. باوجود این، کارلوس کی روش بار دیگر از این فرصت استفاده کرد و از این فرصت به نفع جنگ روانی و تحریک روانی بازیکنان ایران سود برد.

این موضوع به وضوح در صحبت‌های «اوسیانو کروز» یکی از دستیاران کی روش قابل لمس بود: «آنها در تمام بازی‌ها مقابل ایران شکست خوردند و می‌خواهند با زدن این ماسک‌ها خودشان را پشت آنها پنهان کنند. البته ما در زمین بالاخره چهره آنها را می‌بینیم چون مجبور هستند آنجا این نقاب‌ها را بردارند»!

نگاهی به قربانیان جنگهای روانی کی‌روش/ «کلینزمن» قلاب صعود ایران؟
کی روش و فوساتی سرمربی سابق قطر در سال ۱۳۹۶

سرمربیان قطر و جنگ روانی با ملیت بازیکنان!

کی روش هرچند با مربیان و مدیران مختلفی در فوتبال ایران دچار اختلاف و درگیری می‌شد، اما پیش از هر مسابقه رسمی، بهانه‌ای برای تهییج بازیکنانش با حمله به تیم‌های مقابل به دست می‌آورد. در این مورد هم می‌توان تیم ملی فوتبال قطر را مثال زد که کی روش در مقاطع زمانی مختلف «کارینو» و «خورخه فوساتی» سرمربیان این تیم را به چالش کشید و سعی کرد تمرکز آنها را در چارچوب جنگ‌های روانی و خارج از زمین بر هم بزند.

کی روش یکبار در زمان حضور کارینو گفته بود که بازیکنان قطر از آب و خاک دیگری هستند و به پرچم این کشور تعصب ندارند. مربی پرتغالی تیم ملی ایران همچنین بعد از آنکه فوساتی گفته بود او و ملی پوشان ایران از قطر می‌ترسند، با همان ترفند بازیکنان ایران را از نظر روانی وارد جریانی کرد که در نهایت باعث شکست یک بر صفر قطر و ادامه صدرنشینی ایران برای صعود به جام جهانی روسیه شد. در پایان آن مسابقه، فوساتی که از جنگ‌های کنارزمین کی روش عصبانی شده بود، با کنایه گفت: «سرمربی تیم ملی فوتبال ایران یک بازیگر به تمام معنا است. هالیوود به هنرنمایی کی روش نیاز دارد.»

ترفندی برای صعود تاریخی در جام جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، کی روش هرچند بعد از جام ملت‌های ۲۰۱۹ از ایران جدا شد و مجدداً در سال ۲۰۲۲ به نیمکت ایران بازگشت اما سبک کاری او تفاوتی نکرده است. او در این مدت و در کنار تمام اتفاقات و حاشیه‌هایی که وجود داشته، سعی کرده بازیکنان ایران را از حاشیه دور نگه دارد و خودش با ایجاد جنگ‌های رسانه‌ای، به اهدافش برسد. شاید اظهارات کلینزمن علیه کی روش در مدت زمان فعالیت این مربی پرتغالی در فوتبال چیز جدیدی نباشد ولی ممکن است این بار هم به ترفندی تبدیل بشود که حاصل آن صعود تاریخی ایران به مرحله حذفی جام جهانی باشد.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *