امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

حمله های «روزنامه کیهان» به منافع ملی/ اعمال روش های کهنه و منسوخ در روزنامه معروف اصولگرا/ کیهان به حیات تازه ای نیاز دارد

گروه سیاسی: مدیرمسئول روزنامه کیهان در جدیدترین اظهارنظر جنجالی خود، با توجه به بازداشت و زندانی کردن «حمید نوری» در سوئد گفته «سوئدی‌ها باید بدانند همانگونه که افرادی همچون رهبر گروه تروریستی الاحوازیه را به ایران منتقل کرده و مجازات کردیم، همین کار را می توانیم با مأموران امنیتی شما انجام دهیم.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که اتهامات هر تبعه خارجی در ایران در دادگاه های دارای صلاحیت انجام می شود و تاکنون نیز دو سوئدی به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌اند، موضوعی که با توجه به سخنان شریعتمداری می تواند دستگیری مذکور را سیاسی جلوه دهد. از سوی دیگر پرونده افرادی مانند حمید نوری که در قوه قضاییه به سمت دادیاری رسید، و در سوئد تحت محاکمه است، راهکاری حقوقی دارد و در صورت شناخت سازوکار دادرسی در کشورهای خارجی، نمی توان با تهدیدات آشکار انتظار تغییر معادله به نفع ایران را داشت.

این اولین بار نیست که روزنامه کیهان بدون در نظر گرفتن موقعیت سیاست خارجی و داخلی ایران و صرفا با نگاه به تعریف عملیاتی که این روزنامه از سیاست های کشور و با واقعیت های سیاسی فاصله معنادار دارد، به بیان مطالبی پرداخت که خارج از دایره منافع و مصالح ملی تعریف شده و با قابلیت استنادپذیری متاثر از وابستگی این روزنامه به نهادهای حاکمیتی، برای جمهوری اسلامی هزینه زا است.

آذرماه امسال بود که مدیر مسئول این روزنامه با بهره گیری سوگیرانه از سخنان سردار سلیمانی که گفته بود «ما ملت امام حسین(ع) هستیم» تلاش نمود تحلیل غلط خود را با پوشش سخنان سردار سلیمانی به مسئولان القا نماید. کیهان در واکنش به حملات تروریستی در ایران و بدون توجه به قوانین بین المللی که در نهایت هزینه های چندبرابری به ایران تحمیل می کنند، به مسئولان توصیه کرده بود «بستن تنگه هرمز به روی کشتی‌های نفتی و شناورهای تجاری کشورهای غربی حق قانونی ایران برای مقابله با اقدامات تروریستی آن‌ها در داخل کشورمان است و حتی می‌توانیم بخشی از محموله‌های تجاری آن‌ها را در مقابل آسیب‌های مالی که به کشورمان زده‌اند به عنوان غرامت مصادره کنیم.»

اعمال روش های کهنه و منسوخ در روزنامه معروف اصولگرا/ حمله های «روزنامه کیهان» به منافع ملی/ کیهان به حیات تازه ای نیاز دارد

عدم شناخت روش های علمی تحلیل سیاسی

عدم شناخت صحنه بازیگران داخلی و خارجی و ذهنیت قدیمی مدیریت این روزنامه مبتنی بر انگاره های خاک گرفته که «تبیین علمی» را بر نمی تابد و متاثر از دوربودن از فضای علمی و دانشگاهی، اساسا با روش های جدید تحلیل سیاسی آشنا نیست، این روزنامه را نسبت به دفاع از منافع ملی منفعل کرده است.

نادیده انگاری ضد منافع ملی و مواضع عجیب «کیهان» که در تحلیل خود بعد از دفاع چین از عربستان بر سر جزایر ایرانی، همگرایی چین و عربستان را ضدایرانی ندانست و آن را ضدآمریکایی بازنمایی کرد، نمایانگر فاصله نویسندگان این روزنامه از انصاف و روزنامه نگاری مبتنی بر منافع ملی است که دفاع از چین را در آن مقطع در دستور کار ایشان قرار داده بود.

دفاع از روسیه به عنوان دوست ملت ایران، از جمله اقدامات هدفمند این روزنامه در گزارشات تحلیلی است. روسیه که این روزها از نگاه تحلیلگران، ایران را وارد بازی پر هزینه جنگ اوکراین نموده و ایران را درصحنه جهانی بی آبرو کرده و بر حیثیت جهانی آن ضربه سنگینی زده است، از سوی مسئولان این روزنامه به مدافع ملت ایران بازنمایی شده است.

کیهان در همین ارتباط می نویسد «طیف غربگرا از آنجا که پادوهای آمریکا و اروپا در ایران هستند و همچنین به آن دلیل که روسیه نیز در برابر غرب قرار دارد، تمام خیانت‌ها، خباثت‌ها و دشمنی‌ها اروپا و آمریکا علیه مردم ایران را نادیده می‌گیرند و در عین حال در تلاشند تا در راستای رضایت غربی‌ها به دشمن‌نمایی از روسیه بپردازند. آنها به نوعی از این طریق می‌خواهند نشان دشمنان واقعی ملت ایران را که بر سینه اروپا و آمریکا قرار دارد برداشته و بر سینه روسیه بچسبانند …»

تحلیل های مغایر با مصالح و منافع ملی

سابقه روزنامه کیهان در ارائه تحلیل های غلط به مسئولان به اینجا ختم نمی شود. در آبان ۱۳۹۶ کیهان به اتهام نقض «امنیت ملی» دو روز توقیف شد. این توقیف پس از تیتر کیهان تحت عنوان «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» و بر اساس شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و دستور دادستان تهران انجام گرفت.

یکی دیگر از شیوه های کیهان، توجه به قدرت سخت در برابر قدرت اقناع و نرم است. این شیوه کیهان بدون توجه به رهنمودهای جهاد تبیین از سوی مقام معظم رهبری، صرفا به ارائه راهکارهای با ضرب و زور می پردازد. برای نمونه، کیهان بعد از بالا رفتن نرخ ارز به مسئولان توصیه کرده «باید در کنار اصلاح روندهای غلط اقتصادی، ارتکاب جرائم را پرهزینه کرد. مجازات هم صرفا اعدام و حبس نیست و می‌تواند به جریمه‌ها و محرومیت‌های اقتصادی و مالی و بانکی و اجتماعی توسعه یابد. التهاب‌آفرینان، قیمت‌سازان مصنوعی، و سفته‌بازان نباید کمترین احساس امنیتی داشته باشند» این در حالی است که موضوع ارز وابسته به سوء مدیریت بانک مرکزی بود که با اصرار مجلس شورای اسلامی تغییر کرد و عامل دیگر وابسته به ارز، سیاست خارجی تنش زا است که دولت رئیسی تاکنون نتوانسته از این امر فرصت سازی کند.

اعمال روش های کهنه و منسوخ در روزنامه معروف اصولگرا/ حمله های «روزنامه کیهان» به منافع ملی/ کیهان به حیات تازه ای نیاز دارد
تصویر بالا در دولت روحانی – تصویر پایین در دولت رئیسی

تحلیل های این روزنامه در وابستگی به جریان قدرت موجود در دولت است. کیهان در زمانی که قیمت دلار در دولت روحانی ۵۸۰۰ تومان بود با ارائه تحلیلی نوشته بود «دلار۵۸۰۰ دستاورد دولت برجام و تلگرام». همین روزنامه در دولت ابراهیم رئیسی و در زمانی که دلار به مرز۴۰هزار تومان رسید، از مهار بازار ارزی سخن گفت که امروز از مرز ۴۰ هزارتومان نیز گذشته است و کیهان در مواجه با آن روزه سکوت گرفته است.

تحریک نیروهای امنیتی برای خروج از دایره تدبیر

کیهان در تجویزی به مسئولان فرهنگی بعد از فوت مهسا امینی و اعتراضات سراسری به چگونگی برخورد با بدحجابی با ارائه تحلیلی غیرعلمی می نویسد «تردید نداشته باشید در صورت موفقیت، به بی‌حجابی اکتفا نخواهند کرد و این تازه گام اولشان خواهد بود. در صورت موفقیت در این گام، گام بعدی، آن نیم متر پارچه روی سر نخواهد بود و خواهند رفت سراغ، برهنگی. پس از «آزادی برهنگی» هم سراغ آزادی همجنس‌بازان و… خواهند رفت و انتهای این مسیر نیز چیزی نخواهد بود جز، فروپاشی نهاد مهم خانواده!»

این تحلیل در حالی مطرح می شود که پیوند دادن برهنگی با بدحجابی از سوی روزنامه کیهان، توهین به اکثریتی از جامعه طرفدار جمهوری اسلامی است که نه می خواهند برهنه باشند و نه هم جنس بازند و هم زمان از خانواده های اصیلی هستند که نظری متفاوت از کیهان درباره حجاب دارند.

اعمال روش های کهنه و منسوخ در روزنامه معروف اصولگرا/ حمله های «روزنامه کیهان» به منافع ملی/ کیهان به حیات تازه ای نیاز دارد

تندروی که به اینجا ختم نشد و کیهان بدون درنظر گرفتن شرایط سیاسی کشور در مسابقات فوتبال جام جهانی، بازیکنان فوتبال را «بی غیرت» خواند. موضوعی که نشان می دهد تحلیلگران این روزنامه در نگارش تحلیل ها جوانب مختلف موضوعات را در نظر نگرفته و با تصلب و سوءگیری سیاسی صرفا در تلاش برای تخطئه رقیب سیاسی هستند.

همین روزنامه در ایام اعتراضات سراسری به مسئولان امنیتی معترض شده بود «آیا اعلام پی‌درپی حضور بی‌سلاح نیروهای حافظ امنیت در مقابل تروریست‌های مسلح، آشوبگران را به ادامه آشوب تشویق نمی‌کند!؟» و آنها را تحریک به حضور مسلحانه در صحنه اعتراضات خیابانی بدون در نظر گرفتن تبعات این مشاوره غلط به نیروهای امنیتی نمود.

تلاش برای حذف رقبای روزنامه نگار با تحلیل های سوگیرانه

ضعف و ناتوانی روزنامه کیهان در ارائه تحلیل های علمی و مبتنی بر اقناع عمومی که اثر تبیینی بیشتری نیز خواهد داشت، این روزنامه را به سوی حذف رقبای روزنامه نگاری و همچنین استادان علوم انسانی و علوم اجتماعی برده که دست برتری در تبیین مسائل سیاسی روز دارند. گویی این گفته روی مدودف امروز تازه است که در کتاب «در دادگاه تاریخ» صفحه ۶۸۲ می نویسد: «در اغلب رشته های علوم اجتماعی، فقط استالین حق داشت مطالبی را کشف کند، و به نتیجه گیری های بزرگ برسد.» گویی ناکارآمدی، اکنون تیم کیهان را به ایفای همین نقش سوق داده است. مدیریت ناکارآمد کیهان با بهره گیری از شیوه های منسوخ پروپاگاندای شوروی تلاش می کند با برچسب گذاری به رقبا و دستکاری در اخبار، هوشمندانه حساسیت برخی نهادها را نسبت به روزنامه های رقیب خود، افزایش داده و آن‌ها را از میدان خارج کند.

از نمونه های بهره گیری از پروپاگاندا، ترسیم خواسته ها به نام ملت یا اکثریت است. این روزنامه بعد از ناامیدی از ارائه تحلیل درباره چرایی و چگونگی عوامل داخلی زمینه ساز اعتراضات سراسری بعد از فوت مهسا امینی، تلاش نمود با حمله به روزنامه های منتقد دولت رئیسی، فرایند حذف این افراد را تسهیل نماید.

کیهان در این ارتباط نوشت «مطالبه آحاد ملت ایران، محاکمه و مجازات بخشی از فعالین مدعی اصلاحات به اتهام «معاونت در جرم» و همچنین «مباشرت در جرم» است. آن هم بدون مماشات و رودربایستی؛ خواه آن شخص مدیرمسئول فلان روزنامه باشد، یا نماینده سابق مجلس، یا مقام سابق دولتی.»

روزنامه کیهان؛ روزنامه ای نیازمند خون تازه

این روزها روزنامه کیهان به مخرج مشترک استفاده از شگردهای قدیمی جنگ سرد، برای تهدید، ارعاب، برچسب گذاری و دروغ پراکنی علیه مقامات داخلی و خارجی تبدیل شده است. این نگرانی وجود دارد که تحلیل های سوءگیرانه و مبتنی بر داده های دستکاری شده و غلط این روزنامه که از سوی مدیرمسئول آن درجمع جلسات نهادهای مختلف به مسئولان منتقل می شود، مبنای تصمیمات اشتباه در سیاست داخلی و خارجی قرار گیرد. تحلیل هایی که نه بر اساس رویکرد حرفه ای روزنامه نگاری پژوهشی بلکه به اعتبار وابستگی این روزنامه به نهادهای عالی نظام مورد اعتنا قرار می گیرد.

از این رو ضروری است با تحول در مدیریت عالی این روزنامه، خون تازه ای به یکی از ظرفیت های منفعل حاکمیت سیاسی جمهوری اسلامی دمیده شده و روزنامه کیهان را از سیطره دیدگاه های سنتی و فاقد روش مندی علمی، خارج کند. مدیریت روزنامه ای که این روزها نه تنها تقویت کننده جبهه تبیین انقلاب مورد نظر مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی نیست بلکه ضربه زننده به منافع و مصالح ملی بوده است.

بیشتربخوانید

۲۱۶۲۱۳

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *