امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فرسایش عظیم ایران دغدغه نمایندگان مجلس نیست/ جانشینان وزرای استیضاح شده کارآمد نیستند/ فقط «اَبر وزرا» می توانند مشکلات را حل کنند

جواد مرشدی: یک ماه از نخستین بازی تیم ملی ایران در برابر تیم ملی فوتبال انگلستان گذشته و حالا نمایندگان مجلس که خود نیز در آن‌زمان مشتاق پیروزی تیم ملی کشور بودند و گویی تاکنون در برابر انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال اغماض کرده اند، استیضاح وزیر ورزش را مستمسکی برای اغناء افکار عمومی و خود کرده اند.

از سوی دیگر موکلان مردم اساسی ترین مشکلات معیشتی را نادیده گرفته اند و با فرار رو به جلو نه تنها میل بر مطرح شدن بیشتر خود دارند بلکه با پاشنه آشیل قرار دادن وزیر ورزش جهت استیضاح، میل به ارائه نشانی اشتباه به مردم دارند . «خبرآنلاین» بدون دفاع از عملکرد وزارت ورزش، با طرح این سوال که آیا استیضاح وزیر این وزارتخانه کار آمد خواهد بود یاخیر با دکتر مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی گفت و گویی انجا م داده که در پی می آید:

اخیرا در مجلس صحبت از استیضاح وزیر ورزش به میان آمده ، این در حالی است که با وجود شرایط بد اقتصادی آیا بهتر نیست که نمایندگان به بررسی عملکرد وزرای اقتصادی بپردازند؟

نمایندگان مجلس باید به همه موارد توجه کنند و در این موضوع تردیدی نیست، اما به‌نظر من در مملکت موضوع اصلی ارز و دلار و خودرو نیست، نه این‌که این‌ها مسائل مهمی نباشند، ولی مسئله اصلی مملکت این است که ایران به یک فرسایش عمومی دچار شده است و این موضوع باید دغدغه اصلی نمایندگان باشد. وگرنه استیضاح وزیر ورزش هم در راستای همین موضوع است، یعنی اگر بناست نمایندگان توجه کنند باید به این موضوع یعنی فرسایش عظیم ایران توجه کنند که توجه نمی کنند؛ وزیر صمت را که قبلا استیضاح کردند و ایشان مجددا رای آوردند. اما مسئله فرسایش در این وزارتخانه مورد توجه واقع نشد. همه چیز در حال فرسایش است؛ از منابع طبیعی گرفته تا مستهلکات؛ یعنی نیروگاه ها و ناوگان ترابری و…که اگر اینها درست نشود وضعیت معیشت مردم هم درست نمی شود. اقتصاد چگونه باید درست شود، باید ابزارها و لوازم آن درست باشد تا درست شود.

فرسایش عظیم ایران دغدغه نمایندگان مجلس نیست/ جانشینان وزرای استیضاح شده کارآمد نیستند/ فقط «اَبر وزرا» می توانند مشکلات را حل کنند

به‌نظر شما اساسا آیا در مملکت ما استیضاح راه حلی درست است، به‌عنوان مثال وزیر کار دولت سیزدهم بعد از استعفا به ریاست مناطق آزاد منصوب شد، جایی که خود ایشان آن را قبول نداشت. آیا استیضاح راه حل خروج از وضعیت فعلی است؟

کلا استیضاح راه حل نیست، اما بعضی وقت ها برخی از وزرا خیلی ضعیف و کم کار هستند و این موضوع در طول سال های گذشته نیز مسبوق به سابقه است، متاسفانه جانشینانی هم که برای چنین وزرایی انتخاب می شوند نیز در همین حد هستند. استیضاح کارآیی لازم را ندارد و مسائل هم در حدی رسیده که «اَبروزرا» باید بتوانند مشکلات را حل کنند و با شیوه های معمول مسائل موجود قابل حل نیست ولی به هر حال استیضاح کار ساز نیست، ولی اگر بنا به درست کردن اوضاع است باید در حوزه مجلس و دولت سیاست های درستی را بگذارند.

مصداقی عنوان می فرمایید؟

بله الان برای اجرا در وزارت صمت چه سیاستی گذاشته اند؟ گفته اند باید ماشین وارد کنند؛ یعنی یک نفر را بفرستند وسط این مهلکه و قیمت خودرو را همینجوری پایین بیاورند و این موضوعی است که عملی نیست و بنابراین من بر این باور هستم که استیضاح مشکلی را حل نمی کند.

قبول دارید الان جامعه به سمت و سوی دو قطبی شدن رفته است ؟

کلا در کشور ما همیشه یک چنین حالتی بوده است، مثلا از منظر دین که نگاه کنیم می بینیم بخش بزرگی از کشور ما اهل تسنن با شیعیان که دقیقا همفکر نیستند در کنار یکدیگر زندگی می کنند. هنر ما این است بتوانیم در عین تکثر، وحدت داشته باشیم، نمی توانیم همه را یک قطبی کنیم. حتی در بین علمای شیعه نیز تکثر وجود دارد و با یکدیگر متفاوت هستند.

یک طرحی در مورد ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی مطرح شده، به‌نظر شما این طرح شامل حال چه افرادی خواهد شد؟

به‌نظر من این طرح خوبی نیست.

چرا؟

برای اینکه در حقیقت قصاص قبل از جنایت می کنیم و این معنی ندارد که مسئولان ممنوع الخروج شوند. مثلا بیایند و اعضا شورای نگهبان را ممنوع الخروج کنند که اینکار اصلا کار درستی نیست.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *