امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

لایحه استراتژیک دولت: بازرگانی سازمان شود تا پاسخگو به مجلس نباشد؟ / یک گام به جلو سه گام به عقب نمایندگان: ۹ وزیر استیضاح نمی شوند

جواد مرشدی: چند ماهی است که رئیس دولت سیزدهم از ترمیم کابینه خود می گوید، موضوعی که در این مدت فقط به تغییر رئیس کل بانک مرکزی بسنده شد و تمام. نمایندگان مجلس هم ضمن اذعان به عملکرد ضعیف برخی وزرا انگار دیگر در پی استیضاح نیستند،گویی زورشان به وزرا نمی رسد، شاید هم نگاه به انتخابات سال آینده و کسب رای برای شان مهم تر از وضعیت معیشتی موجود مردم است، هر چه هست بوی تعارض منافع می آید، امضاءجمع می کنند و با کوچترین لابی قدرتمند دولت پا پس می کشند و امضا ها را از حد نصاب می اندازند.

به زعم برخی نمایندگان ۹ وزیر در سیبل استیضاح قرار دارند ولی دریغ از استیضاح یکی از آنها. یک نماینده معتقد است مجلسی ها با نگاه به زمان بر بودن معرفی وزیر جدید و نگرانی از اینکه آیا فرد مورد نظر می تواند کارآمدتر از وزیر قبل باشد به استیضاح تن نمی دهند و منتظر تغییر وزرا توسط خود دولت هستند.«خبرآنلاین» در گفت و گو با جعفر قادری عصو کمیسیون برنامه و بودجه به این موضوع پرداحته است.

ماه هاست در پی آشفتگی اقتصادی آقای رئیسی از ترمیم کابینه می گویند ولی اتفاق خاصی نیفتاده و این ترمیم تنها شامل تغییر رئیس کل بانک مرکزی شد. این ترمیم به کجا خواهد رسید و آیا مجلس تلاشی در این خصوص کرده است؟

استیضاح چند وزیر مطرح بود و صحبت هایی با رئیس جمهور شد و دولت اعلام کرد که بنایی برای تغییر دارد ولی در این مدت اتفاق خاصی نیفتاد و بنده از جزئیات آن اطلاعی ندارم و نمی دانم چکار می خواهند بکنند.

اصلا به نظرشما آیا این کابینه نیاز به ترمیم دارد یا خیر؟

فکر می کنم نیاز است که بعضی از وزرا تغییر کنند و افراد توانمتدتری که بتوانند انتظارات مردم را برآورده کنند جایگزین آنها شود. شاید منطقی باشد که خود دولت اینکار را انجام دهد.

چرا؟

چون اگر خود دولت اینکار را انجام دهد موظف است بلافاصله نیروی جایگزین معرفی کند. مجلس نگران این است که اگرخود دولت اینکار را نکند شاید بعد از استیضاح فردی که دولت معرفی می کند فرد توانمندتری نباشد و از طرفی به لحاظ زمانی شاید این معرفی جایگزین به طول بینجامد، مثل همان برنامه ای که برای وزیر رفاه پیش آمد.

یعنی یکی از علت هایی که مجلس کمتر به سمت استیضاح می رود این است که مجلس نگران این است که دولت نتواند جایگزین مناسبی معرفی کند؟

ما معتقدیم ممکن است بعضی از تغییرات هم طولانی شود و چندین ماه وزارتخانه با سرپرست اداره شود و هم اینکه فردی که معرفی می شود کارآمدتر از نفر قبل نباشد.

لایحه استراتژیک دولت: بازرگانی سازمان شود تا پاسخگو به مجلس نباشد؟ / یک گام به جلو سه گام به عقب نمایندگان: 9 وزیر استیضاح نمی شوند

آیا در این خصوص به دولت تذکری هم داده اید؟

ما مسائل را منتقل کرده ایم و اعتقاد ما بر این است که برخی از وزرا باید تغییر کنند.

زمانی در مجلس صحبت از ۹ استیضاح بود، شما موافق استیضاح کدام وزیر بودید؟

من استیضاح وزارت بهداشت را امضا کرده بودم ولی چون تعداد امضاها به حول وحوش ده امضا رسید دیدم که ممکن است باز کمتر شود و استیضاح از حد وصول بیفتد ادامه ندادم و امضایم را پس گرفتم.

در این مدت از طرف دولت لابی هم با شما صورت گرفت؟

خُب طبیعی است، این استیضاح نزدیک به ۷۰ امضا داشت و در نهایت به اینجا رسید.

تکلیف وزیر صمت چه می شود، آیا ایشان ماندنی هستند؟ به زعم برخی حدود ۴۰ درصد تجارت و اقتصاد به این وزارتخانه مربوط می شود و یکی از وزارتخانه های کلیدی است.

دولت لایجه ای برای تاسیس سازمان بازرگانی آورده است که شاید سازمان بازرگانی خیلی مد نظر مجلس نباشد و به نظر من اگر وزارت بازرگانی شکل بگیرد بهتر از سازمان است. ما باید با تاسیس وزارت بازرگانی وزارت صمت را سبک تر کنیم تا بهتر بتواند به وظایف خود عمل کند.

آیا شما موافق استیضاح وزیر صمت هستید؟

نه من معتقد نبودم که باید ایشان استیضاح شود، البته از برخی عملکردها گله هایی دارم. من اعتقاد دارم از آنجا که حجم کار این وزراتخانه خیلی زیاد است اکر بازرگانی از آن جدا شود بهتر است . اگر عملکرد وزیر صمت قابل دفاع نباشد خیلی هم ضعیف نیست و ایشان جزو وزرای محترم هستند.

نظرتان در مورد عملکرد رئیس کل جدید بانک مرکزی چیست، ایشان وعده های زیادی دادند ولی هنوز اتفاق خاصی در حوزه های مد نظر ایشان نیفتاده است.

آقای فرزین بین روسای کل بانک مرکزی که تا بحال منصوب شده اند نیروی اقتصادی است و بقیه روسای منصوب شده، تنها تخصص های حسابداری داشتند و تخصص اقتصادی نداشتند. ایشان علاوه بر اینها چند بانک را نیز مدیریت کرده و در چندین جای مختلف مثل سازمان هدفمندی یارانه ها نیز مسئولیت داشته و تجربه لازم را دارند. یک بخشی از مسائل اصلا به خود بانک مرکزی ارتباط پیدا نمی کند، وقتی دولت می آید با استقراض از بانک مرکزی هزینه های خود را تامین می کند روی منابع ارزی فشار می آورد، الان چند سال است نرخ نورم عدد قابل توجهی است و این تغییرات نرخ تورم اثرخود را روی افزایش نزخ ارز نشان می دهد. بنابراین بخشی از مشکلات بانک مرکزی، قابل کنترل توسط رئیس کل بانک مرکزی نیست. هفته گذشته به اتفاق نیروهای اقتصادی مجلس جلسه ای با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و ایشان طرح های خوبی را ارائه دادند و اگر این طرح ها اجرایی شوند من فکر می کنم بخش عمده ای از مشکلات حل خواهد شد.

یعنی توانستند نظر مجلس را تامین کنند،از این طرح ها برایمان می گویید؟

طبق توضیحاتی که در آن جلسه می دادند کارها و اقداماتی که توسط بانک مرکزی انجام می شود فعالیت های قابل دفاع و قابل قبولی است و این کارها اگر نرخ تورم را پایین نیاورد، می تواند آن را تثبیت کند. می خواهند بازار ارز و سکه و طلا را راه اندازی کنند و صرافی هایی در هرات، سلیمانیه و امارات را به نوعی ساماندهی کنند. نظرشان بر این است که حتی آن بخش هایی که ارز را با نرخ نیمایی می گیرند ولی کالای شان را بر اساس نرخ نیمایی قیمت گذاری نمی کنند تفکیک بکنند و استفاده آنها از این ارز را محدود کنند.

حدود یکسال از عمر مجلی باقی مانده است، یکی از علت های اینکه نمایندگان استیضاح ها را پیگیری نمی کنند می تواندهمین عمر کم و نگاه به انتخابات دور بعد باشد؟

معمولادر سال پایان کار مجلس استیضاح یک مقدار سخت می شود چون نمایندگان درگیر انتخابات می شوند و این استیضاح ها یک مقداری روی رای نمایندگان تاثیر می گذارد و ممکن است نمایندکان ملاحظاتی داشته باشند و محافظه کاری شان بیشتر شود. متاسفانه این نگرانی وجود دارد که استیضاح یک مقدار وزراتخانه را بی سر و سامان و اوضاع را متلاطم می کند. نمایندگان خیلی تمایلی ندارند که استیضاح انجام شود. شاید نیاز باشد که در مباحث و موضوعات نظارتی مجلس اصلاحاتی صورت بگیرد که مسئله نظارتی مجلس موثرتر باشد تا این نگرانی نمایندگان برطرف شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس: «ضعف‌های مدیریتی» به خود رئیسی هم اثبات شده / بهترین راهکار، انجام «تغییرات سریع» از سوی دولت است

تعداد «استیضاح» وزرا در کدام دولت‌ها بیشتر بوده ؟ / نوع «گارد» معنادار مجلس‌ها، مقابل خاتمی، روحانی و احمدی نژاد + جدول

نماینده مجلس: نمی‌توان مردم را ناراضی نگه داشت / رئیسی، «بدون تعارف»، کابینه را «ترمیم» کند/ وگرنه، استیضاح ادامه خواهد داشت

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *