امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اوسط هاشمی: تدبیر رهبری برای اعزام هیات به استان، هوشمندانه بود / از ظرفیت این تدبیر، استفاده حداکثری نشد

جواد مرشدی: نگاه ویژه دولت به مرزنشینان، مناطق محروم و استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان با انتصاب استانداران ویژه برجسته شد، نگاهی که به‌واسطه مسائل اخیر منجر به تغییر استاندار این استان شد و اینبار وزیر کشور یکی از فرماندهان نظامی را به این سمت منصوب کرد. شاید همجواری با طالبان یکی از عوامل نگاه ویژه دولت به این استان است، در دولت قبل تفکر فرهنگ محور استاندار موجب شد تا با اقدامات هماهنگ، سیستان و بلوچستان وجهه واقعی خود را تا اندازه زیادی به دست آورد. تامین امنیت با چاشنی اعتماد و احترام متقابل به مردم و معتمدین باعث شد تا همگان بدانند سیستان و بلوچستان نیز مانند سایر نقاط کشور امن است. «خبرآنلاین» تغییر استاندار را بهانه ای برای گفت و گو با علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در دولت روحانی قرار داد. هاشمی نخستین استاندار سیستان و بلوچستان بود که لباس سیستانی به تن کرد. حالا او هشدار می دهد اگر تندروی شود، در عمل زمینه ایجاد گرایش به سمت طالبان فراهم می شود. این گفت و گو را با هم می خوانیم:

شما سال ها استاندار سیستان و بلوچستان بودید، برای برون رفت از شرایط امروزی و جلب رضایت مردم آن چه باید کرد؟

اگر امینت و جابجایی تهدید از غرب به شرق برای ما مهم است اول باید به موقعیت حساس و استراتژیک این استان و مردمانش از دید ملی نگاه کنیم، ما سالیان سال در غرب کشور درگیری داشتیم و زمانی که خود من معاون استاندار بودم آهسته آهسته با آقای رمضان زاده تدبیر کردیم و آن پایگاه ها را برچیدیم و با ایجاد ایست بازرسی در جاده ها، مریوان و بانه را شکل دادیم و آن‌جا به یک قطب و مقصدی برای گردشگری ایرانیان تبدیل شد. به نظر من باید ارتباط اقوام با یکدیگر و تغییر نگاه را در خود مردم ایجاد کرد، مردم وقتی شناخت مستقیم به دست بیاورند تحت تاثیر رسانه های سوء که در صدد گسست بین اقوام است قرار نمی گیرند، این مسئله خیلی مهمی است که این آرایش سیاسی تغییر پیدا کند.

با توجه به این‌که در حال حاضر طالبان در جوار این استان قدرت را در دست گرفته است برای تغییر این آرایش با توجه به شرایط منطقه چه باید کرد؟

نکته اول اینکه ما امروز حاکمیت طالبان را در همسایگی شرق کشور داریم که هنوز بجز یکی دو کشور رسمیت آن را تایید نکرده اند و نکته دیگر اینکه امروز پاکستان و نوع نقش آفرینی طالبان را هم ببینید که حتی عمران خان به شهباز شریف نصیحت می کند که مراقب باش تا برخوردهای تند با طالبان نداشته باشید چرا که به صورت قهری نمی شود با طالبان رفتار کرد و باید باب گفت و گو و صحبت را فراهم کنید تا در کشور آتش ایجاد نشود. امروز مردم سیستان در این محاصره قرار گرفته اند، در ارتباط با تغییر آرایش باید بگویم خوشبختانه از حیث نوع گرایش آدم های بلوچ منطقه خودمان آدم های تندی نیستند. در اینجا ما دو شاخه داریم، یک شاخه میانه رو داریم که برای دستیابی به حقوق شهروندی خود و استفاده از آن قائل به استفاده از ظرفیت های اجتماعی و سیاسی هستند و یک شاخه افراطی داریم که از مشی طالبان و داعش پیروی می کنند. ما جبهه تندرو داعش که افراطی ترین و خونریزترین نیرو که قصدش بد نام کردن اسلام بود، تجربه کردیم، آن‌ها این جبهه میانه رو را نفی می کنند و نرمی این‌ها را در عرصه مذهبی و سیاسی بر نمی تابند. ولی اینها بر باور خودشان هستند. حتی یک شاخه دیگر هم داریم که آن‌ها نه افراطی، نه میانه رو. حتی سیاست را هم قبول ندارند و فقط دنبال خودسازی هستند، آن‌ها دنبال تهذیب، دین و باورهای خودشان هستند و زیاد با این دو شاخه کار ندارند. این گروه میانه الان و در این شرایط برای ما به عنوان یک فرصت بوده و ما باید این گروه میانه را مورد توجه قرار دهیم. ما خسارت‌هایی که برای دین و مسلمین و ایجاد شکاف بین نیروهای خرد مختلف پیش آمده، تجربه کرده ایم و بخاطر اینکه دوباره درگیر اینگونه مباحث نباشیم، وظیفه مان این است که یک شناخت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دقیقی را به دست بیاوریم و بر اساس آن از فرصت بلوچ های ایران و این شاخه برای تعادل در سطح منطقه استفاده کنیم. اگر سیاست تندروی در منطقه مذکور اعمال کنیم، در عمل زمینه ایجاد گرایش به سمت طالبان را فراهم کرده ایم.

اوسط هاشمی: تدبیر رهبری برای اعزام هیات به استان، هوشمندانه بود /  از ظرفیت این تدبیر، استفاده حداکثری نشد

در یک زمانی یک هم نوایی و هم صدایی در مورد طالبان پیش آمد .

بله ،در یک مقطعی عبدالحمید یک طرفداری از طالبان کرد و کیهان هم اعلام کرد و یک همصدایی بین این شاخه افراطی در حوزه سیاست با آن شاخه وجود داشت که این در جامعه روشنفکر و گروه های تاثیر گذار محلی مورد نقد واقع شد اما امروز ادبیات آقای عبدالحمید ادبیاتی ضد طالبان و یک فرصت است. حالا ایشان لحن تندی دارند ولی ما باید ببینیم چقدر باب گفت و گو را فراهم کردیم و چقدر سعی کردیم برخی از مطالبات آنان در حوزه مصرفی، اجتماعی، سیاسی و خدماتی را منطبق با عمق محرومیتی که آن استان داشته، مورد توجه قراربدهیم.

به عنوان کسی که در استان بوده اید و با توجه به شناختی که از سیستان دارید راهکار شما برای مدیریت برخی تندروی های آقای عبدالحمید چیست؟

من به عنوان فردی که در کنار آن‌ها زندگی کرده ام با توجه به شناختی که دارم می گویم این تندروی ها را می توان مدیریت کرد.رهبری فرصت قشنگی را خلق کردند. هیات اعزامی رهبری یک دستاورد بزرگ بود . در آنجا تصمیمات بزرگ و خوبی گرفتند و فرمانده نیروی انتظامی و استاندار را تغییر دادند، وحتی بخشی از کشته شده ها را شهید قلمداد و یک سری بازداشتی را آزاد کردند و امتیازاتی داده شد و اینها ارزشمند است. البته شاید می شد در بخش گفت و گو با بزرگان دستاوردهای بیشتر و بهتری را رقم زد. اینکه از تجربه بزرگان استفاده بیشتری می شد و از پتانسیل مجمع تقریب مذاهب کمک بیشتری گرفته می شد چون افراد متخصصی در این مجمع حضور دارند که شاید دستاوردهای این سفر را افزایش می دادند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *