امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دولت امنیت معترضان را تامین کند/ تظاهرات جلوی مجلس را می توانیم قانونی کنیم

جواد مرشدی:درآستانه پنج ماهه شدن اعتراضات رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمع کثیری از متهمان و محکومان از جمله افراد بازداشت‌ شده در جریان ناآرامی‌های اخیرموافقت فرمودند.اگر چه همه ساله معظم له در ایام پیروزی انقلاب رافت بخرج داده و عده ای از زندانیان را مورد عفو قرار می دهند ولی اینکه امسال در پی نا آرامی ها با آزادی برخی معترضین نیز موافقت فرموده اند امری است که رافت با چاشنی مصلحت اندیشی را به اذهان متبادر می سازد.از منظری دیگر می توان ایجاد آرامش در جامعه را از دغدغه های اصلی ایشان دانست. «خبرآنلاین» در گفت و گو با منصور حقیقت پور نماینده سابق مجلس به ارزیابی آثار و تبعات این عفو پرداخته است.

به‌نظر شما دستور اخیر عفو رهبری چه شرایطی را در جامعه ایجاد خواهد کرد؟

دستورمقام معظم رهبری در بهترین ایام یعنی زمان تولد میزان عدالت علی ابن ابیطالب (ع) صادر شد و این نشان دهنده این است که علی (ع)برای رهبر و مردم ما یک الگو ومدل است.من به طور قطع اعتقاد دارم آن‌ها که به کف خیابان آمدند، همه شان تعمدا با هدف ضربه زدن و براندازی وارد خیابان نشدند و خیلی از آن‌ها فریب خوردند. ما باید کار فرهنگی کنیم و با اصلاح، آن ها را از مسیر سنگلاخ و خطرناک به مسیردرست برگردانیم. درحالی که دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات گسترده ای انجام دادند و متاسفانه یک عده در داخل کشور آن را تکرار می کردند، بزرگترین قله رافت و مهربانی را در رفتار مقام معظم رهبری دیدیم و منتظر هستیم که جنبه های سازندگی این عفو وسیلی که از رافت و مهربانی در جامعه ایجاد خواهد کرد، ببینیم که حتما این جنبه ها مثبت خواهد بود. من این دستور را بسیار مثبت ارزیابی می کنم وامیدواریم جوانان ما دیگر گرفتار تبلیغات بیرونی نشوند و آنان که هنجار شکنی کردند دست از این اقدام بردارند و در دامان جمهوری اسلامی با حس اینکه هر گاه حرف منطقی و مخالفتی داشتند از طریق تریبون های مجازی که برایشان تعریف خواهد شد بزنند و هنجار شکنی نکنند.

سوال من هم دقیقا همین است که الان دولت باید چکار کند، پیشنهاد شما در این خصوص چیست؟

ما این را نانوشته داریم اجرا می کنیم، شما کافی است یک هفته جلوی درب مجلس شورای اسلامی بایستید، آنجا مال باخته ها، ورشکسته ها و معترضان به حقوق کارگری و بازنشستگی می آیند و حرف شان را می زنند و بیانیه صادر می کنند و با نمایندگان هم ملاقات می کنند. ما این را می توانیم قانونی کنیم.

دولت امنیت معترضان، را تامین کنند/  تظاهرات جلوی مجلس را می توانیم قانونی کنیم

چگونه ،چه پیشنهادی دارید؟

من به وزرات کشور پیشنهاد می کنم پارک شهر تهران را برای کسانی که حرف اعتراضی دارند و حاضر به شیشه شکستن نیستند جا نمایی کند و آنها که حرفی برای گفتن دارند در پارک شهر جمع شوند و با حفظ امنیت حرف شان را بزنند و کسی به آنها تعدی نکند. وزارت کشور باید ساز و کار اینکار را فراهم کند و آنهایی که تقاضای این تجمعات را می کنند هم باید پیوست های امنیتی سیاسی این قضیه را امضا کنند که اولا هنجار شکنی نکنند و ثانیا با شعار های زشت لطمه ای به اعتبار کشور نزنند و فقط حرفشان را بزنند و بیانیه شان را تحویل دستگاه دولتی بدهند و بروند،مثلا بگویند ما مخالف مولد سازی هستیم .

در شرایط کنونی و پیرو این دستور احزاب چه ابتکاراتی می توانند بخرج دهند تا این تجمعات اعتراضی به هنجار شکنی نینجامد؟

ما در داخل کشور حزب به معنای واقعی نداریم، اینها احزاب شب انتخابات هستند. احزاب آن کارکرد حزبی خود را ندارند. این تجمعات فقط مال احزاب نیست مثلا انجمن تولید فلان قطعه خودرو می توانند بیایند و بگویند فلان قطعه را از خارج وارد نکنید تا خودمان آن را تولید کنیم،این نیاز به حزب ندارد .بازاری ها می توانند جمع شوند و در مورد ارز و واردات حرف خودشان را بزنند ،این نیازی به حزب ندارد ضمن اینکه اگر حزب جداگانه ای داشته باشند که بتواند اینکارها را بکند خیلی خوب است.

در مجموع با چه روشی می توانیم فرمان عفو را در بخش های دیگر حوزه سیاسی تسر بدهیم؟

بهترین کار اطمینان بخشی است ،هم ما باید به مردم اطمینان دهیم و هم مردم به حاکمیت اطمینان دهند .اطمینان بخشی توام با احترام ضمن اینکه ما نیز امنیت آنها را تامین کنیم تا بیایند حرفشان را بزنند و بروند و آنها هم قول دهند که به قوانین تعدی نکنند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *