امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

آقای رئیسی! «کمیته حقیقت‌یاب» مسمومیت سریالی دانش‌آموزان تشکیل دهید

گروه سیاسی: با گذشت سه ماه از آغاز اولین مسمومیت در قم حالا سریال مسمومیت دختران دانش‌آموز به بروجرد و پردیس تهران رسیده است. عاملان این مسمومیت‌ها از روش یکسان کاربرد گاز سمی که دارای عوارض ناتوان کنندگی عضله و تهوع است بهره می‌برند. از ابتدای ماجرا این موضوع از سوی مسئولان آموزش و پرورش جدی گرفته نشد بلکه به مرور و با تکرار مسمومیت‌ها در مدرسه‌های دخترانه، ابعاد امنیتی ماجرا برجسته شد.

گروهی تندروهای مذهبی را عامل این تهدید بیولوژیک می‌دانند و نشانه آن را انتشار بیانیه‌های بی‌نام و نشان از انگیزه‌های مذهبی یاد می‌کنند و عده‌ای دیگر دشمن خارجی و مشخصا گروهک مجاهدین خلق نام می‌برند.

از مسمومیت سریالی دانش‌آموزان چه می‌دانیم؟

نماینده سروستان در مجلس در تذکر خود به قالیباف مدعی شد «حدود حداقل ۱۰ تا ۱۵ شهر ما درگیر مسمومیت دانش‌آموزی شده‌ اند» اما در ادامه این موضوع را اصلاح کرد و فقط نام شهرهای قم و بروجرد و کوار فارس را تایید کرد. اما عصر امروز خبر دیگری از مسمومیت یک دبیرستان دخترانه در پردیس تهران منتشر شد که با گاز مسموم شده بودند.

آقای رئیسی! «کمیته حقیقت‌یاب» مسمومیت سریالی دانش‌آموزان تشکیل دهید

سکوت رئیس جمهور و ناهماهنگی دستگاه‌ها

رئیس جمهور برابر اصل ۱۷۶ قانون اساسی به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی مسئولیت «هماهنگ نمودن فعالیت‌های سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی – امنیتی را با بهره‌گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی» برعهده دارد.

فارس گزارش داده «ابهام موجود در پرونده مسمومیت‌های سریالی، ادامه‌دار و پراهمیت بودن ماجرا، فضا را شایعه‌پذیر و برای بهره‌برداری جریان‌های مختلف فراهم کرده است. هر کدام از رسانه‌های داخلی با استناد به مصاحبه با مسئولان و افراد درگیر ماجرا، به‌نوعی بر ابهام فضا افزوده‌اند. فضای فعلی کشور با نوسان شدید قیمت ارز همراه است و اپوزیسیون همزمان بر هم‌راستا شدن اعتراضات اجتماعی-فرهنگی با مشکلات اقتصادی تلاش می‌کند.» گزارش فارس نشان می‌دهد که عاملان مسمومیت‌های دانش‌آموزان، پروژه به هم ریختن ایران را دنبال می‌کنند.

این در حالی است از ابتدای آغاز ماجرا و همزمان با تقلای نمایندگان برای پیگیری ماجرا از نهادهای امنیتی، هیچ دستوری از سوی رئیسی برای تشکیل «کمیته ویژه » برای پیگیری مسمومیت دانش‌آموزان صادر نشده است.

آقای رئیسی! «کمیته حقیقت‌یاب» مسمومیت سریالی دانش‌آموزان تشکیل دهید

مسمومت دانش‌آموزان در افغانستان

رویداد ۲۴ گزارش داده «ماه می سال ۲۰۱۲ چند صد دانش‌آموز دختر با تجربه مشابه مسمومیت راهی بیمارستان شدند. مقامات محلی و پلیس استان «تخار» که بیشترین مسمومیت در آن رخ داده بود، انگشت اتهام را رسما به سمت طالبان گرفتند. آژانس اطلاعات افعانستان اعلام کرد که طالبان خواستار تعطیلی مدارس دخترانه بوده و با همین هدف هم از یک پودر مشترک مسموم کننده در هوای کلاس‌های درس استفاده کرده و منجر به مسمومیت دانش‌آموزان شده است. آن‌ها می‌خواهند خانواده دانش‌آموزان دختر بترسند و دختران‌شان را به مدرسه نفرستند.» سال ۲۰۱۵ هم این حادثه تکرار شد. صدها دانش‌آموز دختر به‌دلیل استنشاق یک گاز سمی راهی بیمارستان هرات شدند. این اتفاق در مدارس مختلف و طی بیش از یک ماه ادامه پیدا کرد.

کوچک نمایی مسمومیت‌ها از سوی مسئولان

در حالی که عمدی بودن مسمومیت ها از سوی عاملان ناشناس و کاربرد گاز ان. ۲ (N۲) توسط آن‌ها، مشخص شده که این گاز در مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دسترس است. اما نکته مهم آن است که عاملان مسمومیت‌ها در حال حاضر از دز پایین برای مسمومیت دختران استفاده می‌کنند و در بروجرد انتشار آن به‌وسیله بمب دست ساز انجام شده است. در حالی مسئولان ماجرای مسمومیت‌ها را از ابتدا کوچک‌نمایی کردند که اگر عاملان حادثه از دز بالای گاز بهره می‌بردند، فاجعه‌ای بزرگ اتفاق می‌افتاد. این در حالی است که از ابتدای شروع مسمومیت‌ها، این ماجرا جدی گرفته نشده و دلایل واهی در توضیح علت واقعه از سوی مسئولان بیان شده است.

نخستین واکنش رسمی به ماجرای مسمومیت‌های سریالی، در هنرستان نور در ۲۲ آذر، روابط عمومی آموزش و پرورش قم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کارشناسان در حال بررسی علت مسمومیت هستند. با انتشار گزارش‌هایی دیگر از تکرار مسمومیت‌ها در مدارس قم در دی ماه، این بار آموزش و پرورش منشا را اتفاقات «خارج از مدرسه» دانست. مدیر ناحیه چهار اداره‌کل آموزش‌وپرورش قم نیز مشکل اصلی دانش‌آموزان مسموم‌شده را استرس اعلام کرد. همزمان در اظهاراتی عجیب، مجید محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی قم نیز علت این حوادث را تند تند نفس کشیدن دانش‌آموزان دختر و استرس آن‌ها دانست.

آقای رئیسی! «کمیته حقیقت‌یاب» مسمومیت سریالی دانش‌آموزان تشکیل دهید

رئیسی کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد

دومینوی مسمومیت‌ها به مساله‌ای جدی برای والدین در شهرهای درگیر و البته دیگر شهرها تبدیل شده است. افکار عمومی به‌شدت نگران هستند که این اتفاق، به‌زودی به دیگر شهرهای کشور بسط پیدا کند. سطح نگرانی‌ها نسبت به این موضوع به‌اندازه‌ای بالا رفته که حالا موضوع به یک مطالبه ملی تبدیل شده و ضرورت دارد، همزمان با تشدید فعالیت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی و بازداشت عوامل این رخدادهای ضدامنیت ملی، کمیته حقیقت‌یابی با حضور نهادهای مسئول، گروه‌های مردم‌نهاد و کارشناسان مستقل تشکیل شود تا گزارشی شفاف و باورپذیر به مردم ارائه دهند و این نگرانی ملی را برطرف سازند.

مطالبه ای که تاخیر در پیگیری و اطلاع رسانی درباره آن، این پیام را به عاملان مسمومیت‌ها می‌دهد که به اقدامات خود ادامه دهند. موضوعی که از امروز امنیت روانی مردم را نشانه رفته و از فردا مشخص نیست عاملان مسمومیت‌ها از دز پایین برای انتشار گاز استفاده کنند. موضوعی که برخی مسئولان به آن دلخوش کردند و از اصل تروریستی بودن مسمومیت‌ها در صورت انتشار گسترده چنین گازی که خطر مرگ دارد، غفلت می‌کنند.

در شرایطی که به گفته پلیس هنوز عاملان مسمومیت‌ها، شناسایی نشدند، لازم است رئیس جمهور به صورت جدی به ماجرا وارد شده و در شان رئیس شورای امنیت ملی، با بسیج نهادها و دستگاه ها، اطلاع رسانی به مردم را در دستور کار قرار دهند.

بیشتر بخوانید

۲۱۶۲۱۳

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *