امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بازگشت مربی ایرانی بعد از ۱۳ سال/ قلعه‌نویی جانشین کی‌روش شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر قلعه نویی که در آستانه ۶۰ سالگی قرار دارد، از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب و به عنوان جانشین کارلوس کی روش معرفی شد تا پس از ۱۳ سال حضور مربیان خارجی روی نیمکت تیم ملی، بازهم یک ایرانی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد.

بعد از آنکه افشین قطبی در جام ملت‌های ۲۰۱۱ قطر نتوانست با تیم ملی ایران به موفقیتی دست پیدا کند و با شکست برابر کره جنوبی از مسابقات کنار رفت، علیرضا منصوریان در مقطع کوتاهی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و فقط یک بازی تدارکاتی با روسیه این مسئولیت را برعهده داشت.

بعد از آن کارلوس کی روش هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و در دو دوره جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ حضور داشت و هر چند در راه صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر جایش را به دراگان اسکوچیچ داده بود اما در این رویداد بزرگ دوباره روی نیمکت تیم ملی نشست اما با دو شکست و یک پیروزی نتوانست تیم ملی را از گروهش بالا ببرد و برکنار شد.

بعد از قطعی شدن جدایی کی روش از تیم ملی فوتبال ایران و پیوستنش به تیم ملی قطر، فدراسیون فوتبال مذاکراتی را با گزینه‌های مختلف انجام داد و در نهایت امیر قلعه نویی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد تا بعد از ۱۳ سال دوباره یک ایرانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند.

قلعه‌نویی ۲۶ تیر ماه سال ۱۳۸۵ سرمربی ایران شد تا تیم ملی را آماده مسابقات مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا کند. در این رقابت‌ها، او با هدایت تیم ملی صاحب چهار پیروزی و دو تساوی شد و بالاتر از کره جنوبی به‌عنوان تیم نخست، تیم ملی را به جام ملت‌ها برد. در جام ملت‌ها، تیم ملی با هفت امتیاز به‌عنوان تیم نخست گروهش راهی مرحله بعد شد. در مرحله یک چهارم نهایی، تیم ملی در ضربات پنالتی، نتیجه را به کره جنوبی واگذار کرد تا از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. پس از این رقابت‌ها، قلعه‌نویی از تیم ملی کنار رفت. پایان کار او در تیم ملی ۳۱ تیر ماه ۱۳۸۶ بود.

حالا قلعه نویی که همیشه اعتقاد داشت فرصت کافی به او برای موفقیت در تیم ملی داده نشده است، پس از حدود ۱۷ سال دوباره سکاندار تیم ملی شده تا این بار خودش را به اثبات برساند و تیم ملی ایران را قهرمان آسیا کند.

براساس توافق صورت گرفته قرارداد قلعه نویی با تیم ملی ایران تا پایان جام ملت‌های آسیاست و در صورت توافق طرفین قابل تمدید هم هست.

در متن خبر فدراسیون فوتبال آمده است:

«فدراسیون فوتبال ضمن ارج نهادن به زحمات جامعه مربیان فوتبال کشور و تشکر و پاسداشت خدمات کلیه مربیان تیم ملی در ادوار مختلف به آگاهی جامعه فوتبال و مردم عزیزمان می‌رساند بر اساس بررسی فنی و کارشناسی و توافق انجام شده، آقای امیر قلعه‌نویی مربی ارزشمند کشورمان به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال انتخاب شد.

فدراسیون فوتبال بر خود لازم می‌داند از همکاری و مساعدت‌های مجموعه معدنی و صنعتی گل گهر تشکر داشته باشد. بدیهی است در این فرصت از کلیه باشگاه‌های کشور و همراهی مربیان به منظور موفقیت بیش از پیش تیم ملی کشورمان نهایت سپاس را داریم.»

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *