امروز: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

«سفارت نوردان» در ستاد انتخاباتی کدام کاندیدای ریاست جمهوری بودند؟/«فرمانده دیوارنوردهای» سفارت عربستان که بود؟

رسول سلیمی: همان شبی که خبر توافق ایران و عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌های‌شان بعد از هفت سال منتشر شد، علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق با انتشار توئیتی خبر از ورود خودسرها به محل برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی خرم آباد داد. نشانه‌ای از زنده بودن خودسرها بعد از آتش‌بس دیپلماتیک میان ایران و عربستان. «اتاق نوردان» که از «سفارت نوردان» سفارت عربستان درس عبرت نگرفته بودند، قصد داشتند روند قانونی انتخابات را مختل کنند که خودسری خودسرها این‌بار، با مداخله پلیس پایان یافت.

هفت سال از بالا رفتن از دیوارهای سفارت عربستان می‌گذرد. هفت سال منازعه عربستان با ایران، به جنگ داخلی یمن دامن زد و عربستان را در زمین دشمنان ایران قرار داد. عربستان با حمایت رسانه‌ای و مالی از گروه‌های مخالف ایران، در عمل از فهرست دوستان ایران خارج شد. هزینه‌هایی هنگفت به‌منافع ملی بعد از آتش زدن سفارت عربستان در ایران در سال۱۳۹۴ به مردم ایران تحمیل شد. منازعه‌ای که برای خودسرهای آتش زننده سفارت و کنسول‌گری این کشور در تهران و مشهد، هیچ عایدی به‌جز ضربه به‌منافع ملی نداشت.

در همین راستا کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از موضع‌گیری‌های دوگانه مسئولان و رسانه‌های اصول‌گرا در دولت‌های روحانی و رئیسی، تصمیم‌سازان حامی خودسرها را درباره چرایی حمایت از تحرکات این گروه‌ها و ضربه به‌منافع ملی، به‌باد انتقاد گرفتند. ماجرای سفارت عربستان نشان داد برخی جریان‌های سیاسی داخلی حاضرند برای ضربه به رقیب سیاسی خود، هزینه‌ای هفت ساله را به مردم تحمیل کنند. اما چه کسانی قطع ارتباط با عربستان را به مسئله‌ای برای ضربه به رقیب انتخاباتی خود تبدیل کردند؟

«سفارت نوردان» در ستاد انتخاباتی کدام کاندیدای ریاست جمهوری بودند؟/«فرمانده دیوارنوردهای» سفارت عربستان کی بود؟

رویکرد دوگانه حمایت از خودسرها در دولت روحانی و رئیسی

از مهم‌ترین رفتارهای دوگانه رسانه‌های وابسته به نهادهای حاکمیتی، مواضع روزنامه کیهان بود. این روزنامه در سال۱۳۹۴ و بعد از تسخیر غیرقانونی سفارت عربستان توسط خودسرها در دولت روحانی با تیتر «ننگ رابطه با آل سعود از دامان ایران اسلامی پاک شد» موضع گرفت. همین روزنامه در دولت رئیسی با تیتر «توافق ایران و عربستان ضربه کاری به امریکا و رژیم صهیونیستی»، از توافق ایران و عربستان استقبال کرد.

در همین راستا یکی از محورهای توافق ایران و عربستان در سال ۱۴۰۱، پی‌گیری صلح در یمن است. ایرنا به‌نقل از نیوزویک نوشت: «به‌نظر می‌رسد ازسرگیری روابط سیاسی به پیشرفت برقراری آتش‌بس یمن، آغاز گفت‌وگوهای یمنی- یمنی و تشکیل یک دولت ملی فراگیر سرعت می‌بخشد.»

«سفارت نوردان» در ستاد انتخاباتی کدام کاندیدای ریاست جمهوری بودند؟/«فرمانده دیوارنوردهای» سفارت عربستان کی بود؟

این درحالی است که دمیدن در آتش جنگ یمن و ورود همه جانبه عربستان به جنگ داخلی یمن، از پی‌آمدهای مهم قطع ارتباط ایران با عربستان متاثر از تسخیر سفارت این کشور بود. چه آن‌که اگر روابط دیپلماتیک ایران با عربستان قطع نمی‌شد، امید برای استمرار گفت‌و گوها در یمن برای رسیدن به صلح افزایش می‌یافت.

اما روزنامه کیهان بعد از حمله خودسرها به سفارت عربستان در تهران با تیترهای «مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است نه نگرانی برای برج های دوبی»،«موشک انصارالله به ریاض هدف بعدی دوبی»،« پارتیزان‌های یمن در شهرهای عربستان٬ آل‌سعود آماده باش داد»،«مقاومت یمن تلافی کرد بازار نفت به‌هم ریخت» از استمرار نبرد یمنی‌ها با عربستان استقبال کرد.

رئیسی در دولت روحانی موافق قطع ارتباط با عربستان بود

مرور نظرات رهبران جریان‌های سیاسی رقیب دولت روحانی که در سال۱۳۹۴ و در زمان حمله به‌سفارت عربستان بر سر کار بود از آن‌جا اهمیت دارد که برخی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی، با حمایت تلویحی از خودسرها در حمله به سفارت عربستان، این حمله را بهانه‌ای برای تسویه حساب با حسن روحانی به امید پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ قرار دادند.

حسن روحانی شش سال بعد از حمله خودسرها به سفارت عربستان که در عمل کشورهای عربی را در موضع تخاصم با ایران قرار داد و درست در زمانی که ایران برجام را به‌سندی برای صلح خاورمیانه تبدیل کرده بود، حمله کنندگان به سفارت عربستان در تهران و مشهد، ضربه بزرگی به صلح و ثبات خاورمیانه وارد کردند.

روحانی در ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ گفته بود: «خدا نیامرزد آن‌هایی را که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی همسایه‌ها به‌خوبی انجام بگیرد. کارهای کودکانه و احمقانه انجام دادند، به مراکز دیپلماتیک حمله کردند. اگر این‌ها نبود امروز شرایط بهتری داشتیم.»

این در حالی بود که ابراهیم رئیسی که سال ۱۳۹۴ و در زمان حمله به سفارت عربستان در جایگاه دادستان کشور بود و کم‌کم آماده می‌شد تا در رقابت انتخاباتی با روحانی در سال۱۳۹۶ مشارکت کند، در نشست ائمه جمعه کشور تاکید کرد «ایران نیازی به ارتباط با عربستان ندارد».

چه آن‌که کاربران شبکه‌های اجتماعی، با یادآوری هفت سال تحمیل هزینه خودسرها به ملت ایران، از عدم مقابله با خودسرها و حمایت برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی اصول‌گرا از آن‌ها انتقاد کردند.

«سفارت نوردان» در ستاد انتخاباتی کدام کاندیدای ریاست جمهوری بودند؟/«فرمانده دیوارنوردهای» سفارت عربستان کی بود؟

چگونه خودسرهای دیوار نورد به مردم ضربه زدند؟

در همین راستا بحث تاثیر رفتار غیرمسئولانه خودسرها در آتش زدن سفارت عربستان، مورد توجه کاربران توئیتر قرار گرفت. محمد مهاجری فعال اصول‌گرا نوشت: «جلیلی و جلیلیست‌ها را مهار کنید. اوضاع کشور بهتر می‌شود».

محسن برهانی حقوق‌دان و استاد دانشگاه درباره جرم حمله کنندگان به سفارت عربستان که در دادگاه «اخلال در نظم عمومی» عنوان شد، نوشت: «کسانی که به سفارت عربستان حمله‌ور شدند، هم از سنگ استفاده کردند و هم اقدامات‌شان تبعات سنگین امنیتی و بین‌المللی داشت اما هیچ‌کدام‌شان به‌درستی نه محارب شدند و نه مفسد فی‌الارض. اگر در قضایای اخیر همین‌گونه قضاوت می‌شد با چه احکامی مواجه بودیم؟»

«کمال» هم با اشاره به مصونیت خودسرها بعد از حمله به سفارت عربستان نوشت: «الآن حسن کردمیهن کجاست؟ بهترین گزینه برای سفیر ایران در عربستان همین حسن کردمیهن دیوارنورد سفارت‌خانه است».

«قاسم محمدی» دیگر کاربر توئیتر، نوشت: «با دلار ۳۷۰۰ تومان از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند و با دلار۵۰ هزار تومان از آن پایین آمدند». بر این نظر «علی احمدنیا» تاکید کرده و می‌نویسد: «روزی که این آقایان وارد سفارت عربستان شدند و عربده کشیدند، دلار ۳۷۵۰ تومان بود».

«سفارت نوردان» در ستاد انتخاباتی کدام کاندیدای ریاست جمهوری بودند؟/«فرمانده دیوارنوردهای» سفارت عربستان کی بود؟

کاربری با نام «سلامتی» به موضع‌گیری روزنامه کیهان درباره بلد بودن یا نبودن مذاکره با عربستان توسط دیپلمات‌های دولت روحانی پرداخته و پاسخ داده «می‌فرمایند روحانی و ظریف مذاکره بلد نبودند ما بلدیم. اونا وقتی مذاکره می‌کردند فردای مذاکرات از دیوار سفارت بالا می‌رفتند ولی وقتی خودتون پشت میز نشستید کسی اون بیرون نیست کارهای شما رو انجام بده».

«آرش مرادی» هم با اشاره به استقبال اصول‌گراها از میانجی‌گری چین در مذاکرات صلح، نوشت: «زشت نباشه یک کشور کمونیست دو کشور اسلامی را صلح بده و تشکر از دیوارنوردان که غیر از هزینه تراشیدن برای مملکت، هنری ندارند»

«خاتون» با اشاره به تفاوت رفتار خودسرها در دولت‌های اصول‌گرا و اصلاح طلب، نوشت: «عزیزان سفارت‌نورد فقط در دولت‌های غیراصول‌گرا فعال می‌شن. فعلا در خواب زمستانی فرو رفتن». در همین راستا، «جعفری» با اشاره به ضربه خودسرها به منافع ملی نوشت: «والا هر دولتی که بتواند رفتار برادران سفارت‌نورد را کنترل کند،کلی نفع به حال ایران دارد».

رهبر خودسرهای حمله به سفارت عربستان کجاست؟

انتقاد از نحوه برخورد با خودسرهای حمله کننده به سفارت عربستان در حالی با نحوه برخورد با معترضان بعد از فوت مهسا امینی مقایسه می‌شود که میزان خسارت تحمیل شده از سوی خودسرها به ایران اجتناب‌ناپذیر است.

در همین راستا در روزهای بعد از حمله به سفارت عربستان، رسانه‌ها گزارش دادند که سخنگوی وقت وزارت کشور از فردی سخن گفت که در شهر کرج زندگی می‌کرده است اما هیچ مرجع رسمی نامی از کسی که دستور حمله را صادر کرده بود، نداد تا این‌که رسانه‌ها از فردی به نام «حسن کردمیهن» نام بردند؛ فردی که مغز متفکر حمله به سفارت عربستان بود؛ همان کسی که آن زمان و بنا به گفته مقام‌های امنیتی کشور اعلام شد، مدتی در ایران نبوده و بعد از ورود به ایران بازداشت شده است.

همان زمان، محمدرضا محسنی‌ثانی نماینده مجلس نهم به ایلنا گفته بود: «آقای کردمیهن که برای مدتی در کشور سوریه به‌سر می‌برده، پس از ورود به ایران توسط مقام‌های انتظامی در فرودگاه بازداشت می‌شود.»

صدای حسن کردمیهن درباره نحوه حمله به سفارت عربستان را بشنوید (منبع =آپارات)

حسن کردمیهن تا قبل از ماجرای حمله به سفارت عربستان در کرج مشهور بود. هیات‌الرضا محفل انصار حزب‌الله کرج بود که حسن کردمیهن این هیات را سازماندهی می‌کرد. اما کردمیهن به مرور شهرتش از شهر بیرون رفت و هیاتی را هم پشت ترمینال جنوب در محله خزانه بخارائی علم کرد تا جوانان تهرانی را مجذوب خود کند.

کردمیهن در کنار موسسه نور معرفت، چندین موسسه فرهنگی دیگر نیز ثبت کرده است. چه آن‌که در صورتی که از سخنرانی او توسط خبرگزاری آنا منتشر شده است، گفته بود که پرتاب مهر به علی لاریجانی و حمله به سیدحسن خمینی لازم نبود، اما حمله به سفارت عربستان لازم بود.

طراح حمله به سفارت عربستان فعال ستاد انتخاباتی قالیباف

کردمیهن در کنار هیات‌های مذهبی وارد فعالیت‌های سیاسی شد و سال ۹۲ از قالیباف حمایت کرد. او گفته بود: «در میان مدیران اجرایی کشور در فهم مسائل فرهنگی، مثل قالیباف سراغ ندارم. ما نباید به ظواهر نگاه کنیم. آدم تا با کسی زندگی نکند، نشست و برخاست نکند، او را نمی‌شناسد».

کردمیهن هم‌چنین برای تبلیغ قالیباف و راه‌اندازی ستادهایش نیز می‌گفت: «افتخار می‌کنم که اگر با لباس عصر رسول‌الله برای کسی تبلیغ می‌کنم، برای کسی تبلیغ می‌کنم که تعهد و التزامش را به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول ۳۵ سربازی ولایت اثبات کرده است.»

«سفارت نوردان» در ستاد انتخاباتی کدام کاندیدای ریاست جمهوری بودند؟/«فرمانده دیوارنوردهای» سفارت عربستان کی بود؟

حسن کردمیهن: مشاور عضو جبهه ایستادگی بعد از حمله به سفارت عربستان

جبهه ایستادگی انقلاب اسلامی از جمله تشکل های سیاسی اصول‌گرا است که در حمایت از محسن رضایی تشکیل شد. یکی از اعضای این جبهه سیاسی، آرش میر اسماعیلی است که در آغاز به عضویت این جبهه درآمد، در دی ماه ۱۳۹۹، حسن کردمیهن یکی از عوامل خودسرها در حمله به سفارت عربستان را به‌عنوان مشاور خود در فدراسیون جودو منصوب کرد.

انتصابی که دو معنا داشت: اول این‌که رهبر خودسرها در حمله به سفارت عربستان آزاد است و دوم این‌که برخی جریان‌های سیاسی و افراد ذی‌نفوذ علاقه دارند از خودسرهای ضربه زننده به رقبای انتخاباتی حمایت کنند.

«سفارت نوردان» در ستاد انتخاباتی کدام کاندیدای ریاست جمهوری بودند؟/«فرمانده دیوارنوردهای» سفارت عربستان کی بود؟

طرفداران حسن کردمیهن از این انتخاب ابراز رضایت کردند و نوشتند: «وقتی همه شبکه‌های مزدور اونور آبی دارن شما رو می‌زنن یعنی کار درستی انجام شده.» هم‌چنین این جمله که «تا کور شود هرآن‌که نتواند دید» هم زیاد به کار برده شد. در این میان دوستان کردمیهن در واکنش به آن‌هایی که پرسیده بودند ایشان را چه به جودو؟ نوشتند: «حاج‌آقا کردمیهن دان ۵ جودو داره، داور بین‌المللیه و سال‌ها توی این رشته کار کرده.»

رقبای انتخاباتی روحانی «برای یک دستمال قیصریه را به آتش کشیدند»

روایت کنش‌گری حسن کردمیهن در رهبری خودسرها برای تسخیر سفارت عربستان از آن‌جا اهمیت دارد که این افراد با فهم نادرست از مسائل دینی و انحراف در تشخیص کنش‌گری سیاسی، ایران را به مدت هفت سال وارد منازعه با کشور مسلمان و همسایه کردند که خسارات مادی و معنوی زیادی را به مردم ایران تحمیل کرد. این خودسری بر سرنوشت یمنی‌ها در جنگ داخلی هم بی‌تاثیر نبود و امارات و عربستان را مصمم برای ورود موثر نیروی نظامی به یمن کرد. عربستان از سوی دیگر با حمایت از معارضین حکومت بشار اسد،کوشش کرد ایران را در جبهه سوریه کنترل کند. راه‌اندازی رسانه ایران اینترنشنال خسارت دیگری بود که بعد از افتادن دومینوی خودسری خودسرها در حمله به سفارت عربستان، به قطع ارتباط دیپلماتیک ایران با عربستان و ورود به زمین منازعه پر هزینه منجر شد.

در این بین نقش گروه‌ها و جریان‌های سیاسی که از این رویداد برای ضربه به حسن روحانی که رقیب سیاسی آن‌ها در انتخابات ۱۳۹۶ بود نیز اهمیت دارد. از منظر منطق دینی، خسارت به منافع ملی مردم، حق‌الناس است که به‌آسانی قابل محاسبه ارزیابی نیست. در چنین شرایطی، رفتار دوگانه افراد در موضع‌گیری نسبت به حمله خودسرها به سفارت عربستان نیز قابل تامل است. برخی‌ها با تغییر دولت روحانی به رئیسی، شاخص حمایت یا انتقاد و تخریب خود را تغییر داده‌اند و به سمتی حرکت می‌کنند که باد آن‌ها را به‌حرکت درآورد! بادی که ممکن است روزی به تندباد حوادث تبدیل شده و فرسنگ‌ها آن‌طرف‌تر از بال زدن پروانه‌ای، به طوفان تبدیل شود.

۲۱۶۲۱۳

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *