امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

فرمول «ایرانی» برای صعود قطر/ کی‌روش سراغ بازیکنان دورگه می‌رود!

به گزارش خبرنگار مهر، «راجر دسا» مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران تایید کرد که با امضای قرارداد سه سال و نیمه به کادر فنی تیم ملی فوتبال قطر پیوسته است و بار دیگر کارلوس کی‌روش را همراهی می‌کند.

دسا پیش از این در تیم‌هایی چون ایران، مصر و آفریقای جنوبی سابقه کار با کی روش را داشته است و به نوعی «دست راست» این مربی پرتغالی محسوب می‌شود.

این مربی که اهل کشور آفریقای جنوبی است در تازه‌ترین مصاحبه خود گفت: قراردادم را با قطر امضا کردم و از اول ماه مارس کارم را در این تیم آغاز می‌کنم.

دسا پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر همراه با کی روش به نیمکت تیم ملی ایران اضافه شد اما پس از دو باخت به انگلیس و آمریکا و کسب تنها یک برد برابر ولز، با تیم ایران از مرحله گروهی جام جهانی حذف شد.

این مربی آفریقایی گفت: قطری‌ها در طول جام جهانی به ما نزدیک شدند و صحبتها از همان زمان شروع شد. من برای دیدن مکان و امکانات آنها به آنجا رفتم. ما مذاکرات را ادامه دادیم و بعد از اینکه آنها با شرایطم موافقت کردند، قرارداد را امضا کردم.

دسا همسر و پسر ۱۳ ساله‌اش را با خود به قطر خواهد برد. قرارداد او تا جام جهانی ۲۰۲۶ و هدف، اطمینان از صعود قطر به این رقابتهاست. او چند بازی باشگاهی را تماشا کرده است و در حالی که اذعان می‌کند قطر کشور کوچکی است و بازیکنان زیادی برای انتخاب وجود ندارد، اما تحت تاثیر نگرش این کشور قرار گرفته است.

فرمول «ایرانی» برای صعود قطر/ کی‌روش سراغ بازیکنان دورگه می‌رود!
کی روش در حال بازدید از کمپ اسپایر قطر. راجر دسا با تیشرت سبز کمی عقبتر از کی روش قابل مشاهده است

دسا گفت: قطری‌ها می‌خواهند در همه چیز بزرگ باشند و به ویژه علاقه مند هستند که یک بازیکن بزرگ در فوتبال جهان باشند. آنها از ما می‌خواهند که به پیشرفتشان کمک کنیم.

این مربی آفریقایی در بخشی از صحبت‌هایش، فرمول کاری کارلوس کی روش در قطر را هم فاش کرد و نکته جالب توجه این است که مربی پرتغالی قصد دارد از همان فرمولی که در ایران برای صعود به جام‌های جهانی (به ویژه جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل) به کار برد، استفاده کند؛ یعنی شناسایی و دعوت از بازیکنان قطری که در کشورهای دیگر هستند.

دسا گفت: من چند بازی (لیگ قطر) را تماشا کردم. چند تیم قوی وجود دارد. بازیکنان آنها در سراسر جهان مستقر هستند. شبیه ایران است که باید بازیکنان خارج از کشور را شناسایی کنیم.

کی روش بعد از حضورش در تیم ملی ایران دعوت از بازیکنان دو رگه و یا با تابعیت ایرانی که در کشورهای دیگر بودند را در دستور کار قرار داد و بازیکنانی از جمله استیون بیت آشور، اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد، دانیال داوری، امید نظری و سامان قدوس را هم به اردوهای ایران دعوت کرد.

بعضی از این بازیکنان از جمله دژاگه، قدوس و قوچان نژاد عملکرد بسیار خوبی در ایران داشتند و کمک زیادی در دوره‌های مختلف به تیم ملی ایران کردند و حالا کی روش می‌خواهد با همین روش، قطر را در کوتاه مدت راهی جام جهانی کند.

این در حالی است که بازیکنان اصلی تیم ملی قطر در لیگ همین کشور مشغول به بازی هستند و این تیم لژیونری در کشورهای اروپایی ندارد. قطری‌ها حالا با استفاده از اعتبار کی روش و احتمالاً با تکیه بر منابع مالی خود سعی در جذب و استخدام بازیکنانی می‌کنند که کمبود منابع انسانی داخلی را جبران کنند.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *