امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

چرا رئیس جمهور مثل بوشهر عمل نمی کند/ نمایندگان دارند امضا جمع می‌کنند تا استیضاح برخی وزرا را استارت بزنند

جواد مرشدی: این روزها آشفتگی اقتصادی عیان‌تر از قبل شده و وضعیت معیشتی مردم بدتر از گذشته، ظاهرا دولت هم بر خلاف گفته‌های چند ماه پیش رئیسی قصدی بر خانه‌تکانی و ترمیم تیم اقتصادی خود ندارد و به‌طور دائم از پیشرفت و دستاوردهای خود می‌گوید، امری که اصلا در زندگی مردم و نظرنخبگان ملموس نیست. مجلسی‌ها هم حالا کمتر از استیضاح می‌گویند و گویی بعد از حضور معاون اول در مجلس و آن جمله معروف «از ما بهتر پیدا نمی‌کنید»، به حرف مخبر باور پیدا کرده‌اند و مصلحت را در همراهی با دولت دیده‌اند. آن‌ها که تا پیش از این از استیضاح ۵ تا ۹ وزیر می‌گفتند، سکوت اختیار و وزرا ی ضعیف را به‌حال خود رها کرده‌اند. «خبرآنلاین» در گفت‌و گو با بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به بررسی نیازهای ترمیم کابینه رئیسی پرداخته است.

چند ماهی از صحبت آقای رئیسی در مورد ترمیم کابینه می‌گذرد ولی در عین حال اتفاق خاصی نیفتاده و فقط رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرده است. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی آیا با تغییر در کابینه موافق هستید؟

ارزیابی نمایندگان به آقای رئیسی و زیر مجموعه‌های دولت منتقل می‌شود، نمایندگان بنا ندارند دولت و مسیر حرکت آن را کند کنند و تلاش می‌کنند این دولت موفق شود و تسهیل امور اتفاق بیفتد. در بعضی وزارتخانه‌ها کندی حرکت به‌صورت جدی مشهود است و در مجلس بحث چندین وزارتخانه مطرح است،نمایندگان هم دارند امضا جمع می‌کنند تا استیضاح برخی وزرا را استارت بزنند. بهتر آن است که دولت آقای رئیسی توجه ویژه‌ای به مجلس داشته باشد و وقتی مشورت می‌گیرد و انتقاد منطقی نمایندگان را می‌شنود، آن را بررسی و ارزیابی دقیق بکند؛ آن‌چنان‌که رئیس جمهور در بوشهر عمل کردند یعنی مدیران خود را ارزیابی و ۵ نفر را بیکار کردند و البته عده‌ای را هم تشویق کردند این گونه عمل کنند، این یک رویکرد مثبت است. باید رئیس جمهور قبل از این‌که مجلس وارد عمل شود، بعضی از وزارتخانه‌ها را در مسیر ریلی که در بودجه، برنامه، اهداف و شعارهایی که دولت مردمی ایشان برای تسهیل امور و خدمت به مردم به نمایندگان داده اند، قرار دهد. به‌طور قطع درخواست‌هایی که از طرف مجلس مطرح می‌شود درخواست‌های منطقی است و تلاش بر این است که دولت آقای رئیسی یک دولت موفقی بشود.

شما به تغییر پنج مدیر کل در بوشهر اشاره داشتید، شاید برای این استان مفید بوده باشد ولی این تغییرات باید به‌نحوی باشد که در کل کشور تاثیر مثبت بگذارد و نه فقط یک استان.

این موضوع باید در کل کشور تسری پیدا کند.

چرا رئیس جمهور مثل بوشهر عمل نمی کند/ نمایندگان دارند امضا جمع می‌کنند تا استیضاح برخی وزرا را استارت بزنند

نماینده ها از استیضاح ۵ تا ۹ وزیر صحبت می‌کردند ولی در عمل اتفاقی نیفتاد.

استیضاح باید مبنا داشته باشد، مطرح شدن استیضاح تا این‌که امضاها جریان بگیرد و تا انتها برود زمان‌بر است و ممکن است کسی سوالی داشته باشد و در این مدت سوال وی پاسخ پیدا کند و وی به نتیجه برسد که در این صورت نیاز به استیضاح نیست.

البته از منظری دیگر هم می‌توان دید، برای مثال نماینده‌ای که میل به‌اتمام پروژه و یا خواسته دیگری در حوزه انتخابیه خود دارد، استیضاح را مطرح کند و بعد که وزیر مربوطه خواست وی را بر آورده کرد، امضاء خود را پس بگیرد؟

متاسفانه چنین قائده‌ای وجود دارد ولی این استیضاح‌هایی که منطقی باشد خیلی نمی‌تواند چنین وجهی پیدا کند.

در حال حاضر به‌نظر شما عملکرد کدام وزرا ضعبف است و قابلیت استیضاح دارند؟

من نمی‌خواهم اسم ببرم، به‌هر حال ما در حال ارزیابی هستیم، ما آثار حرکت یک وزیر را به‌صورت مقطعی در منطقه خودمان می‌بینیم.

در حوزه انتخابیه خودتان؟

بله ،در حوزه انتخابیه و استان خودمان.

این یعنی همان که من عرض کردم.

نه من می‌خواهم بگویم این رفتارها برش استانی دارد. این نیست که چون فلان موضوع را برای من انجام ندادند، در پی استیضاح برویم، شاید نماینده خدای ناکرده انتظاری بیجا داشته باشد. اولین انعکاس وزارتخانه‌ای که درست حرکت نمی‌کند، ما در مناطق خودمان می‌بینیم و نهایتا از نحوه توزیع امکانات توسط وزارتخانه‌ای که عادلانه جرکت نمی‌کند مطلع می‌شویم در اینجا نماینده ورود پیدا و موضوع را مطرح می‌کند و آن وزراتخانه پاسخ خود را می‌دهد. ما در شرایط بحرانی هستیم و باید توجه داشته باشیم یک دولتی در گذشته آمده و همه ناترازی‌ها را به این دولت منتقل کرده است.

در حال حاضر برخی نمایندگان معتقد هستند که هیات رئیسه و رئیس مجلس در اعلام وصول استیضاح‌ها وقت کُشی می‌کنند تا در این مدت وزیر مربوطه بتواند با لابی‌گری خود را از مهلکه رها کند. با این نظریه موافق هستید؟

ما نمی‌خواهیم این را کتمان بکنیم، متاسفانه همیشه هیات رئیسه‌ها چنین کاری کرده‌اند ولی زیر مجموعه‌ها باید مقاومت و از حقوق خود دفاع کنند. به‌طور قطع کسانی که می‌آیند و مسئولیت می‌گیرند سعی می‌کنند بعضی از حرکات خاص را انجام دهند تا به آن نتایجی که خودشان می‌خواهند برسند. این اتفاقاتی‌ است که ما مشاهده می‌کنیم.

در نهایت شما بر این باور هستید که تیم اقتصادی دولت نیاز به ترمیم دارد؟

این‌ها دارند بررسی می‌کنند، در بانک مرکزی این اتفاق افتاد و به‌هر حال یک سیاست‌های کلی دارد طراحی می‌شود. واقعا باید دید با تعویض یک شخص تغییر اتفاق خواهد افتاد.

شما از تغییر رئیس کل بانک مرکزی راضی هستید؟

ما در بحران قرار داریم و روزی که این تغییر ایجاد شد در اوج بحران بودیم، اگر ایشان با همین روند و مدیریتی که پیش می‌رود، بتواند کاهش قیمت را رقم بزند، خیلی هم نا موفق نبوده است. ضمن این‌که حل مسئله حذف آقایی دلار ابعاد بسیار مختلفی دارد. این خوب نیست که زلف اقتصاد یک کشوری می‌آید به این شکل به دلار گره می‌خورد. کشور تا به‌توانمندی فوق‌العاده تولید نرسد این گرفتاری‌ها و بحران‌ها را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *