امروز: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

ایمانی: دستور رهبری درباره پرونده مسمومیت‌ها باید «کامل و دقیق» اجرا شود / «سکوت دولت»، اوضاع را پیچیده‌تر کرد

جواد مرشدی: هنوز نا آرامی ها پایان نگرفته بود که مسمویت دانش آموزان کلید خورد،آن هم از شهر قم. حالا این پروژه اوج گرفته و خود را به نیمی از استان های کشور رسانده .عامل ناشناخته این مسمومیت ها فقط دختران را هدف قرار داده و همچنان دور از دسترس وزارت بهداشت و سازمان پزشک قانونی یکه تازی می کند .

بتازگی رئیس جمهور و نمایندگان مجلس هم وارد گود این داستان شده اند و کارگروه هایی تشکیل داده اند .اما در تازه ترین واکنش ها امروز رهبر معظم انقلاب دستوری در این خصوص دادند. ایشان فرمودند این مسئله را بِجدّ باید تعقیب کنند! مسئله مسئله‌ی مهمّی است. اگر واقعاً دستهایی در کار باشد و افرادی، گروه‌هایی، در این زمینه دخالت داشته باشند، این جنایتِ بزرگ و غیر قابل اغماضی است. اگر کسانی تو این کار دست دارند ــ که لابد دست دارند کسانی بلاشک؛ به یک نحوی حتماً کسانی دست دارند ــ بایستی دستگاه‌های مسئول، دستگاه‌های اطّلاعاتی، دستگاه‌های انتظامی دنبال کنند و سررشته‌ی این جنایت را پیدا کنند، هم عاملین را، هم مسبّبین را و اینها بایستی به اشدّ مجازات محکوم بشوند و درباره‌ی اینها اشدّ مجازات بایستی اجرا بشود؛ چون این یک جنایت کوچکی نیست.خبرآنلاین در گفت و گو با ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا به اهمیت اجرای دستور رهبری در خصوص مسمومیت ها پرداخت.

اهمیت دستور امروز رهبری در خصوص شناسایی عاملین مسمومیت های اخیر و برخورد با آنها چیست؟

ایشان به لحاظ قانونی و شرعی ولی فقیه هستند و دستوری که ایشان می دهند دستوری است که قطعا باید در نظام بطور کامل و دقیق اجرا شود و تخطی از آن به لحاظ قانونی و شرعی در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران امکان ناپذیر است مگر کوتاهی شود که آن بحث دیگری است ,دستور اخیر هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی باید اجرا شود.

رهبری در فرمایشات خود به پشت ماجرای مسمومیت‌ها اشاره فرمودند، این در حالی است که اغلب مسئولان مسمویت‌ها را ناشی از عواملی مانند هراس جمعی ، جو روانی، شیطنت دانش‌آموزان و … می دانند به این معنا که پشت پرده ای ندارد. ارزیابی شما از این تفاوت دیدگاه‌ها چیست؟

واقعیت این است که الان در کشور ما دچار یک نوع سردرگمی در مورد علت مسمومیت ها شده ایم که شامل همه مسئولان ذیربط اعم از نهادهای بهداشتی تا نهاد های امنیتی و اطلاعاتی هم می شود.

منظورتان از سردرگمی چیست؟

اولا مقامات بهداشتی و پزشکان تا الان هیچ گونه آثاری از نوع مسمومیت اعلام نکرده‌اند که در بدن مصدومان گاز یا مواد شیمیایی پیدا کرده باشند. نه پزشک قانونی و نه وزارت بهداشت هنوز به لحاظ علمی به هیچ آثاری دست پیدا نکرده اند. نکته بعد اینکه این آثار صرفا در مورد دانش‌آموزان ظهور پیدا کرده، یعنی هیچ مورد آلودگی حتی در کادر مدرسه که مرتبا با دانش آموزان هستند نداشته ایم و این خیلی عجیب است.نکته دیگر اینکه اگر هر نوعی گاز یا مواد شیمیایی باشد و یا چیزهایی شبیه این باید حداقل تا یک شعاعی از اطراف آن مدارس هم تاثیر بگذارد که در این خصوص هم هیچ موردی نداشته ایم. نکته بعدی این است که این مسمومیت‌ها هیچ‌گونه سرایتی هم نداشته است، همه اینها موضوع را پیچیده می کند. همچنین گستردگی موضوع کار را سخت کرده است ،برخی مدارس از شهرهای کوچک تا شهرهای بزرگ ما گرفتار این موضوع شده اند که این گستردگی هم تعجب آور است. از سوی دیگر این داستان فقط مختص مدارس دخترانه است، اگر همه این فکت‌ها را کنار هم بگذاریم به سردرگمی ختم می شود.

ایمانی: دستور رهبری درباره پرونده مسمومیت‌ها باید «کامل و دقیق» اجرا شود / «سکوت دولت» ، اوضاع را پیچیده‌تر کرد

می‌توانیم نتیجه بگیریم که علت این زمان‌بر شدن بررسی این پروژه و بلاتکلیفی درآن همین سردرگمی است.

بله، این موضوع یک پدیده عجیبی شده است.

این تهاجم با هدف ایجاد رعب و وحشت در جامعه بوده است، به‌نظر شما در این راستا آن کسانی که این کار را می‌کنند به اهداف خود رسیده‌اند؟

شما مطلبی را تحت عنوان آن کسانی که اینکار را می کنند مطرح کردید, ببینید تا الان واقعا عامل آن پیدا نشده که عوامل آن پیدا شو. باید در ابتدا به عامل برسیم و بعد بگردیم به دنبال این‌که چه کسانی مجریان و عاملین این پروژه هستند، هنوز عامل پیدا نشده. از طرف دیگر با توجه به اتفاقات اخیر و دشمنی‌های زیادی که سرویس‌های بیگانه در کشور داشتند و دارند و هدف گرفتن مدارس دخترانه یعنی کشاندن سطح اعتراضات به مدارس کشور و به‌ویژه، زنان و دختران به لحاظ سیاسی موضوع را مشکوک می‌کند که احتمالا کار عواملی است ولی هنوز واقعا کشف نشده که به چه طریق این‌کار انجام می‌شود که عوامل آن مورد پیگیری قرار بگیرند.

عده ای منتقد سیستم امنیتی و اطلاعاتی شده اند و می گویند در موارد دیگر مثل نا آرامی‌ها شناسایی‌ها و دستگیری‌ها به سهولت انجام می‌شد ولی ظاهرا در پرونده مسمومیت‌ها، سرعت عملی دیده نشده و این نهادها متهم به سکوت طولانی هم شده اند. با این انتقادها موافقید؟

سیستم های امنیتی کشور ما به دلیل تجربیاتی که در این چهل سال گذشته به‌دست آورده‌اند جزو سیستم‌های امنیتی نسبتا موفق حداقل منطقه هستند ،یعنی خیلی موفق عمل می کنند وبه سرعت پروژه های ضد ملی خیلی زیادی را طی سال های گذشته توانسته اند شناسایی و خنثی کنند ولی هنوز نتوانسته اند با این همه تبهری که دارند ردی از عوامل پیدا کنند چون هنوز نتوانسته اند عامل را پیدا کنند، چه سیستم اطلاعاتی نیروی انتظامی ،وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه . مسئولان اطلاعاتی و امنیتی بررسی های متعددی کرده اند ،حتی راجع به دوربین هایی که در مدارس و محله ها نصب شده است و به هیچ مورد مشکوکی برنخورده اند و چیزی تا الان پیدا نکرده اند.بنابراین موضوع خیلی پیچیده شده است ،رهبری امروز کلمه اگر را آوردند و فرمودند اگر کسانی تو این کار دست دارند یعنی به شکل قطعی نگفتند که …

البته ایشان تاکید کردند و گفتند:« لابد دست دارند کسانی بلاشک؛ به یک نحوی حتماً کسانی دست دارند» …

به هر حال برداشت من از فرمایش رهبری این است که اگرمسئولان ذی‌ربط برسند به این‌که عواملی در اینکار وجود دارد که به‌نظرم می رسد باید در اینکار عواملی وجود داشته باشد باید به‌شدت با آن‌ها برخورد شود و هیچ عفوی هم وجود ندارد ولی واقعیت این است که ما هنوز ابهامات بزرگی را جلوی این مسئله داریم. نظریه‌های مختلفی هم در این زمینه وجود دارد برخی می‌گویند بیولوژیک است و برخی به عملیات الکترونیک و ماهواره‌ای اشاره می‌کنند ولی هنوز مشخص نشده چیست.

نحوه اطلاع رسانی دولت در پرونده مسمومیت ها چگونه بود،آیا توانستند افکار عممی را اقناع کنند؟

خیر. وظیفه اصلی برای اطلاع رسانی در این شرایط بر عهده وزارت کشور است چون اولا حوزه امنیت داخلی و حوزه وزارت کشور است و وزیر کشور هم رئیس شورای امنیت کشور است. باید اطلاع‌رسانی کامل در این زمینه صورت بگیرد و حتی اگر امکانی هم وجود دارد این‌ها باید مرتب به مردم اطلاع رسانی شود. به‌نظر من دولت در این زمینه خیلی موفق نبوده که اطلاع رسانی لازم ولو این‌که به نتیجه نرسد، داشته باشد. در کشورهای دیگر هم بعضی از پروژه ها گاه ماه‌ها به‌طول می‌انجامد، اما اطلاع‌رسانی می‌شود و مسئولان ذی‌ربط می‌گویند که هنوز موفق نشده‌ایم و ردپاهایی داریم و همه را به مردم اطلاع می‌دهند . این‌که در مورد این موضوع سکوت شود، شرایط را بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌کند زیرا افکار عمومی و مردم احساس می‌کنند یک چیزی هست که نمی‌خواهند به آن‌ها بگویند. بنابراین، دولت حتی اگر هنوز به نتیجه نهایی نرسیده، بازهم بهتر است درباره وضعیت موجود به مردم اطلاع رسانی کند. و این رویکرد، به طور قطع، بهتر از شرایط ناخوشایند فعلی است که به علت کوتاهی در اطلاع‌رسانی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *