امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فوتبال بوشهر در سراشیبی تند سقوط

 
مدتی است که فوتبال بوشهر که روزگاری در فوتبال کشور بزرگی میکرد در پی عدم مدیریت صحیح و عدم حمایت در سراشیبی تند سقوط قرار گرفته است .
فوتبال بوشهر در روزهایی که باید با پشتیبانی سرمایه های عظیم صنعتی و ذخایر سرشار نفتی و گازی فوتبال ناب خود را با جوانان همین دیار به نمایش بگذارد متاسفانه هر روز شاهد عقبگردش هستیم .
اگر اتفاقات همین دو سه سال گذشته را مرور کنیم متوجه این موضوع خواهیم شد .30066_1309951748785_1230347349_30748823_3099075_n
سقوط شاهین به لیگ دسته ۲
شاهین بوشهر تیم ریشه داری که بدون خرید امتیاز با خون دل ، پله ها را یکی پس از دیگری طی کرد و با آن همه هوادار پرشور به سطح اول فوتبال کشور رسیده بود، دیری نپایید که از لیگ برتر به لیگ یک سقوط کرد و همان علت هایی که او را به لیگ یک سقوط داده بود اینک از لیگ دسته اول هم به دو سقوطی تلخ داد ، حضور شاهین در لیگ برتر فوتبال بوشهر را جان دوباره بخشیده بود ، شور و هیجانی که شاهین به استان هدیه داده بود هرگز با هیچ چیز قابل قیاس نبود ، ولی متاسفانه  قدرش را ندانستند و به راحتی او را تنها گذاشتند و هزاران بهانه برای عدم حمایتش آوردند .
شاهین بیشترین آسیب را زمانی دید که استان پایتخت انرژی ایران از این تیم حمایت نکرد و مسئولان شاهین دست به دامان بانک صادرات شدند و  بانکی ها چون دیدند شاهین پر طرفدار در استان خودش حمایت نمی شود ، از اسپانسری سوء استفاده کردند و برایش مربی و بازیکن انتخاب کردند.
این تیم  مسئولان استان را اوایل فصل و در اواخر فصل با وعده هایی که هیچ یک محقق نشد در اطرافش میدید .
عدم راهیابی ایرانجوان بوشهر به لیگ برتر
ایرانجوان بوشهر یکی دیگر از تیم های قدیمی استان فصل قبل با مربی جوان خود رحیم خرمزی و بازیکنان بومی در حالی که برای صعود می جنگید و تا یک قدمی لیگ برتر پیش رفته بود به دلیل همان عدم حمایت هایی که باید به موقع میشد نتوانست جواز صعود به لیگ برتر را بگیرد و در فصلی که شاهین به بقا و ایرانجوان به صعود امیدوار بود و فوتبال دوستان بوشهری رویای دربی بوشهری ها در لیگ برتر را در سر می پروراندند  ، نه ایرانجوان به لیگ برتر رفت و نه شاهین در لیگ برتر ماند.
این فصل سیروس دهقانی از ورزش دوستان بوشهری به یاری ایرانجوان شتافت و تا آخر فصل از هیچ کمکی به این تیم دریغ نکرد ، فوتبال بوشهر باید قدردان امثال دهقانی باشد و آنها را هم نباید تنها بگذارد.
پرسپولیس تنها جعفری را داردff537eb1-9fe7-47b6-b924-c3109ab6ec8b
تیم های کاگر بنه گز و پرسپولیس گناوه که به لطف دو تن از فوتبال دوستان واقعی این دیار اداره می شوند ، هر فصل از ابتدا تا انتها با مشکلات مالی دسته و پنجه نرم می کنند و با همین مشکلات پرسپولیس گناوه توانست کار بزرگی انجام دهد و فصل پیش به لیگ دسته دو صعود کرد تا شاید در دسته دو حمایتی از این تیم مردمی به عمل بیاید ولی این فصل در لیگ دسته دو هم بدون حمایت رها شد و تیمی که با هواداران پرشورش در اوایل فصل ، باز هم می توانست صعودی دیگر داشته باشد ، در همان لیگ دسته دو و در رده ششم جدول جای گرفت و البته همین بقا و کسب این جایگاه هم برای تیمی مثل پرسپولیس که نمی داند به حریف و کار تاکتیکی بیندیشد یا مشکلات مالی و جور کردن هزینه سفر برای بازی بعدی  به اندازه صعود ارزش دارد .
نادر جعفری بعد از این همه تلاش دیگر به ستوه آمده است ، هر چقدر فریاد کمک و حمایت سر داد ، فریاد رسی ندید و در آخر این فصل اعلام کرده است که اگر حمایت نشود دیگر پرسپولیس را در فصل بعد روانه مسابقات نخواهد کرد و امتیاز آن را به فروش می رساند . یعنی مردم فوتبال دوستان گناوه ای لایق داشتن یک تیم در لیگ های کشوری نیستند ؟
دیگر عالی نژاد به تنهایی توانایی پرداخت هزینه های کارگر را ندارد
تیم کارگر بنه گز نماینده ای از دیار تنگستان همیشه مثل دیگر نمایندگان استان با مشکلات مالی روبرو بوده است و تاکنون با تلاش های عالی نژاد به فعالیت ادامه می دهد و در این فصل به دور دوم لیگ دسته سه کشور صعود کرده است و فاصله چندانی با لیگ دو ندارد ، این تیم همیشه با نداری ها ساخته و امیدواریم با صعودش به لیگ دو نشان دهد که با همدلی واتحاد می توان کارگر را سرافراز کرد.
توحید و بومی هایش
تیم توحید بوشهر فصل را با جوانان بومی شروع کرد و در حالی که اولین تجربه حضور این تیم در لیگ های سراسری است با همدلی که در کادر فنی و بازیکنان این تیم بود به مرحله دوم لیگ دسته سه صعود کرد و باز هم عدم حمایت باعث شد این تیم نتواند از گزینه های صعود به لیگ دسته دو باشد .  تیم توحید همانند تیم کارگر در آخرین دیدارهای خود در هزینه های سفر برای بازی های خارج از خانه هم مانده بود .
سعید مفتخر مربی جوان بومی اگر حمایت میشد می توانست بازیکنان با تکنیک بیشتری را به فوتبال بوشهر معرفی کند .
گاز فجر جم علیرغم پسوند ثروتمندش همیشه بی پول است
تیم گاز فجر جم فصل را با بازیکنان جوان و کادری توانمند بومی شروع کرد و در همان ابتدا هدف صعود به لیگ دسته اول را نشانه گرفتند و هنوز به نیمه فصل نرسیده بود که مشکلات مالی گریبان این تیم را هم در حالی که عنوان بزرگ و ثروتمندی را یدک می کشد گرفت ، به هر حال بازیکنان و کادرفنی هدفی مشخص داشتند و برای رسیدن به این هدف مشکلات مالی را هم پشت سر گذاشتند و با تلاش و پشتکار از کاندیدای اصلی صعود بودند ، گاز فجر جم مسئولان را در روزهای آخر در کنار خود دید تا شاید آن ها صعود کنند و مسئولان هم عکسی کنار تیم.
حمید معماری مربی با تجربه گاز توانست تا یک قدمی صعود تیم را هدایت کند ولی متاسفانه حریف گاز فجر جم ، یعنی نفت و گاز گچساران با حمایت های مالی از استانش توانست جواز صعود را بگیرد.
خورموجی ها در انتظار حمایت
ایرانجوان خورموج هم دیگر تیم استان با مدیریت دلسوز و با بازیکنان و مربیان با انگیزه ، خود را به لیگ دسته سه کشور رساند و در فصل آینده نماینده شهرستان دشتی در لیگ دسته سه خواهد بود ، این تیم نیز مثل کارگر بنه گز و پرسپولیس گناوه با هزینه های شخصی اداره میشود و هواداران خورموجی با حضور در ورزشگاه ایرانجوان را از لیگ استان به لیگ دسته ۳ رسانده اند و توقع دارند تیمشان در لیگ دسته ۳ دیگر بدون حمایت نماند.
به هر حال وضعیت فوتبال استان اصلا جالب نیست ، فوتبال بوشهر در کما به سر می برد و حق جوانان این دیار که در پایتخت انرژی ایران زندگی می کنند خیلی بالاتر از این حرف هاست .
استان آذربایجان شرقی در فصل بعدی سه نماینده لیگ برتری خواهد داشت و استان بوشهر فقط یک نماینده در لیگ دسته اول .
مدیریت صحیح و دلسوزانه و پشتیبانی مالی رمز موفقیت تبریزی هاست  ، فاکتورهایی که ما در بوشهر اصلا نمی بینیم و تفاوت فوتبال بوشهر و آذربایجان در همین است .
تفاوت فوتبال آذربایجان و اصفهان با بوشهر در این است که مثلا مدتی است در بوشهر شاهد اختلاف شدید هیات فوتبال با اداره ورزش وجوانان هستیم و معلوم نیست که اختلاف این دو بر سر چیست ؟ بر سر فوتبالی که چیزی از آن نمانده ؟
فوتبال بوشهر را باید از کما خارج کرد قبل از اینکه …
بوشهر هیچ چیزی از تبریز ، اصفهان و دیگر استان ها کم ندارد ، بوشهر جوانان با استعدادی دارد که اگر به آنها بها داده شود هر کدام یک ستاره اند ، بوشهر منابع مالی دارد که اگر هر کدام حمایت از یک تیم را بر عهده گیرند  تیم ها بدون دغدغه مالی پا به مسابقات خواهند گذاشت ، مسئولان استان و متولیان  ورزش استان باید آستین ها بالا بزنند ، فوتبال در حال کمای بوشهر در انتظار یاری است ،مردم و  جوانان این دیار فوتبال در رگ و خونشان جریان دارد و از خواسته های به حقشان بها دادن مسئولان به این ورزش دوست داشتنی است  در استانشان که پایتخت انرژی ایران می باشد./وب
محسن باستی-
سایت شاهین ایران

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *