امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

هاشمی می‌آید

زیباکلام:
اصلاح‌طلبان مردم را برای حضور گسترده در انتخابات ترغیب کنند/ هاشمی می‌آید
گناوه آنلاین: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات باید تلاش خود را برای حضور گسترده مردم در انتخابات به کار بگیرند.
به گزارش خبرنگار مهر، صادق زیباکلام یکشنبه‌شب در جمع خبرنگاران در بوشهر حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ گفت. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره وضعیت حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات، اظهار داشت: برخی تلاش دارند با تخریب هاشمی، مانع از اقبال عمومی نسبت به وی شوند و جلوی اقبال مردم نسبت به ایشان را بگیرند.
وی ادامه داد: این تخریب‌ها و تلاش‌ها بر ضد هاشمی، با ثبت‌نام وی در انتخابات تشدید خواهد شد و سوال اینجاست که آیا می‌تواند شرایط سال ۸۴ را به‌وجود آورد یا نه؟ در سال ۸۴ همه اصول‌گرایان به صورت متحد در برابر ایشان قرار گرفتند و سعی کردند چهره هاشمی را عنوان کسی که خورده و برده و از چهره‌های اشرافی است جا بیاندازند  و در مقابل هم احمدی‌نژاد را به عنوان فردی خادم به مردم و محرومان و فردی ساده‌زیست معرفی کردند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: البته بعید می‌دانم که در این دوره اصول‌گرایان بتوانند به چنین موفقیتی دست یابند و مردم را به رای علیه هاشمی ترغیب کنند؛ چرا که عملکرد اصول‌گرایان در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و بین‌الملل ضعیف بوده است. اصولگرایان در ماه‌های اخیر تلاش دارند که همه تقصیر‌ها را بر گردن احمدی‌نژاد بیاندازند ولی مردم همه چیز را در احمدی‌تژاد نمی‌بینند و سایر ارکان را نیز مقصر می‌دانند. البته اصلاح‌طلبان نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم شده‌اند و باید با آمدن هاشمی به صورت یکپارچه در مقابل وی قرار بگیرند که بعید است که بتوانند به جمع‌بندی سال ۸۴ دست یابند و بنابراین شانس هاشمی بسیار زیاد است.
هاشمی می‌آید
وی در ارتباط با حضور هاشمی نیز گفت: هاشمی می‌آید و در مقابل، اصول‌گرایان همه تلاش خود را خواهند کرد و آرایش سیاسی خود را به گونه‌ای خواهند چید و پشت یک کاندیدا قرار می‌گیرند تا از این طریق مانع از موفقیت هاشمی در انتخابات شوند.
زیباکلام افزود: هر چند برخی از اصلاح‌طلبان از هاشمی استقبال لازم را نخواهند کرد و به او رای نمی‌دهند ولی بدنه اصلاح‌طلبان از ایشان حمایت خواهند کرد و نمی‌گذارند که تجربه تلخ سال ۸۴ تکرار شود.
وی ادامه داد: در صورتی که هاشمی وارد صحنه انتخابات شود، سایر کاندیداهای اصلاح‌طلب از جمله عارف و جهانگیری و روحانی و . . . به نفع وی کنار خواهند کشید و این چهره‌ها می‌دانند که اگر حمایت اصلاح‌طلبان نباشد، به موفقیتی دست نخواهند یافت.
حضور پرتعداد اصولگرایان برای گرم‌کردن تنور انتخابات است
زیباکلام در ارتباط با حضور پرتعداد اصول‌گرایان در انتخابات نیز بیان داشت: تعداد بالای اصولگرایان برای گرم‌کردن صحنه و گرم‌کردن تنور انتخابات است.
وی به برخی از تحلیل‌های اصلاح‌طلبان در ارتباط با حضور خاتمی در انتخابات اشاره کرد و گفت: به اعتقاد برخی، خاتمی باید بیاید و رد صلاحیت شود.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با عملکرد احمدی‌نژاد نیز اظهار داشت: به نظر من در دوران مدیریت احمدی‌نژاد لطمه بسیار زیادی به کشور وارد شد که اینها را در عرصه‌های اقتصادی و بین‌الملل می‌توانیم ببینیم. جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل قبل از سال ۸۴ چگونه بود و الان چگونه است؟ احمدی‌نژاد اهل مشورت نیست ولی جسارت و شهامت بالایی دارد.
تحلیل فوتبالی از حضور هاشمی و خاتمی در انتخابات
وی در ارتباط با حضور خاتمی عنوان داشت: اگر اصلاح‌طلبان خاتمی را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی کنند مانند یک مسابقه فوتبال را در بازی رفت سه بر صفر پیروز شده‌ایم و در بازی برگشت نیز در خانه خود بازی داریم و پیروزی در این شرایط قطعی خواهد بود.
زیباکلام خاطرنشان ساخت: در مقابل، هاشمی رای منفی بالایی دارد و برای برخی افراد سخت است که به هاشمی رای دهند و اگر خاتمی و قالیباف مقابل هم قرار بگیرند نمی‌توانیم بازی را تمام شده بدانیم.
وی ادامه داد: هر یک از اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شوند، مشکلات و موانع بسیاری را جلوی پای خود خواهند داشت و مسائلی مانند بدهی‌های دولت، تحریم‌ها و وضعیت یارانه‌ها مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کند.
ادامه هدفمندی یارانه‌ها تیشه به ریشه کشور است
این استاد دانشگاه در ارتباط با وضعیت پرداخت یارانه‌ها، تصریح کرد: هر رئیس جمهوری هدفمندی یارانه‌ها را ادامه دهد، در واقع تیشه به ریشه کشور زده و طرح احمدی‌نژاد برای پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی در واقع بریدن شاخه‌ای است که روی آن قرار داریم.
خاتمی توان چهار سال اداره کشور را ندارد/ ظرف چند ماه متوقف می‌شود
وی اضافه کرد: اگر رئیس جمهور اصلاح‌طلب انتخاب شود از مرداد سال آینده موانع بسیاری خواهد داشت و خاتمی در این شرایط زود از پای در‌می‌آید و نمی‌تواند بیش از چند ماه دوام بیاورد ولی هاشمی حامیان بسیاری دارد و مقاومت بیشتری خواهد داشت. برای بردن انتخابات خاتمی بهترین گزینه است ولی برای چهار سال ریاست‌جمهوری توان لازم را ندارد و در همان چند ماه اول متوقف خواهد شد.
قدرت رای آوردن خاتمی بیش از هاشمی است
زیباکلام افزود: هرچند قدرت رای آوردن خاتمی بیش از هاشمی است ولی هاشمی قدرت مانور بیشتر و قدرت مقابله و واندادن بیشتری دارد و کشتی که هاشمی فرمانده آن باشد برای عبور از موانع خیلی قوی‌تر است.
وی در ارتباط با رابطه بین هاشمی و مقام معظم رهبری نیز گفت: اختلاف نظرهایی وجود داردو بر سر مسائل اقتصادی و مسائل بین‌الملل اختلافاتی وجود  دارد. هاشمی به این موضوع که باید انقلاب را صادر کنیم و با آمریکا و انگلیس و فرانسه تضاد داریم اعتقاد زیادی ندارد، هاشمی به اقتصاد باز اعتقاد دارد که در بسیاری از کشورها جواب داده و اقتصاد دولتی باید از بین برود و الگوی غربی جایگزین آن شود.
اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات یک دست نیستند
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در ارتباط با میزان مشارکت هواداران اصلاح‌طلبان در انتخابات، اظهار داشت: اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات یک دست نیستند و اقلیت رادیکال اعتقاد دارند که نباید در انتخابات حضور داشته باشند و برخی نیز مانند ما اعتقاد داریم که باید حوادث سال ۸۸ را فراموش کنیم و وارد صحنه شویم و بخشی از حاکمیت در شوراها و مجلس و حتی ریاست جمهوری را در اختیار بگیریم.
زیباکلام تصریح کرد: باید طرفداران اصلاح‌طلبان را مجاب کنیم که اگر رهبری اصلاح‌طلبان تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند، باید حضور گسترده در انتخابات داشته باشیم و رهبری اصلاح‌طلبان باید مردم را برای حضور در انتخابات ترغیب کنند.

پست های مرتبط

۰ نظر

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *