امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نقدی بر مدیریت شهری بندر گناوه

یاران سبز _ سید جواد حسینی حقیقی: قصد دارم اندکی از شهرم بگویم ، حرف بزنم و نقدی بر عملکرد مدیریت شهری جدید داشته باشم؛ مدیریتی که آن را می توان حاصل کشمکشهای عجیب شورا دانست، خیلی ها بدان چشم امید داشتند و با خرسندی تمام در انتظار تغییرات سازنده و قریب الوقوع بودند؛ اما بعد از چند ماه حکومت مدیریت جدید، مشاهدات با انتظارات همخوانی ندارد .
براستی هدف و برنامه مسئولین این شهر چیست؟ بندر گناوه به چه سمت و سویی قرار است برود؟ آیا جایگاه واقعی این شهر همین است که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کند؟ بندری با این همه استعداد، آیا راضی هستید؟ و سوالات بسیاری دیگر از احوال کنونی این شهر که در ذهن همه ی ما وجود دارد.میدان-امام-گناوه
منطقه ای که می تواند از نظر اقتصادی و اجتماعی در بهترین جایگاه باشد، اکنون در جایگاه نچندان خوبی است. هر فردی وارد این شهر می شود متاسفانه نمی تواند مقایسه مناسبی با سال یا سالهای گذشته داشته باشد.
البته این حس و حال و مشاهدات دلایل زیادی داشته است، چه از نظر مدیریت شهری و چه از لحاظ سیاسی و تعاملات متداول.
حتی گروههای سیاسی که دولت منتصب به آنهاست خود دو دسته هستند تا جایی که معنی واقعی اصلاحات گم شده است و نمی دانیم در حال حاضر دقیقا چه طیفی حاکم است. این چند دستگی تیشه به ریشه این شهر و حتی دوستی هایی زده است  که در جهت پیشبرد اهداف شهر بسیار لازم و ضروری هستند. بگذریم…
به دلیل تخلفات احتمالی قبلی، شهردار و مجموعه مربوطه جلوی ساخت و سازهای وسیع در این شهر را گرفته و عملا سرمایه گذاران ذوق و شوق چندانی جهت سرمایه گذاری از خود نشان نمی دهند. متاسفانه ، عملا جلوی سرازیر شدن سرمایه به این شهر گرفته شده است.
وقتی حمایت مالی لازم از طرف مرکز استان صورت نمی پذیرد، خود نبایستی جلوی ورود پول و سرمایه را به شهرمان بگیریم. هرچند با توجه به مکانیسم شهرداری، بایستی مدیریت آن به گونه ای باشد که خود درآمد زا باشد که ظاهرا در مسیر برعکس در حال حرکت هستیم.
در این چند ماه اخیر که از حضور تشکیلات جدید مدیریت شهرداری می گذرد تعامل مناسبی بین ایشان و مرکز استان شاهد نبوده ایم و بی شک یکی از مشکلات عمده همین موضوع بوده است.
زمینهای میلیاردی در بندر گناوه وجود دارد که اجازه ساخت و سازی محدود دارند. آیا برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی دارد؟ البته که ندارد. اگر پای صحبت ناظران ساختمانی بنشینید از نارضایتی سرمایه داران شهر حتما نقل قولهایی می شنوید. بسیاری از آنها متاسفانه قصد خارج کردن سرمایه خود از این شهر را دارند. مگر یکی از وظایف اصلی سیستم مدیریت شهری جذب پول، سرمایه و سرمایه گذار نیست؟ آیا نباید فضایی امن و توجیه پذیر در یک شهر وجود داشته باشد؟
این شهر یک بندر است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در بهترین وضعیت ممکن جهت تجارت قرار دارد. تجارت حرف اول را در این شهر میزند، بنابراین بایستی قوانین به شکلی وضع گردد که متناسب با شرایطش باشد. حتی اگر محدودیتی در قانون وجود دارد، بایستی تلاشی صورت گیرد که به نفع شهر و مردمانش باشد. ادبیات صحبت با سرمایه داران شهر بایستی تغییر اساسی کند.
چند ماه پیش و در آغاز مدیریت شهردار جدید مطالبی در فضای مجازی و رسانه ها درج گردید که شهردار جهت اصلاح ساختار مدیریت شهری به ۶ ماه زمان نیاز دارد که در نهایت بایستی به پیشرفت و اصلاح امور می انجامید.
عده ای در زمانی که شورا در بحث انتخاب شهردار به گره ای کور رسیده بودند با هزار امید و دل نگرانی پیشنهاد شهردار جدید را دادند و حمایتی کردند که در گناوه بی سابقه بود و صدای هیچ اعتراضی شنیده نمی شد و اگر کسی هم اعتراض داشت صدایش در گلو خفه می شد، ولی اکنون که پیشرفت مد نظر حاصل نشده است سر در لاک خود فرو برده اند، چرا که با گذشت چندین ماه از زمان شروع به کار شهردار ، نه خلاقیتی می بینند و نه حرکت جدی ، حتی تغییرات مدیریتی به گونه ای بوده است که همگان انگشت به دهان مانده اند.
شهرداری تقریبا از لحاظ اجرایی متوقف است، گاها حتی حرکت رو به عقب داشته و در اکثر اوقات بی تفاوت به حرکت خود را نشان داده است. در اینجا منظور از حرکت، اقدامات چشمگیر هستند وگرنه کارهای متداولی که در شهر انجام می شود منتصب به شخص خاصی نیست و نیازی هم به تفکر خاصی جهت اجرا ندارد.
سرمایه گذاران جهت ساخت و ساز به جای اینکه به امور ساختمانی مراجعه نمایند و از آنجا کسب تکلیف کنند ابتدا بایستی از زیر ذره بین امنیتی عبور کنند. سیستم عمرانی متاسفانه همانند ماشین امضا عمل می کند. بارها مشاهده شده است که ساخت و سازها مسیر غیر کارشناسی شده را طی کرده اند و کارشناسان ساختمانی و عمرانی از ترس برچسب حتی نظر هم نمی دهند.
آیا اصلاح سیستم مدیریتی این است؟ اینقدر بازار برچسب زدن به کارمندان و سرمایه گذاران گرم شده که هیچ کس جرات ایجاد یا پیشنهاد  را ندارد.
آیا این شیوه مدیریتی جوابگوی نیاز این شهر است؟
شهرداری تشکیلاتی دولتی خصوصی است. به عبارتی دستان شهرداری جهت کسب درآمد باز است، ولی با این حس بدی که بواسطه تغییرات جدید بر مردم حاکم شده، سرمایه با شهر غریب شده است و سرمایه گذار غریب گردیده است. شهرداری با توجه به دایره مانورش بایستی خیلی شناور اداره گردد ، البته نباید سوء تعبیر بر بی قانونی گردد.
نمی دانم چگونه حسم را بیان کنم، ولی بنظرم می آید دیدگاهی که وجود دارد سرشار از بخل است. انگار با بهتر شدن وضعیت مالی مردم مخالفت جدی صورت می پذیرد. در صورتی که ارتقا توان مالی مردم تاثیر مستقیم در اعتلای فرهنگی جامعه دارد .
مدیریت شهری گناوه ضعیف و بی تاثیر عمل کرده است و این ضعف باعث شده است تا  مدیریت مرکز استان نیز به همین گونه بدان بنگرد، گویا این شهر استراتژیک، جایگاهش را در تمام معادلات استانی از دست داده است تا آنجا که نیازهای مردم این شهر از طرف مرکز استان نادیده گرفته می شود . آیا این حق مردم و بندر گناوه است؟
بنظر می رسد مدیریت جدید شهری، علاوه بر اینکه خود و تیم اطرافش خلاقیت و فکر نویی ندارند  گوششان هم بدهکار کسانی نیست که دلسوزانه قصد کمک به شهر را دارند، یا حتی از کسانی که پیشنهاد بر مسند نشستن ایشان را داده اند کمک فکری بگیرند. خوب است که یک مدیر قاطع باشد، ولی بنظر می رسد کلمه قاطعیت متاسفانه بشکل نامناسبی در این شیوه مدیریتی جدید تعبیر گردیده است.
اگر قرار بر این باشد که این شهر با این شیوه و سرعت حرکت کند، می توان مطمئن بود تا سالهای آتی وضعیت از این که هست بسیار تاسف برانگیزتر بشود ، مگر اینکه هرچه سریعتر و نه بصورت لاک پشتی مسیر حرکت عوض شود .
چندین سال است در شروع هر سال هیچگونه جذابیت تازه ای برای مردم شهر و متعاقبا مهمانان نوروزی نداریم. هر بار که شخصی اقدام به سرمایه گذاری در جهت صنعت گردشگری مینماید حداکثر بعد از یک سال سرمایه خود را رها کرده و از ترس ضرر بیشتر، این شهر را ترک می کند یا اگر هم بماند شغلش را تغییر می دهد.
آیا وقت آن نرسیده است به مردم عزیز و اصیل این شهر و قشر سرمایه گذار نگرش جدیدی داشته باشیم؟
این شهر نیاز به ایدئولوژی جدید فکری جهت به ثمر رسیدن دارد. نیاز به فکر نو با دیدی وسیع ، امیدواریم گوش شنوایی وجود داشته باشد و بیشتر از این بی تفاوت نباشیم نسبت به ابراز نگرانی دوستانی که قصد کمک دارند.

پست های مرتبط

1 نظر

  1. شاید دریا دل

    دوست عزیز سلام
    از اینکه گناوه فعلی با همت مردمانش ساخته شده و دولت کمترین نقش را داشته کاملا موافقم. از اینکه کمیسیون ماده پنج با بخل و تنگ نظری به این بندر عزیز می نگرد موافقم.
    اما ایا ساخت و سازهای سابق استاندارد و طبق ضوابط بوده اند.
    به نظر شما بی بند باری به کجا ختم می شود!!!؟
    به نظر شما ویرانه سازمانی را اصلاح کردند و تحویل دیگران دادند جفا در حق شهردار نیست!!؟؟
    اسب زین شده است لطفا حمایت کنید آقا جان.. من بوی ادامه راه پدر مرحومتان را استشمام می کنم.

    پاسخ

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *