امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نقد، بررسی و رونمایی از کتاب «شنیدن تمامی این زمزمه‌های گنگ»

یاران سبز_ مرتضی خضری: انجمن هوای تازه با کارگاه داستان به سراغ احمد دریانورد رفت تا اولین کتاب این نویسنده جوان را مورد نقد و بررسی قرار دهد. در این کارگاه از کتاب «شنیدن تمامی این زمزمه‌های گنگ» رونمایی شد. حسین باقری شاعر و نویسنده شهر وحدتیه که خود را با کتاب شعر «معشوقه در کشو» معرفی کرده است میهمان این برنامه بود. باقری نگاهی به داستان‌های کتاب «شنیدن تمامی این زمزمه‌های گنگ» داشت و گفت: این کتابی معمول به سبک داستان نیست البته نمی‌توان آن را شیوه جدیدی دانست ولی نامتعارف و نامعمول است و معناگریزی خاصی در آن وجود دارد. این داستان در قالب داستان‌های پست‌مدرن قرار می‌گیرد. نویسنده در همان ابتدا با هیپنوتیزم خواننده وارد داستان می‌شود.

با پایان توضیحات باقری سئوالات مختلفی در باره این کتاب پرسیده شد. مهدی بیات‌نست اعتقاد داشت آدرس‌های این کتاب آن را از صف پست‌مدرنیسم جدا می‌کند و بیشتر به سمت و سوی سوررئال کشیده شده است.

امیرحسین حیات‌داوودی ایمان دارد وقتی در جامعه تعداد افراد کتاب‌خوان روز به روز کمتر می‌شود این شکل نوشتن نمی‌تواند به جذب کمکی کند.

و اما در کنار نقد و بررسی کتاب «شنیدن تمامی این زمزمه‌های گنگ» انجمن هوای تازه از یک بازاری کتاب‌خوان نیز تجلیل کرد. در شرایط امروزی و با توجه به وضعیت اقتصادی در بازار گناوه مغازه‌داران تمام ترفندها را برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به کار می‌بندند اما در همین بازار جوانی به نام محسن خواجه‌زاده دست به کار زیبایی زده است. خواجه‌زاده که در بازار فعالیت اقتصادی می‌کند با گذاشتن کتاب در مغازه خود در کنار دیگر اجناس این کتاب‌ها را به خریداران امانت می‌دهد. حرکت زیبایی که اگر دامنش گسترده‌تر شود بازار را با فرهنگی تازه آشنا می‌کند.

در پایان کارگاه داستان از کتاب «شنیدن تمامی این زمزمه‌های گنگ» رونمایی شد. این رونمایی را احمد دریانورد نویسنده کتاب «شنیدن تمامی این زمزمه‌های گنگ» و محسن خواجه‌زاده انجام دادند.

در کارگاه داستان از انتشارات هلیله هم انتقاد شد. عیسی عباس‌زاده دقت و تیزبینی این انتشاراتی را در طراحی جلد کتاب «شیاطین» حرفه‌ای و زیبا دانست اما اعتقاد داشت در این کتاب پرداخت خوبی انجام نشده است.

حسین جلال‌پور در حوزه ادبیات به کتاب‌ نگاه دقیقی دارد و با وسواس خاصی به تصحیح و ویراستاری کتاب‌ نگاه می‌کند. استاد ادبیات دانشگاه بهبهان چندین کتاب را هم تصحیح و ویراستاری کرده است. جلال‌پور ویراستاری این کتاب را غیر حرفه‌ای و خسته کننده دانست.

دیگر منتقدین هم از پرداخت ضعیف کتاب انتقاد داشتند. در پایان این مراسم توسط حسین جلال‌پور تندیس یادبود انجمن هوای تازه به احمد دریانورد، حسین باقری و محسن خواجه‌زاده اهدا شد.

پیمان حیات‌داوودی مجری این برنامه بود.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *