امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تا قبر آ-آ-آ-آ

یاران سبز_ مرتضی خضری: کافی‌ست دایی‌جان ناپلئون را ورق بزنید، از شاه‌کار ایرج پزشک‌زاد لحظه‌ای رها نمی‌شوید. طنزی که زیبایی آن ناصر تقوایی را وادار کرد تا مجموعه تلویزیونی دایی جان ناپلئون را بسازد. در طنز ۱۶ قسمتی دایی‌جان ناپلئون هنرمندان سینمای ایران هنرنمایی کردند. نقش مش قاسم ابتدا قرار بود به عزت‌اله انتظامی داده شود ولی ناصر تقوایی نتوانست از نام پرویز فنی‌زاده یکی از فنی‌های سینمای ایران عبور کند. فنی‌زاده در نقش مش قاسم همانی بود که باید باشد.

فنی‌زاده عمرش کوتاه بود و خیلی زود از پرده کنار رفت اما هنرش در نزد اهل فن قابل ستایش است. انجمن هوای تازه گناوه که برنامه‌های منحصر به فردش از مرزهای استان گذشته است شب پرویز فنی‌زاده را برگزار کرد.

در خانه سمن‌های گناوه محسن مکاری و نواب موسوی میهمانان شب پرویز فنی زاده بودند. روح‌اله ملک‌زاده عضو شورای شهر گناوه مجری شب پرویز فنی‌زاده بود.

وقتی وارد اینترنت می‌شویم تنها نیم صفحه‌ای از معرفی پرویز فنی‌زاده را می‌بینیم و این یعنی فنی‌زاده را خوب نشناخته‌ایم. محسن مکاری هنذمند بوشهری با گلایه از هنری که هنرمندی هم‌چون فنی‌زاده را نشناخته است، می‌گوید: فنی‌زاده از معدود بازیگرانی بود که در نقش‌های مختلف توان بازی هنرمندانه و فنی را داشت. بسیاری از ستاره‌های سینمای ایران از بازی در کنار فنی‌زاده واهمه داشتند. آنها می‌دانستند که بازی در کنار فردی که بازی‌گری را می‌شناسد سخت است. وقتی فنی‌زاده در سن ۳۷ سالگی نقش مش قاسم پیر را بازی می‌کند شما با مردی روبرو هستید که تمام حرکاتش گواه پیری‌ست و وقتی در نقش منیحک ناصرالدین شاه‌ست چنان در نقش است که جامعه را مشکوک می‌کند.

اکثر کارگردانان بنام سینمای ایران از هنر پرویز فنی‌زاده استفاده کرده‌اند.

نواب موسوی هم گفت: رسانه رسالت خود را در مورد پرویز فنی‌زاده انجام نداده است. رسانه پرویز فنی‌زاده را ندیده است. فنی‌زاده در نزد بزرگان سینما چهره منحصر به فردی‌ست. فنی‌زاده به عنوان یک شاگرد وارد اکادمی حمید سمندریان می‌شود ولی وقتی رفت حمید سمندریان در مدرسه بازیگری نام یکی از ترم‌های بازیگری را فنی‌زاده گذاشت.

در پایان شب پرویز فنی‌زاده به میهمانان برنامه لوح یادبود انجمن هوای تازه اهدا شد. الیاس احمدحسینی تندیس انجمن هوای تازه را به محسن مکاری و سید عبدالحسین موسوی اهدا کرد.

اهالی انجمن نمایش گناوه در شب فنی‌زاده غایب بودند. غیبتی که توجیه نداشت.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *