امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رو سینه را…

یاران سبز: هجدهم اسفند سال‌روز درگذشت استاد ایرج افشار بود. کسی که فکر می‌کنم زندگی و منشش باید سرمشقی باشد برای جماعت اهل کتاب. مطلبی از ایشان در مجلۀ میراث مکتوب خوانده‌ام که می‌تواند در گوش ما و همیشۀ تاریخ بماند. آن سخن (نقل به مضمون) چنین است: انسان در هر جایگاهی و مرتبه‌ای که باشد به تشویق احتیاج دارد. آن بزرگ این را زمانی گفته‌اند که مؤسسۀ میراث مکتوب برای خودِ ایشان مجلس بزرگداشتی گرفته بوده است. درنظر بگیرید چنین شخصی در این جایگاه رفیعِ علمی می‌گوید تشویق دلِ مرا هم خوش می‌کند و برای ادامۀ کار دلگرم‌تر می‌شوم. در این‌جا قصدم مقایسه نیست ولی می‌خواهم بگویم در جایی که ایشان به چنین چیزی احساس نیاز می‌کند مطمئناً این نیاز در کوچک‌ترها بسیار بیش‌تر است و برای آن‌ها و راهشان دلگرم‌کننده‌تر و ضروری‌تر است.
حالا چرا این‌ها را می‌گویم؟ جشنی در گناوه برگزار شده با نام جشن فرهنگ گناوه. ازآن‌جایی‌که نام «گناوه» در این جشن آمده لازم است متعلق به همه باشد و سلیقه‌های متفاوت را پوشش دهد. من فعلاً به قسمت‌های دیگر این جشن فرهنگ و این برنامۀ چندروزه کار ندارم و می‌پردازم به قسمتی که اختصاص داشته است به تجلیل از فعالان عرصۀ کتاب. خیلی هم خوب، اما سؤال این است که بر چه اساس و ملاک و متر و معیاری این انتخاب‌ها صورت گرفته است؟ درطول یک سال گذشته (کاری به سال‌های قبل ندارم) فعال‌ترین انجمن در حوزۀ کتاب و نقد و بررسی کتاب‌های منتشرشده «انجمن هوای تازه» بوده است. این انجمن پای نویسندگان بزرگی چون هوشنگ مرادی کرمانی، حسن میرعابدینی، محمدرضا صفدری، احمد آرام و… را به این شهر باز کرد (در ادامه، برنامه‌ها را خواهید دید)، و در این بین بالغ بر سیزده‌میلیون تومان کتاب، به‌صورت رایگان، بین کتاب‌دوستان توزیع کرد. سؤال این است که چه‌کسی باید این‌ها را ببیند و چه‌زمانی باید این انجمن تشویق شود؟ فرهنگ کتاب‌خوانی یعنی چه؟ اگر کتاب نتواند کینه‌ها و بغض‌ها و چشم‌بستن بر واقعیت‌ها را از ما بزداید خواندنش به پشیزی هم نمی‌ارزد.

نقد و بررسی، رونمایی و جشن امضای کتابِ «همه‌چیز زیر نئون رنگ دیگری می‌گیرد» از عدنان جعفری (توزیع رایگان کتاب)
شبِ نهج‌البلاغه. (دوجلسه)
شبِ فرهنگ فوتبالی و تجلیل از پیشکسوتان فوتبال. (دوجلسه)
نقد و بررسی و جشن امضای کتابِ «تارِ مو» از سعید بردستانی (توزیع رایگان کتاب).
نقد و بررسی، رونمایی و جشن امضای کتابِ «باغ استخوان‌های نمور» از احمد آرام و کاشت درخت یادبود برای احمد آرام و محمد کشاورز. (توزیع رایگان کتاب)
تجلیل از حیات هنری سید نواب موسوی. (به‌همراه تجلیل از برگزیدگان عکاسی در مسابقات کشوری)
برگزاری نمایشگاه عکاسی «۲۵فِریم بر ثانیه»، با عکس‌های سینمایی سید نواب موسوی در سه روز.
کارگاه عکاسی، «عکاسی سینما».
شبِ پرویز فنی‌زاده.
شب منیرو روانی‌پور. (توزیع رایگان تعداد محدودی کتاب)
نقد و بررسی، رونمایی و جشن امضای کتابِ «شنیدن تمامیِ این زمزمه‌های گُنگ» از احمد دریانورد. و تجلیل از دو تن از فعالین کتاب. (توزیع رایگان کتاب)
نمایش مستندِ «سلطان بی‌تاج‌وتخت بخارا»، دربارۀ فعالیت‌های علی دهباشی.
شب محسن شریف. (توزیع رایگان کتاب)
شب صادق چوبک
با حضور سید حسن میرعابدینی، و کاشت درخت یادبود برای آقای میرعابدینی.
نقد و بررسی، رونمایی و جشن امضای کتابِ «با شبِ یک‌شنبه» از محمدرضا صفدری. (توزیع رایگان کتاب)
شب هوشنگ مرادی کرمانی.
به‌همراه جشن امضای کتابِ «شما که غریبه نیستید» و کاشت درخت یادبود استاد مرادی کرمانی در گناوه. به‌همراه تجلیل از فعالین کتاب در حوزۀ کتابِ کودک و نوجوان‌.
هم‌چنین حضور استاد در کتابخانۀ روستای چهارروستایی و دو جلسه دیدار و گفت‌وگو در گناوه. (توزیع رایگان کتاب)
نگاهی به کتابِ «سی‌سالگی‌ام را آتش می‌گیرم» از حسن فرهادی.

حسین جلال‌پور

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *