امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مواظب قلم خود باشید

یاران سبز_ مرتضی خضری: به پلیسی حمله می‌شود؛ کارگر شهرداری لگد می‌خورد؛ خبرنگاری قلمش می‌شکند و فعالین اجتماعی ناگهان تعطیل می‌شود. این‌ها مواردی‌ست اجتماعی که هفته گذشته در گناوه رخ داد؛ این رخ‌دادها برای حضور دادستان در وسط ماجرا کافی بود. حسن فیروز اردکانی دادستان شهرستان گناوه برای ختم چنین ماجراهایی در محل کار خود خبرنگاران را به حضور پذیرفت. اصحاب رسانه در پی اتفاقات چند روز اخیر و بیان مشکلات خود به دیدار دادستان شهرستان گناوه رفتند تا زیر چتر قانون حرف‌های خود را بیان کنند.

دادستان شهرستان گناوه در حضور خبرنگاران اظهار داشت: باید مواظب قلم خود باشید. خبرهای شما رصد می‌شود و در اکثر موارد ما با توجه به خبرهای شما تحقیقات را آغاز می‌کنیم. در بسیاری موارد ورود دادستانی به موضوعات مختلف در راستای پی‌گیری حقوق عامه بر اساس همین اطلاعات دریافت شده از فضای مجازی می‌باشد. خبرنگار باید در رساند خبر، به صحت خبر دقت کند. رعایت اصل امانت‌داری با حفظ حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی باید در چارچوب افکار خبرنگاران باشد. خبر باید صحیح باشد تا در جامعه تشویش به وجود نیاورد. در خبر نباید حکم صادر کنیم و یا افراد را متهم کنیم. فیروز اردکانی هم‌چنین اظهار داشت: افراد زیادی در جامعه خبر را دنبال می‌کنند بنابراین باید در استخدام الفاظ دقت کنیم. در بیان خبر به گونه‌ای اقدام شود که موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم نیاورد.

خبر باید به دور از هر گونه حواشی، توهین، افترا و تهمت باشد. در خبر نباید اظهار نظر قضایی نمود و شخصی را متهم یا محکوم کرد. محکومیت افراد در شان قوه قضاست و به تحقیقات دقیق نیاز دارد.

در خصوص اتفاق صورت گرفته در مورد خبرنگار هم گزارشات آن به دادستانی واصل شده و در حال بررسی و تحقیقات مقدماتی می‌باشد.

 

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *