امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

بفرمایید کتاب، تعارفی به روح

یاران سبز_ مرتضی خضری: بفرمایید کتاب؛ تعارفی به روح برای دانستن ندانسته‌ها.

در نهمین جشن فرهنگ گناوه شبی هم به کتاب اختصاص داده شد. در این شب از پنج کتاب رونمایی شد. بلاغت تطبیقی اثری‌ست از غلامرضا کریمی فرد. کریمی‌فرد در محله عبدامام و در کوچه‌ای بن‌بست رشد کرد. کریمی‌فرد که استاد دانشگاه شهید چمران اهواز است در این کتاب تحلیلی بر زیبایی‌های سخن فارسی و عربی دارد. رونمایی از بلاغت تطبیقی را محمدرضا عرب‌زاده شهردار بندر ریگ و ماندنی عرب‌زاده عضو شورای شهر گناوه انجام دادند. در ضیافت پنجم بفرمایید کتاب از دو کتاب غلامحسین دریانورد هم رونمایی شد. بُوم و جلوه‌های نمایشی جنگ با حضور دریانورد، جهانشیر یاراحمدی، محمد ابراهیم‌زاده مطلق و عبداله دشتی‌فرد رونمایی شد. چند سالی‌ست همراه با سفر دریایی در گناوه بر روی سطحه لنج نمایش اجرا می‌شود. این نمایش به سطحه مشهور شده است. در بُوم نمایش سطحه به خوبی معرفی شده است. در این شب پرده از  برگریزان حسن نظام‌پور و فرصت سرودن اثر سامان سپنتا هم برداشته شد. برگریزان را مظفری و امیرحسین حیات‌داودی رونمایی کردند.

در بخش در دیدار با نویسنده، مجری به سراغ زهره سعدزاده رفت. سعدزاده که همچنان با حنجره بی‌تار خود سر می‌کند پاراگراف خوانی زن کولی قریب را به پروین یوسفی سپرد.

امیر حسین حیات‌داودی از پیران علاقمند به کتاب است. حیات‌داودی کتاب‌های قیصر و مسیح اثر ویل دورانت، سایه‌های شکار شده اثر بهمن سرکاراتی و گناوه، قریه خور خلیل اثر عباس عباسی را برای خواندن معرفی کرد.

سعید بردستانی نویسنده تار مو، هیچ و نهنگ تاریک مهمان بفرمایید کتاب در جشن شب فرهنگ گناوه بود.

در پایان شب بفرمایید کتاب، جهان‌شیر یاراحمدی نگاهی به بُوم اثر غلامحسن دریانورد داشت. این هنرمند اشاره مستیقیمی هم به شورای شهر کرد و آنها را به مشورت و بهتر دیدن دعوت کرد.

تمام تصمیمات شورا را یک نفر می‌گیرد؛ این پاسخ ماندنی عرب‌زاده به یاراحمدی بود.

علی جعفری دو اجرا داشت تا هوای کتاب و موسیقی دل‌نشین‌تر شود. جعفری با اجرای «خورشید در میاد» تلنگری زد به بیمارانی که امید را گم کرده‌اند.

فاطمه و مائده یاراحمدی ده ساله‌هایی که ۵۰ جلد کتاب به خدیجه نظری اهدا کردند تا در کتاب‌خانه مدارس قرار گیرد. در این شب از مصطفی خرمی مسئول خانه سمن‌های گناوه و خدیجه نظری نماینده موسسه آوای مهرگان تقدیر شد. خرمی یک‌شنبه‌های کتاب را مدیریت می‌کند و نظری در تشکیل کتاب‌خانه‌های مدارس کمک کرده است.

از منصور گرگی پیمانکاری که در حوزه کتاب فعال است بارها تقدیر شد.

جای انجمن هوای تازه در شبی که کتاب تاخ و تاز داشت خالی بود. هوای تازه در سال ۹۷ در کیسه خود هر چه داشت داد تا کتاب را بهتر و بیشتر معرفی کند و کاش در این برنامه از انجمن هوای تازه هم تقدیر می‌شد.

محمد مظفری و تیمش بار بفرمایید کتاب را بر شانه کشیدند.

 

 

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *