امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شبانکاره زیبا آمد، چرا رفت؟

❇️یاران سبز- مرتضی خضری: کوروش شبانکاره بدون تبلیغات و درست در زمانی که خیلی‌ها با صندوق رای قهر بودند، پا به انتخابات ششمین دوره شورا گذاشت. شبانکاره برای ورود به شورا همان راهی را رفت که محسن کنگانی در دوره سوم رفته بود. هر دو بدون ستاد و صرفا با پشتوانه نام نیک وارد انتخابات شدند. وقتی نام شبانکاره در لیست کاندیداهای شورای شهر گناوه دیده شد، خیلی‌ها علی‌رغم میل باطنی با صندوق رای آشتی کردند تا شبانکاره به شورا برود.
شبانکاره رای اول مردم را به دست آورد و راهی شورا شد، اما هنوز عمر شورا به ماه نرسیده، شبانکاره به پایان راه رسید و مردی که با یک بنر آمده بود، با یک بیانه رفت.
شبانکاره در دهمین جلسه شورا استعفا داد و یک راست به خانه رفت. رئیس شورا حرف خاصی نزد تا جامعه دلیل این رفتن را نداند. بعضی از اعضای شورا دلیل رفتن شبانکاره را بیماری عنوان کردند اما پر واضح است، استعفا کار بیماری نبود.
شبانکاره با سکوت خود قبل و بعد از استعفا باعث شد تا حدس و گمان‌های مردم در کوچه و بازار و بین کنش‌گران اجتماعی متفاوت شود. رئیس نشانی از شفافیت نداشت و با سکوت خود جامعه را دو پاره کرد.
*چه شد که شبانکاره مستأصل شد؟*
▪️شورای شهر گناوه در اولین گام برای انتخاب شهردار فراخوان زد. با فراخوان شورا، بیش از بیست نفر کارنامه خود را به شورا رساندند. شورا در اولین اقدام، بدون گفت‌وگو خط قرمز بر روی نام تعدادی از کاندیداها کشید. این خط، نشانی بود از کم‌تجربگی، شورا با این شکل گزینش حتی فراخوان خود را هم زیر سئوال برد.
▪️با خط خوردن اکثر کاندیداهای ریز و درشت، نام چهار نفر باقی ماند، اما نام این افراد نتوانست بعضی از اعضا را قانع کند و شکافی ناگهانی، شورا را متلاطم کرد.
▪️ اکثریت شورا با سماجت بر روی چهار گزینه الک شده، خواستار انتخاب نهایی و اتمام داستان پر چالش انتخاب شهردار بودند و اقلیت شورا هم خواهان ورود گزینه‌های جدید و سپردن سکان شهرداری به افراد باتجربه‌تر و فنی‌تر بودند.
این تقابل برای شبانکاره قابل هضم نبود و وقتی سخت‌تر شد، که با نیش و کنایه بعضی از اعضا هم، همراه شد. شبانکاره در اقلیت بود و مهم‌ترین عامل در استعفای شبانکاره همین‌جا رقم خورد.
جامعه واکنش‌های مختلفی در مقابل استعفای شبانکاره داشته است. مردمی که صرفا به شبانکاره اعتماد کردند و رای دادند، خواهان ماندن شبانکاره و استیفا از رای خود توسط رئیس هستند و به همین دلیل فشارهای زیادی بر شورا وارد شده است. عدم حضور شبانکاره تا حدودی اعتبار این شورا را هم خدشه‌دار کرده است.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *