امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

خبرهای شهرستان های استان بوشهر

آغاز طرح ویژه نوروزی نظارت بر بازار گناوه 

 بازرس اتاق اصناف گناوه گفت: طرح ویژه نوروزی نظارت بر واحدهای صنفی در بازار این شهرستان از روز جاری آغاز شد.

بهروز شهابی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: باتوجه به پیش بینی ورود بی شمار مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان که بیشتر آنها بازار تجاری را انتخاب می کنند، برنامه‌های نظارتی در تعطیلات نوروز تشدید خواهد شد.

وی اظهارداشت: نظارت بر بازار بر  محور شرایط کرونایی با رعایت پروتکل های بهداشتی و تنظیم و کنترل بر قیمت اقلام و اجناس در بازار اعمال خواهد شد.

شهابی گفت: بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده ، طرح نوروزی با ظرفیت و همکاری بسیج اصناف انجام خواهد شد که  ۷۰ درصد تمرکز عملیاتی بر بازار و ساحل خواهد بود.

بازرس اتاق اصناف گناوه افزود: در اجرای این طرح، مراکز و فروشگاه‌های عرضه  اقلام اساسی  از جمله گوشت قرمز، پوشاک، لبنیات، کیف و کفش، میوه و تره بار ، آجیل و خشکبار، خدمات خشکشویی، قالیشویی و رستوران با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، صمت و سایر دستگاه‌های مرتبط در دو حوزه رصد و پایش قیمت خدمات و کالا براساس قوانین نظام صنفی ، نظارت و بازرسی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: طرح ویژه نظارت نوروزی از ۲۸ اسفند آغاز و تا پایان ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ به صورت شبانه روزی  ادامه دارد و شهروندان و مسافران و گردشگران درصورت ارایه شکایات  در حوزه گران فروشی ، با قید فوریت رسیدگی خواهد شد.

بازرس اتاق اصناف گناوه به عملکرد سال جاری این واحد اشاره کرد و افزود: در سال جاری از مجموع  ۷ هزار و ۴۵ بازرسی صورت گرفته در  بازار توسط بازرسان این اتاق ، منجر به تشکیل ۱۹۳ پرونده تعزیراتی به ارزش یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال شد.

وی یادآورشد:  بیش از ۶ هزار مغازه در این شهرستان فعال هستند که از این مجموع نزدیک به ۵ هزار باب تجاری است.

 اهدای جهیزیه به ۱۰۰ زوج دیری 

بوشهر – ایرنا – رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) دیر استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۰جهیزیه به ارزش ۲میلیارد تومان بین نوعروسان زیر پوشش این نهاد دراین شهرستان توزیع‌ شده است.

به گزارش ایرنا، سید علی حسینی روز شنبه در آیین اهدای جهیزیه به زوج های جوان زیر پوشش این نهاد افزود: به مناسبت فراررسیدن سال نو امروز ۱۰ سری جهیزیه با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان توسط افراد خیر و این نهاد به زوج های جوان اهدا شد.

افزود: اقلام جهیزیه اهدایی شامل یخچال، تلویزیون ، اجاق گاز، جارو برقی، ماشین لباسشویی، آبگرمکن و بخاری است.

رئیس کمیته امداد دیر گفت: همچنین در این مدت ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به دامادهای خانواده های تحت حمایت کمیته امداد این شهرستان پرداخت شده است.

حسینی اضافه کرد: در زمان حاضر ۷۰۰ دانش آموز زیر پوشش این نهاد مقدس هستند که برای خرید عید سال نیاز به همراهی افراد خیر است.

انتشار کتاب در دشتی

کتاب «شیخیان، مهد نیکان و نیاکان» با کوشش علی نوربخش و غلامرضا زائری در شهرستان دشتی منتشر شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا  با اعلام این خبر، گفت: کتاب «شیخیان، مهد نیکان و نیاکان» پژوهشی است درباره پیشینه و فرهنگ مجموعه روستاهایی به نام شیخیان که در دامنه جنوب شرقی کوه مند، در دهستان کبگان از توابع شهرستان دشتی و در میانه استان بوشهر قرار گرفته‌ است.

حمید زارعی اظهار کرد: این اثر در شانزده فصل و دو ضمیمه چاپ شده که در فصل‌ها به وجه تسمیه، آبادی‌ها، زمین‌ها، باغات و محدودۀ جغرافیایی منطقه، مطالعه تطبیقی بین شیخیان و نواحی جنوب ایران، سکنه و اهالی شیخیان، تاریخ و گذشته شیخیان، اعتقادات دینی سکنه، کالبد و بافت مناطق مسکونی روستاها، آداب، رسوم و باورهای، نظام اجتماعی و اقتصادی و زندگی روزانه اهالی، میزان علم و آگاهی‌های سنتی سکنه شیخیان و بازی‌ها و سرگرمی‌ها، هنرها و صنایع دستی مردم، بررسی بقاع متبرکه و مصایب بزرگ در شیخیان، مهاجرت‌های مختلف‌ تأثیر مهمی بر تاریخ و فرهنگ شیخیان و مدارس جدید شیخیان پرداخته شده است.

وی افزود: ضمیمه نخست در ارتباط با تبارشناسی سکنه شیخیان از روزگاران کهن تا امروز و ضمیمه دوم نشانی بر وجود گروه بزرگی از طایفه شیخیان در شهرستان جم است که این ضمیمه  دو قسمت شده، قسمت نخست شناختی کلی از شیخیان‌های جم که در سال‌های ناشناخته‌ای به دامن کوهساران آن دیار پناه برده‌اند و در قسمت دیگر روستای شیخیان‌نشین شهرستان جم  به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفته است.

زارعی بیان کرد: اگرچه چند اثر انگشت‌شمار درباره تاریخ دشتی یا برخی از بزرگان این دیار تألیف شده است اما درباره هیچ کدام از روستاها یا مجموعه‌های روستایی اثری تدوین نشده و نگارندگان این اثر، با اطلاع بر سختی و صعوبتی که به دلیل کمبود منابع مکتوب در راه تدوین تاریخ دشتی و توابع آن وجود دارد تلاش کرده‌اند تا با انجام پژوهشی در مورد بخش کوچکی از این شهرستان راهی را برای تحقیق در تاریخ دشتی بر روی پویندگان و علاقه مندان به این کار بگشایند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی عنوان کرد: اثر حاضر دو گروه را مخاطب خود می‌داند یکی علاقمندان به تاریخ و فرهنگ دشتی و به طور ویژه تاریخ و فرهنگ شیخیان و دیگر، گروه کم‌شماری از پژوهشگرانی که به بررسی بسیار جزئی تاریخ و فرهنگ مناطق مختلف می‌پردازند.

دستگیری ۱۹۸ محکوم تحت تعقیب 

رئیس پلیس آگاهی استان بوشهر گفت: در سال جاری با اجرای ۱۲ طرح مقطعی ۱۹۸ نفر محکوم تحت تعقیب جرائم امنیتی خطرناک، خشن و مهم توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان بوشهر شناسایی و دستگیر شدند. 

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی پلیس، سرهنگ جوشن سهرابی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد:  در مدت یاد شده وقوع جرائم سرقت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار در صد کاهش داشته است و در این راستا رتبه سوم کشوری در کاهش وقوع سرقت بدست آمده است.

وی بیان کرد: در سال جاری  جرایم سرقت نسبت کشف به وقوع استان ۹۲ درصد بوده است و همچنین در مدت یاد شده با تلاش شبانه روزی کارآگاهان استان نسبت کشف به وقوع جرایم جعل و کلاهبرداری استان  ۹۳ درصد گزارش شده است.

کاهش ۱۰ درصدی وقوع قتل در استان بوشهر  سهرابی همچنین به کاهش میزان ۱۰ درصدی وقوع قتل در استان بوشهر در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و اظهار کرد: در سال جاری با کشف ۱۲ فقره قتل واقعه در سنوات گذشته، نسبت کشف به وقوع در این جرم خشن  ۱۳۵ درصد بدست آماده  است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۹۴ نفر خریدار اموال سرقتی دستگیر و ۱۲۷ باند سارقین در راستای تامین امنیت متلاشی شده است.

رئیس پلیس آگاهی استان بوشهر  تاکید کرد:  از آنجا که ایجاد امنیت به مشارکت مردم نیاز دارد امیدواریم با همکاری و همراهی مردم بهترین سطح امنیت برای مردم شریف استان بوشهر در تعطیلات نوروز رقم بخورد.

سهرابی با تاکید بر اینکه امروزه تولید امنیت در جامعه تنها با مشارکت و همراهی مردم میسر خواهد شد، گفت: تمامی تلاش و زحمات پلیس و نیروهای جان بر کف انتظامی استان تامین نظم و امنیت در جامعه و فراهم کردن محیطی امن توام با آرامش برای مردم است که در این در راستا از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد شد.

 بهره برداری از جاده روستایی باغک

ایرنا- آسفالت راه دوبانده روستایی باغک جنوبی  از توابع شهرستان تنگستان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، فرماندار تنگستان روز شنبه در این آیین افزود: آسفالت راه روستایی باغک جنوبی یکی از خواسته های  اهالی این روستا بود که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

احمد لطفی افزود: برای بهسازی ،تعریض و آسفالت فاز اول دوبانده راه روستایی باغک جنوبی به طول یک کیلومتر اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال هزینه شده است 

وی اضافه کرد: برای ادامه طرح بهسازی و تعریض راه روستایی باغک جنوبی به بنه گز به طول یک کیلومتر اعتباری بالغ برسه میلیارد ریال اختصاص داده شده است .

فرماندار تنگستان یادآور شد: تلاش هایی  با همکاری و همراهی شوراهای اسلامی و دهیاران در زمینه ایجاد اشتغال ، عمران وآبادی بیشتر در روستاهای تنگستان صورت گرفته است.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *