امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دولت درباره فضای مجازی لایحه بدهد

پرستو بیرانوند : غافلگیرکننده ترین و پربازتاب ترین خبر امروز مربوط به طرح صیانت بود . نمایندگان، صبح امروز، چراغ خاموش به جلسه غیرعلنی بهارستان رفتند و خبرهای اولیه نمایندگان منقد از بازگشت طرح صیانت به صحن علنی با ۱۲۰ رای حکایت داشت اما حامیان این طرح جنجالی هم بیکار ننشستند و رای گیری را استمزاجی اعلام کردند و از ادامه کار کمیته مشترک خبر دادند . در این میان ، موضع سلیمی ، عضو هیات رئیسه مجلس که تاکید کرد :«کمیسیون جدیدی برای بررسی طرح صیانت تشکیل می‌شود»، کفه ترازو را به نفع منتقدان صیانت ، سنگین کردو در واکنش به این رخداد ، حامیان طرح ، نامه اعتراضی به قالیباف نوشتند .

اینک ، نکته مشترک نگاه افکارعمومی این است که چرا مجلس انقلابی ، قادر نیست یک اطلاع رسانی ساده و شفاف درباره جلسه ای مهم داشته باشد؟ سوای این نکته ، با نوری قزلجه عضو منتقد کمیسیون درباره متن و حاشیه های نشست غیرعلنی به گفت و گو نشستیم که با هم می خوانیم :

گویا طرح صیانت بالاخره تعیین‌تکلیف شد.

باتوجه به شرایطی که این طرح داشت٬‌ نمی‌توانست در مجلس جلو برود. به محض اینکه موضوع تصویب غیرقانونی در خلال بودجه اتفاق افتاد٬‌ نمایندگان حساس شده و از هیات‌رییسه درخواست کردند طرح به صحن برگردد تا در وضعیتی عادی رسیدگی شود. امروز این موضوع مطرح شد و بر اساس رای نمایندگان٬‌ اختیار بررسی طرح صیانت به صحن سپرده شد. این نتیجه‌ای بود که مجلس روی آن اجماع داشت. علی‌القاعده طرح صیانت بعد از این توسط هیات‌رییسه به کمسیون‌های متخصص ارسال می‌شود و در صورت تصویب کلیات نمایندگان وارد جزییات خواهند شد. اما با توجه به چارچوب نظری که برای این طرح ریخته شده است٬ آنچه پیش از این مطرح شده بود وجاهت قانونی ندارد. البته پیش‌بینی من این است که کلیات هم رد خواهد شد و باید دنبال طرحی کارشناسی برای فضای مجازی بود. به‌همین دلیل دولت باید از این محافظه‌کاری دست بکشد و در حوزه طرح صیانت از گاهی به نعل و گاهی به میخ زدن بیرون بیاید و لایحه‌ای مشخص را در این خصوص ارایه بدهد.

موافقانی که فشار می‌آورند و می‌خواهند توپ را به زمین مجلس بیاندازند، از دولتی ها هستند؟
شاید بخشی هم از دولتی‌ها باشند. آقای رییس‌جمهور هم گفته بود مجلس کار خودش را انجام بدهد. با این حال این دولت است که باید به این بحث ورود کرده و نظر کارشناسی خودش را در قالب لایجه اعلام کند.

علت تناقض‌گویی‌ها درباره نتیجه رای گیری چیست؟

واقعا نمی‌دانم بعضی‌ها مجلس را با کجا اشتباه گرفته‌اند که فکر می‌کنند با هوچی‌گری و فشار آوردن می‌توانند کارشان را به پیش ببرند. اگر آقایان به اصل جلسه اعتراض دارند٬ چرا شرکت کردند و حتی به عنوان موافق صیانت اظهارنظر کردند؟ قاعده کلی مشخص است ، مجلس بر اساس دموکراسی و رای اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند.

دولت درباره فضای مجازی لایحه بدهد

بیشتر بخوانید :

بازگشت صیانت به صحن ۱۲۰ رای آورد اما ۱۸۵ نماینده درخواست بازگشت را امضا کرده بودند. چرا تعداد آرا از تعداد امضاها کمتر شد؟
امیدواریم بیش از این کاهش پیدا نکند. این مسایل پیچیده است. اما بالاخره این نمایندگان هستند که در نهایت رای می‌دهند. البته ۱۲۰ رای هم برای این موضوع کافی بود.

دلیل غیرعلنی بودن جلسه چه بود؟

برای من جای سئوال داشت که چرا چنین تصمیمی گرفته شد. چون موضوع با موضوع‌هایی که به طور غیرعلنی رسیدگی می‌شوند٬‌ همتراز نبود. هیات‌رییسه در این مساله با طراحان و حامیان صیانت همراهی کرد. این هم یکی از آن کارهایی بود که هیچ موضوعیتی نداشت.

نکته‌ای مانده است؟

اگر دولت واقعا این احساس را دارد که در این موضوع به قانون احتیاج داریم٬‌ با کار کارشناسی لایحه‌ای کارشناسی شده را به مجلس بدهد تا با دید تعاملی که با پلتروم‌های خارجی برقرار شود٬ بتوانیم کاری کنیم تا مردم با امنیت لازم در فضای مجازی مشغول به فعالیت شوند.

۲۱۲۱۵

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *