امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

سهرابیان: منتظر اولین طلای قایقرانی ایران دربازی‌های آسیایی باشید

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات قایقرانی قهرمانی بزرگسالان آسیا بعد از چند سال وقفه -به دلیل بیماری کرونا– فروردین ماه جاری در چند بخش اسلالوم، آبهای آرام و پاراکانو به میزبانی تایلند برگزار شد.

حاصل این رقابت ها برای تیم اعزامی ایران کسب ۲۵ مدال (۳۵ ماده) در بخش آبهای آرام (۱۳ طلا، ۵ نقره و دو برنز) و پارا کانو (۵ مدال) و اسلالوم (۲ مدال) بود. این مدال ها در شرایطی برای ایران حاصل شد که قایقرانان کشورمان بعد از دو سال دوری از میادین و بعد از یک دوره اردوی فشرده و سخت با پدرو برزیلی برای یک محک جدی وارد این میدان شدند.

کسب این مدالها و پیشی گرفتن از قزاقستان و ازبکستان آن هم در فاصله چند ماه تا بازی‌های آسیایی جرقه های امید زیادی را برای موفقیت قایقرانی روشن کرد هر چند که قطعاً در بازی‌های آسیایی کشورهایی مانند چین، ژاپن و.. حضور خواهند داشت و مدالها بین کشورهای مختلف و فقط در ۱۲ ماده اصلی توزیع می شود و قطعاً برای این میدان بزرگ باید با آمادگی بیشتری حاضر شویم.

علیرضا سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانی در خصوص کسب این مدالها و ارزیابی حضور تیم و پیش بینی کسب مدال در بازیهای آسیایی با خبرنگار مهر گفتگو کرد.

* خبرگزاری مهر – گروه ورزش: قایقرانی ایران برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا صاحب ۲۵ مدال شده و ۱۵ مدال از آخرین دوره ای که در آن حاضر بوده بیشتر کسب کرده است. چه ارزیابی از مدالها و رقبای ایران در این رویداد دارید؟

-علیرضا سهرابیان: ما با این تعداد ورزشکار در شرایطی به مسابقات آسیایی رفتیم که اصلاً کسب این تعداد مدال برای ما مهم نبود بلکه بنا برنظر سرمربی تیم می خواستیم ورزشکاران را در همه مواد محک بزنیم و رکوردها را بسنجیم. رکوردهایی که ورزشکاران ما در این مسابقات ثبت کردند نسبت به بازی‌های آسیایی و دیگر رویدادها بسیار خوب بود. ما در ۲۰۰ متر دو نفره کایاک رکوردی نزدیک به المپیک و مشابه جهانی داشتیم و در ۵۰۰ متر دو نفره تیم ما توانست از قزاقستان دارنده طلای آسیا و کاپ جهانی پیشی بگیرد به طوریکه قایقرانان تیم قزاقستان بعد از دست دادن این مدال گریه کردند و نتیجه آن این بود که تیم حاضر در مسابقات سریعاً از بچه های ما تست دوپینگ گرفت. برخی از مدالهای ما در این رقابت ها باور کردنی نبود و حتی مربی قزاقستان بابت آنها به ما تبریک گفت. رئیس فدراسیون جهانی قایقرانی که در این رقابت ها حاضر بود عملکرد تیم ما را مشابه تیم آلمان در مسابقات جهانی دانست که با یک پیشرفت بی نظیر شگفتی ساز شده و با فاصله از همه کشورها پیشی می گرفت.

– در این رقابت ها رقیب اصلی قایقرانی آسیا و مدعی اصلی، چین غایب بود آیا اگر این کشور همراه با برخی کشورهای غایب دیگر هم بودند شرایط مدالی ما به همین صورت بود؟

* در اینکه چین در این رشته برای ما خطر آفرین است شکی نیست. اگر چین در این رقابت ها حاضر بود، می توانست از ۱۲ ماده اصلی حداقل ۶ طلا بگیرد اما قطعاً ما می توانستیم نقره و برنز بیشتری بگیریم و باز هم شاهد افزایش مدال هایمان بودیم. برای بازیهای آسیایی هم همین طور خواهد بود. اینکه بگوییم کشورهای صاحب نام در این رقابت ها نبودند اصلاً درست نیست. درست است که چین رقیب اصلی ما به حساب می آید اما قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان هم در آسیا مدعی بوده و از بهترین های آسیا هستند و ما همیشه پشت این کشورها بودیم، این بار از آنها پیشی گرفته بودیم. ژاپنی ها که اصلاً در این مدت روال سختی برای سفر داشتن به طوریکه سه هفته قرنطینه دارند و برای همین هم به مسابقات نمی آیند. از طرفی ژاپن در قایقرانی رقیب ما نیست. کره جنوبی اصلاً در آبهای آرام حرفی برای گفتن ندارد. فقط تیم کانوی زنان کره شمالی خوب است که تیم زنان ما در این بخش در مسابقات قهرمانی آسیا هم مدال نگرفت. تایلندی ها چند سالی است در مواد سرعتی کار کرده و پیشرفت کرده اند اما باز هم ما می توانیم در خیلی از مواد آنها را بگیریم و رکوردهای بهتری داریم، در این دوره هم وزیدن باد مخالف کمک خوبی برای این کشور بود و توانست به همین واسطه چند مدال بگیرد. در این دوره ما نسبت به دو کشور قزاقستان و ازبکستان هم در آسیا که حرف اول را می زنند هم خوب بودیم و همان طور که گفتم مورد تحسین مربیان و مسئولین کشورهای دیگر قرار گرفتیم. دختران قرقیزستان هم خوب هستند و می توان گفت در چند ماده مدعی هستند. اندونزی هم جز کشورهایی هست که به تازگی تلاش زیادی برای پیشرفت دارد اما هنوز راه زیادی دارد. تاجیکستان که اصلاً پولی نداشت که در مسابقات حاضر شود و ورزشکار مدعی هم نداشت.

– با این توضیحات از عملکرد قایقرانان در مسابقات قهرمانی آسیا دفاع می کنید و عملکرد پاروزنان را مثبت ارزیابی می کنید؟

* در شرایط اقتصادی حاضر و دلار ۲۶ هزار تومانی با یک تیم کامل راهی مسابقات قهرمانی آسیا شدیم. اگر نرویم می نویسند نرفتند حالا که می رویم هم برای ما می نویسند! وقتی که تیم روئینگ ما با آن شرایط سخت نتوانست راهی مسابقات قهرمانی آسیا شود یک رسانه از این مسئله ننوشت ما قطعاً اگر راهی رقابت ها می شدیم مانند این میدان صاحب مدال های زیادی می شدیم چون بچه ها شرایط ایده آلی داشتند. من از عملکرد خانواده قایقرانی دفاع می کنم و کسانی که انتقاد می کنند من را نمی شناسند. من از رکوردهای ورزشکاران در این دوره دفاع می کنم اگر به دوره های قبل بازیهای آسیایی و مسابقات کاپ جهانی و … نگاه بیاندازید و رکوردها را مقایسه می کردید قطعاً به این نتیجه می رسیدید که قایقرانان چقدر پیشرفت کرده اند. با این شرایط تمام قد از عملکرد قایقرانی دفاع می کنم و می گویم که چطور می شود با این شرایط گفت این مدال ها واقعی نیست و فریبنده است!

– یعنی از عملکرد تیم اعزامی ایران رضایت دارید و از آن حمایت می کنید؟

* دفاعیه من زحمات بچه های من هست اینکه مربیان کشورهای دیگر از ما تقدیر کنند. اینکه قزاقستان مدعی از ما درخواست اردوی مشترک بگذاریم. اینکه هندوستان از ما بخواهد با هزینه خودش ورزشکارانش در اردوی ایران حاضر شوند و مربی ما آنها را پوشش دهد. اینها دفاع من از بچه هایم هست به نظر می رسد خیلی زود با کسب این تعداد مدال خود را نشان دادیم و باید در مسابقات اصلی بازیهای آسیایی ورزش کشور را سورپرایز می کردیم نه حالا!

سهرابیان: منتظر اولین طلای قایقرانی ایران دربازی‌های آسیایی باشید

– پیش بینی شما از کسب مدال در بازیهای آسیایی برای قایقرانی چیست؟

* قطعاً در بازیهای آسیایی نیمی از مدال های طلای برای چین است. شاید نتوانیم ۱۳ مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا را تکرار کنیم اما قطعاً به مدال های نقره و برنز بیشتری نسبت به دوره قبل دست خواهیم یافت و این هم یک رنسانس در قایقرانی ایران خواهد بود. ما حتی دنبال این هستیم که اولین مدال طلای خود را در هانگژو بگیریم. وقتی که علی آقا میرزایی در المپیک استارت زد چینی ها روی سایت های خود نوشتند زنگ خطر برای طلای آسیا به صدا در آمد. ما بیشتر از هر زمانی در کایاک دختران و پسران در آسیا حرفی برای گفتن داریم و امیدواریم طلسم کسب مدال طلا توسط قایقرانان در بازیهای آسیایی در این دوره شکسته شود و قطعاً آن زمان در تریبون هانگژو به شما این را خواهم گفت که برداشت ها از کسب مدالهای ما در تایلند اشتباه بوده است و همه باید به قایقرانی بابت مدال هایش و اولین مدال طلایش تبریک بگویند.

– با این شرایط فدراسیون قایقرانی قول چند مدال در بازیهای آسیایی را به کمیته ملی المپیک داده است؟

* این مسئله دل شیر می خواهد اما ما برای اولین بار به مسئولین کمیته قول کسب مدال های دو رقمی داده ایم. پیش بینی می کنیم تا ده مدال کسب کنیم. با آمدن کشورهای چین، ژاپن، چین تایپه و قزاقستان و ازبکستان شاید شانس ما برای کسب مدال طلا کمتر شود اما می توانیم نقره و برنز بگیریم و قطعاً تعداد مدال ها بیشتر از قبل خواهد بود. ما در مسابقات قهرمانی آسیای اسلالوم تایلند هم دو مدال گرفتیم اما تکرار آن در بازی‌های آسیایی سخت است. با این حال برای آبهای خروشان برای اولین بار شانس کسب مدال قائل هستیم. رکسانا رازقیان این روزها در فرانسه تمرین می کند و شرایط بسیار خوبی دارد و امیدواریم بتواند طلسم شکنی کرده و اولین مدال را در این بخش کسب کند. البته شاید رنگ این مدال برنز باشد. ما در بخش کانوی بانوان شانس زیادی برای کسب مدال نداریم و شاید ورزشکار مدعی در این بخش نداشته باشیم اما در بخش پسران و دختران کایاک بسیار خوب هستیم و در بخش کانوی پسران هم با حضور عادل مجللی عالی هستیم و حتی شانس کسب مدال طلا داریم. در روئینگ هم شرایط خوبی داریم و قطعاً روی مدال های این بخش هم حساب می کنیم. به این ترتیب پیش بینی ما کسب بیش از ۱۰ مدال در بازی‌های آسیایی است. البته اگر برخی تا آن زمان روحیه بچه ها را تخریب نکنند بلکه تلاش کنند تا روحیه ورزشکاران بالا برود. ما قبلاً هم هر قولی برای کسب مدال و سهمیه دادیم به آن عمل کردیم و این بار هم برای کسب این تعداد مدال قول داده ام.

– از عملکرد پدرو راضی بودید؟ به نظر می آید قایقرانان در همین مدت کوتاه با این مربی پیشرفت های خوبی را بدست آورده اند؟

* پدرو مدت ۴ ماه است که به ایران آمده اما عملکرد خوبی داشته است. طبق برنامه وی ورزشکاران ما در یک برنامه سخت و فشرده روزی ۶ جلسه تمرین می کنند. طبق نظر وی قایقرانان در تمام مواد در مسابقات حاضر شدند تا شرایط آمادگی و رکوردهای آنها بررسی و ارزیابی شود. انتظارات ما از پدرو برآورده شده است. ما برای اولین بار در کنار این مربی برزیلی هشت ورزشکار قدیمی خود را گذاشته ایم و این کار برای آینده ما بسیار ارزشمند است. ورزشکارانی همچون احمدرضا طالبیان که روزی می توانند مربیان تیم ملی باشند. این مسئله با پدرو به توافق رسیده تا برنامه تمرینات را با این هشت نفر ادامه دهد. این نفرات در کنار این مربی بزرگ کار یاد می گیرند تا سالیان سال کنار ما باشند چرا که معتقدم ما همیشه نمی توانیم روی مربی خارجی تکیه کنیم.

– قرار است با این مربی تا چه زمانی همکاری کنیم؟

* امیدواریم بتوانیم همراه با پدرو حداقل در المپیک پاریس سهمیه های بیشتر و در نهایت در المپیک لس آنجلس با اولین مدال قایقرانی در المپیک همه را سورپرایز کنیم. قرارداد پدرو تا المپیک پاریس است اما امیدواریم شرایط برای ادامه داشتن آن مهیا باشد چرا که ما برای موفقیت در المپیک برنامه داریم.

– حرف آخر…

* ما جزء معدود فدراسیون هایی هستیم که توانسته ایم حامی مالی داشته باشیم. در شرایطی که خیلی از فدراسیون ها در هزینه حقوق کارمندان و هزینه های جاری و حتی غذای ورزشکاران و اردوهای خود مانده اند ما بدهکاری و مالیات سال های قبل را هم پرداخت کرده ایم و برای اعزام ورزشکاران هم مشکلی نداریم و یک تیم بزرگ را راهی مسابقات قهرمانی آسیا کردیم. متاسفانه با انتقادهای صورت گرفته از مدال هایمان خستگی بر تن ما ماند.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *