امروز: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

فرماندار: مسئولان برای مشکل ترافیک شناورها در اسکله شیلات بندر دیر چاره اندیشی کنند

به گزارش خبرنگار ایرنا، یونس باربرز روز دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان دیر افزود: ترافیک شناورهای باری و تجاری در اسکله شیلات بندر دیر مشکل آفرین است.

وی اضافه : اختلاط و ترافیک شناورهای تجاری و صیادی درحوضچه اسکله شیلات در ساهای اخیر مشکلاتی ایجاد کرده است و باعث نگرانی مالکان آنها شده است.

فرماندار دیر اظهار کرد: این شهرستان در بخش دریا منطقه بحران خیز است و همه اسکله های آن به جز اسکله بندر و دریانوردی بلاتکلیف رها شده است.

وی با بیان اینکه اسکله های این شهرستان ایمنی ندارند ، ادامه داد: اسکله اختصاصی شیلات برای شناورهای صیادی احداث شده است و ظرفیت ۵۰۰ شناور باری و صیادی که هم اکنون در آن پهلوگیری می کنند را ندارد، طوریکه اکنون در زمان تردد در حوضچه، شناورها با هم برخورد می کنند.

باربرز ادامه داد: اگر چه اراده همه مسئولان استان بوشهر بر احداث اسکله شهرداری است اما این اسکله نیاز به اعتبار ملی دارد و باید اقدام موقت برای صیادان در این اسکله صورت گیرد.

وی در ارتباط  با حادثه روز ۲۶ فروردین ماه سال جاری اسکله شهرداری گفت: جبران خسارت صیادان به صورت جدی پیگیری شود تا در کوتاه ترین مدت به دست صیادان برسد.

فرماندار دیر افزود: جزیره تهمادون و مطاف در محدوده بخش بردخون فانوس دریایی ندارد  و شیلات باید زمینه تامین جلیقه نجات را برای همه سرنشینان شناورها الزامی کند.
مدیر تعاونی صیادان بندر دیر ضمن تایید مشکلات صیادان گفت: یکی از مصوبات اصلی و مهم در کمیته ساماندهی این بندر در ارتباط با ترافیک شناورها در اسکله شیلات است که به دلایل نامعلومی اجرایی نشده است.

عبدالمجید ابراهیمی افزود: هم اکنون بیش از ۱۰۰ شناور تجاری در اسکله شیلات پهلو گرفته اند که باعث ترافیک شدید شناورها شده و کسی پاسخگوی مشکلات صیادان نیست.

وی گفت: اگر مسئولان مشکل ترافیک شناورها را حل نکنند امکان خطر و آتش سوزی و به دنبال آن تلفات مالی و جانی بسیار بالایی وجود دارد.

رئیس اداره شیلات دیر با تایید پهلوگیری شناورهای باری در حوضچه مربوط به شیلات گفت: گنجایش اسکله اختصاصی شیلات برای پهلوگیری ۷۵ شناور بوده که اکنون ۵۰۰ شناور باری و صیادی در این اسکله پهلو می‌گیرند.

عقیل امینی افزود: این اسکله متعلق به شیلات است و شناورهای باری باید برای پهلوگیری به اسکله روستای الی شمالی هدایت شوند.

وی گفت: در حادثه آتش سوزی شناورهای باری و صیادی در سال ۹۵ حدود ۱۱۰ میلیارد ریال به شناورها خسارت وارد شد.

مدیر تعاونی لنجداران بندر دیر گفت: اسکله الی شمالی در دریا واقع شده و مالکان شناورها هیچ دسترسی به ساحل ندارند و  ایمنی کامل برای شناورهای باری در آن وجود ندارد.

حیدر ابراهیمی افزود: باید این اسکله راه دسترسی به ساحل و خشکی داشته باشد تا شناورهای باری به انتقال در این اسکله رغبت نشان دهند.

وی گفت: همچنین اسکله الی شمالی برای شناورهای باری لنگرگاه مناسبی ندارد  و از محل سکونت صاحبان شناورها فاصله زیادی دارد.

مدیر ستاد بحران استانداری بوشهر هم در این جلسه گفت: پیش بینی و پیشگیری از وقوع بحران و مخاطرات کارساز است.

کوروش دهقان افزود: مسئولان باید بیشترین تلاش خود را در کاهش خسارت جانی و مالی از خود نشان دهند.

وی عبور از بحران را ضروری دانست و گفت: آموزش همگانی، تجهیز همه اسکله ها به امکانات اطفای حریق و الزام بیمه همه شناوران ضروری است.

مدیر کل شیلات استان بوشهر گفت: اسکله اختصاصی شیلات ظرفیت و گنجایش شناورهای باری و صیادی ندارد و اداره بندر باید در زیرساخت های اسکله شیلات همکاری کند.

علی بازدار افزود: در اسکله شیلات، اسکله شناور با ظرفیت ۷۰ قایق صیادی احداث شده است که این ظرفیت بسیار بزرگی برای پهلو گیری شناورها است.

وی گفت: شیلات موافق صید مخرب آبزیان نیست و به شدت با متخلفان برخورد خواهد کرد.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: برای کاهش بار ترافیکی اسکله صیادی بندر دیر آمادگی کامل داریم و اسکله بندر و دریانوردی ظرفیت پهلوگیری ۷۰ شناور باری را دارد.

محمد قاسمی افزود: در اسکله الی شمالی هم برای ایمنی شناورهای باری پیته نصب خواهیم کرد تا صاحبان شناورها دیگر دغدغه نداشته باشند.

وی گفت: هدف این جلسه استفاده از ظرفیت موجود برای بهبود شرایط شناورها و ایمنی لازم آنها در شهرستان دیر است که با همدلی و همفکری این کار را خواهیم کرد.

در فروردین ماه سال جاری بر اثر وقوع حادثه بالا آمدن آب دریا و استاندارد نبودن اسکله شهرداری( محل پهلوگیری قایق های صیادی) ۶۰۰ میلیون تومان به این شناورها خسارت وارد آمد.

در تیرماه سال ۹۵ براثر آتش سوزی ۱۹شناور باری و صیادی در اسکله بندردیر در آتش سوختند که میزان خسارت این آتش سوزی ۱۱۰میلیاردریال اعلام شد.

در بندردیّر(dayyer) در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بوشهر به عنوان بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور بیش از ۵۰۰ شناور در زمینه سفاری و صیادی مشغول فعالیت هستند.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *