امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اصلاح الگوی کشت و آبیاری در مزارع بوشهر ضروری است

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری بوشهر احمد محمدی‌زاده روز دوشنبه در بازدید از مزارع صیفی‌جات دشتستان، افزود: آبیاری زیر سطحی به عنوان یکی از شیوه‌های آبیاری نوین باید در شرایط خشکسالی کنونی در مزارع استان مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این طرح لوله‌های آبیاری را حدود ۴۰ تا ۵۰ سانت زیر زمین نصب کرده و آب مستقیم به ریشه گیاه رسانده می‌شود.

استاندار بوشهر عنوان کرد: کاهش پوسیدگی لوله‌های آب، پیشگیری تبخیر آب، نیاز نداشتن به تعویض سیستم لوله‌کشی در زمان شخم زدن و جلوگیری از هدر رفت میلیون‌ها متر مکعب آب از مزایای مهم آبیاری زیر سطحی است.

محمدی زاده پیشنهاد داد: جهاد کشاورزی در سطح ۵ هکتار به صورت پایلوت و رایگان این طرح را در دشتستان اجرا کند تا کشاورزان با مزایای  ارزشمند طرح آبیاری زیر سطحی آشنا شوند و ادامه طرح را انجام دهند.

وی با اشاره به لزوم تغییر الگوی کشت در استان بوشهر، گفت: هندوانه مصرف آب بسیار بالایی دارد و کشاورزان می‌توانند بجای هندوانه و دیگر محصولات جالیزی، نسبت به کشت یونجه و گندم اقدام کنند که با مصر آب کمتر سودآوری بالاتری نیز دارد.

استاندار بوشهر ادامه داد: با توجه به نیاز دامداران به یونجه، تولید آن از لحاظ ریالی بنفع کشاورز است و سالانه چندین برابر سودآوری عاید کشاورزان زحمتکش می‌شود.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *