امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

امام جمعه بوشهر: عشایر پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستند

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز شنبه در نشست با سران طوایف و تیره ها، نخبگان و معتمدین ایل بزرگ قشقایی برای هم اندیشی در راستای تبیین برنامه های عشایری افزود: جامعه عشایری نماد شجاعت، دیانت، پاکی، تلاش، خدمت و  مظهر مبارزه با استعمار و استکبار هستند.

وی اظهار کرد: عشایر در همه برهه های زمانی یار و یاور نظام بوده‌اند و بویژه در این شرایط تحریم در زمینه اقتصادی نیز تلاش جدی برای خدمت به مردم داشته اند.

صفایی بوشهری یادآور شد: نام‌های بزرگی از عشایر در تاریخ ایران مشاهده می‌شود اما ایل قشقایی جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان ستاره پرفروغ و بی غروبی در تاریخ عشایر ایران شناخته شده و می‌درخشد.

امام جمعه بوشهر گفت: ایل قشقایی در سپهر تاریخ ایران به عنوان ایل با فرهنگ با روحیه و رویه مقاومت در مقابل استبداد و استعمار و یک جمعیت بسیار با غیرت در عرصه‌های مختلف هستند.

صفایی بوشهری از حرکت بزرگ ایل قشقایی در جریان فتنه ۸۸ و پیمانی که با رهبر معظم انقلاب بستند یاد کرد و گفت: این اقدام عشایر نشان از بصیرت، ولایتمداری و مجاهدت عشایر دارد و ثابت کردند که همیشه و در هر شرایطی بسیجی وار در خدمت نظام هستند.

مسئول سازمان بسیج عشایر استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۳۰ هزار نفر از عشایرساکن و کوچ‌رو ایلی و قبیله ای از ایل بزرگ قشقایی در قالب ۶هزار و ۱۲۵ خانوار از طوایف ترک زبان فارسیمدان، عمله، دره شوری، کشکولی و شش بلوکی هفت ماه از سال در شهرستان‌های دیلم، گناوه، دشتستان، دشتی، بوشهر، دیر و جم از توابع استان بوشهر حضور دارند.

سرگرد رضا حیدری راد افزود: عشایر استان بوشهر از همان روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن نیز با شروع جنگ تحمیلی با عضویت در گروه‌های مردمی به کمک انقلاب و نظام اسلامی برخاستند و با مزدوران داخلی و بیگانگان خارجی شجاعانه پیکار کردند.

وی اظهار داشت: با توجه به نبود قشر بسیج عشایری در استان بوشهر، این عشایر بر حسب مناطق ییلاقی خود اقدام به عضویت در سپاه‌های عشایری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان کردند که این عضویت تاکنون نیز ادامه دارد.

حیدری راد بیان کرد: فعالیت سازمان بسیج عشایر استان بوشهر از سال ۹۹ آغاز شده و در زمان حاضر چهار هزار نفر در قالب گردان‌های بیت المقدس، پایگاه‌های مقاومت و گروه‌های جهادی سازماندهی شده و امید است این جمعیت به ۵۰۰ هزا رنفر دراین استان افزایش یابد.

مسئول بسیج عشایر استان بوشهر در باره نقش عشایر در تأمین امنیت پایدار گفت: عشایر این استان با توجه به حضور در مراتع و کوهستان‌های صعب‌العبور و مرتفع و مسلح بودن به سلاح‌های دفاعی واگذارشده نقش بی‌بدیلی در پدافند غیرعامل و ایجاد امنیت پایدار در این استان ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر ۲ درصد جمعیت کشور را دارا هستند اما پنج درصد شهدای کشور مربوط به عشایر هستند و این نشان می‌دهد عشایر متعهد و پایبند به نظام جمهوری اسلامی هستند.

حیدری راد اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده ۱۸ خرداد امسال یادواره شهدای عشایر در استان بوشهر برگزار می شود.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *