امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بوشهر در هفته نخست خرداد ماه

به گزارش ایرنا، میانه هفته گذشته بوشهر در میان گرد و غبار برخاسته از کشور همسایه گذشت، هر چند وضعیت آلودگی تنها سه‌شنبه را در ۹ شهر استان بوشهر تعطیل کرد اما حسن یگانه رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر چهارشنبه هم گفت: با توجه به غلظت ریزگردها شرایط جوی در شهرستان‌های کنگان، عسلویه و دشتستان خطرناک است، به گفته او شاخص استاندارد جهانی کیفیت هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است و میزان غلظت ریزگردها در این روز در عسلویه چهار برابر و کنگان و دشتستان پنج برابر استاندارد بود.

سه شنبه اما اوج آلودگی بود و گرد و خاک نفس بوشهر را هم مانند هشت استان دیگر کشور تنگ کرد؛ به گفته فرهاد قلی‌نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از ساعت ۲۲ شامگاه دوشنبه استان بوشهر از طرف شمال گرفتار ریزگردها شد به نحوی که تا ساعت چهار صبح آلودگی به میزان ۲۶ برابر استاندارد جهانی رسید.

 آماری از واکسیناسیون کرونا در هفته آبی بوشهر

هفته گذشته ۷۰ درصد از استان بوشهر در وضعیت کرونایی آبی قرار گرفت تا امیدها برای بازگشت روزهای دور از ایپدمی هفته به هفته پررنگ‌تر شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این هفته به ایرنا گفت: تا کنون یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۲۹۰ دُز واکسن تاکنون در این استان تزریق شده است؛ به گفته دکتر قاسم برجویی فرد ۸۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر یک نوبت و ۷۸.۷ درصد هر ۲ نوبت، ۳۶.۳ درصد نوبت سوم واکسن را تزریق کرده اند و این آمار درباره زیر ۱۲ ساله‌ها ۵.۸ درصد در نوبت اول و ۲.۳ درصد نوبت دوم است.

چرخش چرخ و فلک بوشهر در شامگاه شنبه

آغاز نخستین هفته خرداد برای بوشهری‌ها خبری خوش داشت که جمعیتی بسیار را دور هم جمع کرد؛ در آیینی بزرگ‌ ترین چرخ و فلک ایران به ارتفاع ۷۵.۵ متر به بهره‌برداری رسید.

 حسین حیدری شهردار بوشهر درحاشیه  این آیین گفت: به شهروندان قول می‌دهم که از محل مساعدت شهرداری فردا به مدت یک هفته بتوانند رایگان از این چرخ و فلک استفاده کنند؛ هر چند شرایط جوی و گرد و خاک نگذاشت شهروندان بوشهری تجربه صعود بر فراز چرخ و فلک را بعد از ۶ سال انتظار تجربه کنند.

یاری‌رسانی بوشهر در داغ‌دیدگی همسایه

خبر تلخ هفته گذشته فروریختن ساختمان “متروپل” آبادان بود که نه تنها آبادان که یک ایران را سوگوار کرد؛ این رخداد غمناک برای بوشهر همسایه اما غمی دیگر داشت.

به گفته رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ۲ تیم عملیات ویژه اورژانس از این استان برای کمک به اورژانس خوزستان در امدادرسانی به مصدومان این حادثه راهی آبادان شدند.

امام جمعه بوشهر نیز در خطبه‌های نماز جمعه ان هفته گفت: نباید مسئولان بعد از وقوع چنین حوادثی به فکر علاج واقع بیفتند بلکه باید با برنامه ریزی و نظارت دقیق و انجام کار اصولی از بروز چنین حوادث دلخراشی پیشگیری کنند.

 آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری از مسئولان خواست در مدیریت هر چه سریعتر صحنه بکوشند و از  آلام مردم و مصدومان بکاهند.

نخستین یادواره شهدای فرهنگی و دانش‌آموز بوشهر در سالروز آزادسازی خرمشهر

سه شنبه گذشته نخستین کنگره ۵۸۲ شهید دانش آموز و فرهنگی استان بوشهر در سالن لیان برگزار شد. احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر در این آیین گفت: بیشترین ایثارگران دوران دفاع مقدس از جامعه معلمان و دانش آموزان است و حدود یک چهارم شهدای این استان نیز از جامعه فرهنگیان هستند، فرهنگیان، معلمان و دانش آموزان در مقاطع مختلف از شکل‌گیری انقلاب، دوران دفاع مقدس و بعد از آن حماسه‌ها آفریدند و امروز نیز همین قشر میدان‌دار اصلی جبهه انقلاب هستند

امام جمعه بوشهر هم عزت خانواده شهدا و ماندگاری راه و رسم شهید را از دستاوردهای پدیده شهادت دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه در یادواره‌ها و کنگره‌های شهدا، راه و رسم آنها تبیین می‌شود، برگزاری چنین رویدادهایی کمتر از شهادت نیست.

عملیات اجرایی ۱۴ پروژه آموزشی و عمرانی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری نخستین کنگره شهدای فرهنگی و دانش آموز استان بوشهر آغاز شد.

آلودگی نفتی؛ این بار در آب‌های سیراف

دوشنبه گذشته اعلام شد که یک لکه نفتی به عرض ۵۰ متر آب‌های منطقه سیراف کنگان را آلوده کرده است و تلاش‌های برای یافتن منشا آن آغاز شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگان روز چهارشنبه به ایرنا گفت: انتقال آلودگی نفتی نشسته بر سواحل سیراف برای پیشگیری از بازگشت مجدد به دریا به لندفیل ( سایت دفن پسماند استاندارد ) منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال انجام است و تا کنون بخشی از ماسه‌ها جمع‌آوری و منتقل شده است.

احمد آذریار اعلام کرد: سراسر ساحل سیراف در گشت مشترک محیط زیست، اداره بندر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس پایش و نمونه برداری از آلودگی آب دریا نیز انجام شده است تا منشا آلودگی مشخص شود.

تشکیل کارگروه توسعه بندر بوشهر

پنجشنبه روابط عمومی استانداری بوشهر به نقل از احمد محمدی‌زاده استاندار این استان اعلام کرد که “کارگروه توسعه بندر بوشهر” به منظور اجرای طرح‌های مهم و ماندگار تشکیل شده است.

به گفته استاندار بوشهر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار رئیس کارگروه و فرماندار بوشهر نیز به عنوان دبیر آن انتخاب شدند، رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار بوشهر نیز به عنوان اعضای اصلی کارگروه توسعه شهر این بندر هستند و مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز به عنوان عضو مهمان در موضوع های مرتبط در کارگروه مشارکت می‌کنند.

خبر دیگر اینکه بخشدار بندر ریگ شهرستان گناوه هم این هفته اعلام کرد که برای اجرای پروژه توسعه امور بندری ٨٠٠ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده که تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان برای فاز اول لایروبی خور (آبراه دریایی) این بندر اختصاص یافته است.

رفت و آمدهای مسئولان کشوری به بوشهر در هفته نخست خرداد ماه

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی که برای تودیع و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان آمده بود، بیان کرد: نگاه دولت توجه ویژه به دریا و انتفاع استان‌های ساحلی از ظرفیت‌های دریایی کشور است تا سهم اقتصاد ساحلی از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند و در طول دولت سیزدهم اهداف خوبی محقق شود.

حسن بیک محمدلو افزود: یکی از سیاست های دولت سیزدهم توجه ویژه به ظرفیت های دریایی کشور است که در سند تحول دولت مردمی و تاکید رئیس جمهور به استان های ساحلی مورد توجه و قابل مشاهده است، برای استان بوشهر با تمرکز بیشتر بر بنادر گناوه، دیلم و ریگ تصمیم های خوبی برای لایروبی این بنادر پیش بینی شده و ساخت اسکله هایی برای بهبود شرایط اقتصادی ساحل نشینان در دستور کار است.

به گفته او نزدیک به سه هزار میلیارد تومان اعتبار در هیات عامل سازمان بنادر در انتظار تصویب است که بعد از تصویب، عملیات اجرایی پروژه‌ها آغاز می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری بوشهر نیز در این آیین از نداشته‌های بوشهر گفت و اقداماتی که باید در سال‌های اخیر انجام می‌شد و نشد؛ توسعه مجتمع بندری نگین، افزایش بارگیری از گمرک بوشهر تا ۵۰ میلیون تن و ورود کشتی‌های با تناژ بالا از این اقدامات توسعه‌ای بود که اصغر جعفری مطرح کرد.

او گفت: پروژه‎‌های شاخص و کلانی از سال‌های قبل در بوشهر اجرا نشده است که تعیین تکلیف آنها باعث توسعه و رونق این بندر خواهد شد.

مدیرعامل بانک خون بندناف کشور از دیگر مسئولانی بود که در سفر به بوشهر خبرهای خوشی برای خبرنگاران داشت، مرتضی ضرابی اعلام کرد: فرآیند تست نهایی تانک‌های ذخیره خون بند ناف تولیدی کشور با موفقیت انجام شد و ایران با خودکفایی در این زمینه در میان پنج کشوری قرار گرفت که انحصار تولید این محصول را دارند.

به گفته او این محصول که برای ایزولاسیون سلول‌های بنیادی به منظور نگهداری طولانی مدت آن کاربرد دارد، پاشنه آشیل فرآیند ذخیره خون بند ناف است و تولید داخلی آن صدها هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.

ضرابی همچنین گفت:  در زمان حاضر ظرفیت ذخیره ۱۸۰ هزار نمونه بند ناف در کشور فراهم است که با توجه به امکانات فراهم شده در پارک علم و فناوری پردیس، امکان افزایش این ظرفیت به ۴۰۰ هزار نمونه نیز جود دارد و در زمینه زیرساخت کمبودی احساس نمی‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر هم که سه‌شنبه به بوشهر آمده بود گفت: آمار حوادث کشور به نسبت جمعیت چهار برابر است، طوریکه پس از هند، بنگلادش و چین جز کشورهای دارای حوادث زیاد در آسیا است.

نامدار عبدالهیان روز سه‌شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر افزود: ایران از حادثه‌خیزترین کشورهای دنیا است تا جایی که بیش از ۳۰ مورد از انواع سوانح ثبت شده در دنیا در کشور رخ می‌دهد..

مردمی سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن در هفته گذشته بوشهر

هفته گذشته تامین و توزیع کالاهای اساسی در بوشهر وضعیت خوبی داشت و مسئولان جهاد کشاورزی گفتند بر اساس ارزیابی‌ها در این استان مشکلی جدی در این زمینه وجود ندارد.

آخر هفته نیز سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر خبر از کشف یک شبکه بزرگ اخلال در پخش خرید، فروش و توزیع خارج از شبکه آرد در بوشهر داد که پیش بینی می‌شود سبب بهبود وضعیت توزیع نان در این استان شود.

روابط عمومی سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر به نقل از سردار علی رزمجو اعلام کرد: در پی کشف این شبکه اخلال تا کنون ۱۵ نفر از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مرتبط با پرونده نیز احضار و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

در این هفته مسئولان بوشهر در نشست‌های مختلف به تبیین آثار مثبت این طرح پرداختند؛ استاندار بوشهر در شورای اداری استان با اشاره به آثار سوء اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ به وارد کننده‌ها مانند انحراف ارز و پس از آن قاچاق معکوس و دیگر زیان‌ها، گفت: طرح مهم مردمی سازی یارانه ها و توزیع عادلانه آن گامی موثر در رفع زخم‌های کهنه اقتصادی کشور است که در دولت سیزدهم عملیاتی شد.

احمد محمدی‌زاده در نشستی دیگر هم اظهارداشت: ایران فتح خرمشهرهای بسیاری پیش رو دارد؛ یکی از فتح خرمشهرهای اقتصادی طرح هدفمندی و عادلانه سازی یارانه است که در استان بوشهر با تجربه وحدت و همدلی بدون هیچ گونه تنش و مشکلی این هدف ارزشمند در استان محقق شد  که از همه کسانی که برای این کارتلاش کردند قدردانی می شود. 

او گفت: ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی برای اقتصاد کشور همانند غریقی بود که در رودخانه خروشان افتاده و شنا نیز بلد نیست و پس از برخورد با موانع مختلف به پرتگاهی می رسید که باید سقوط و نابود می‌شد.

محمدی‎استاندار بوشهر بیان کرد: ارز ترجیحی سفره‌ای برای بهره‌مندی ۸۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در داخل بود که صدها نفر افراد دلال ، واسطه  و سودجو  در داخل و میلیون‌ها نفر نیز در خارج  از آن بهره‎‌مند می‎شدند.

معاون سابق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر هم در این رابطه گفت: جراحی اقتصادی دولت گامی مهم برای برچیده شدن رانت، سوء استفاده اقتصادی، اختلاس، دزدی و خیانت در امانت‌ها است.

محمد تقی ایرانی در نشست با مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر افزود: اقتصاد ایران تا کنون اقتصاد سالمی نبوده و همه قشرهای جامعه ناراضی و گله مند بودند و تنها عده محدودی که زندگی خود را از راه رانت اداره می کردند، راضی بودند.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز گفت: با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها انتظار می‌رود از اتلاف منابع جلوگیری و یک الگوی مصرف بهینه و متوزان در کشور تثبیت شود.

علی باستین روز سه شنبه در نشست شورای اداری استان بوشهر با بیان اینکه ارز ترجیحی موجب مصرف نامناسب در جامعه شده بود، افزود: ایران به لحاظ مصرف در بخش انرژی و کالاهای اساسی جزء پرمصرف ترین کشورهای جهان بود به نحوی که در مصرف برخی از کالاها معادل کشورهای پرجمعیت دنیا مصرف می‌کرد واین مساله آسیب و تهدیدی جدی برای کشور به شمار می رفت.

اصغر جعفری، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری هم در همین نشست گفت: ساماندهی وضعیت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی زمینه بهره‌مندی عادلانه همه دهک‌های جامعه از ثروت ملی را فراهم می‌کند و فاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد.

.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *