امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

تخلفات را در صحن «بهارستان» اعلام می کنیم

جواد مرشدی : پس از فروریختن ساختمان اداری- تجاری متروپل آبادان و تاپوی ملی برای یاری فاجعه دیدگان ، کاستن از آلام مردم شهر و تجربه اندوزی برای آینده ، رئیس مجلس به کمیسیون عمران مجلس ، ماموریت داد تا با حضور میدانی در آبادان، ابعاد مختلف این حادثه را بررسی و گزارش آن را به سایر نمایندگان ارائه کنند.

بر اساس دستور قالیباف ، هیاتی از اعضای کمیسیون عمران ، پنجشنبه گذشته به آبادان رفت و ضمن بازدید از محل سانحه ، جلساتی با مهندسین و مسئولین فعلی و پیشین شهرداری و سایر مقامات و افراد مرتبط با ساخت و ساز «متروپل» برگزار کرد تا دستمایه تهیه و ارائه گزارش به نمایندگان بهارستان شود ، گزارشی که اگر چه ، هنوز ، جمع بندی نهایی نشده اما به گفته زهی ، از اعضای هیات اعزامی ، می تواند از معیارهای شناسایی عوامل تقصیر و قصور در این فاجعه ملی باشد.

اسماعیل حسین زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین ، از یافته های بررسی های گروه اعزامی ، آخرین وضعیت امدادرسانی و واکنش مردم شهر می گوید :

:

علت و هدف سفر هیات اعزامی کمیسیون عمران مجلس به آبادان چه بود؟

در پی دستور رئیس مجلس به کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد و زوایای حادثه آبادان ، پنجشنبه گذشته وارد آبادان شدیم ،خوشبختانه وزیر کشور ،جمعیت هلال احمرو ستاد بحران استانداری خوزستان و فرمانداری در آنجا حضور داشتند .

ضمن ابلاغ تسلیت ریاست مجلس به مردم آبادان، بلافاصله ، جلسات متعددی با مسئولین ذیربط برگزار کردیم تا به پاسخ های مستند و شفافی درباره سوالات و ابهامات موجود برسیم . انشاالله پس از بازگشت نمایندگان به مجلس ، گزارش هیات اعزامی به صحن بهارستان ارائه خواهد شد .

اخیرا لیست ساختمان های نا ایمن اعلام شده و طبق این لیست فقط در تهران ۱۲۹ ساختمان نا ایمن داریم . پس از وقوع این حادثه آیا مجلس به اصلاح قوانین ساختمان خواهد پرداخت؟

بله حتما،ما در مجلس تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم با قانون گذاری و اصلاح برخی قوانین جلوی اتفاقات این چنینی را بگیریم.

تخلفات را در صحن «بهارستان» اعلام می کنیم

بیشتر بخوانید:

  • توصیه آیت الله علوی بروجردی درباره واکنش ها به ریزش برج «متروپل»

بانوجه به حضورتان در آبادان ، نحوه اطلاع رسانی و پوشش اخبار حادثه را چگونه ارزیابی می کنید ؟ آیا تاثیرگذار و اقناعی بوده یا خیر؟

ابتدای وقوع حادثه ، وضعیت اطلاع رسانی ، ایده آل نبود اما بتدریج بهتر شد و الان ،در مجموع ؛ مناسب و خوب است . با هدف ساماندهی اطلاع رسانی و پیشگیری از ورود مقامات و افراد غیرمسئول به این حوزه حساس ، جلساتی برگزار و مقرر شد تا سخنگویی رسمی ، وظیفه اطلاع رسانی دقیق را برعهده گیرد و نهایتا ، این ماموریت به فرماندار آبادان واگذار شد تا از طریق صدا و سیمای خوزستان و همچنین شبکه سراسری رسانه ملی ، گزارش های شفاف و بهنگام به مردم بدهند .

امداد رسانی ها کافی و کارآمد بود؟

مشاهده میدانی ما بیانگر کمبود قدرت مانور برای ماشین آلات امدادی سنگین بود زیرا نمی توانستند در فضای محدود محوطه حادثه و خیابان های جنب آن ، به راحتی کار خود را انجام دهند و آواربرداری مطلوبی داشته باشند اما حوزه امدادرسانی بسیار فعال و موثر بود. البته برای بهبود وضعیت ، مردم هم باید همکاری و از تجمع در محل حادثه خودداری کنند زیرا تجمع آنها ، همان فضای محدود موجود را برای آتش نشان ها و سایر عوامل حاضر در صحنه ، تنگ تر می کند و سرعت آواربرداری و نیز یافتن پیکرها و تحویل آنها به خانواده های شان را کاهش می دهد. علاوه براین ،خطر ریزش احتمالی بقایای ساختمان هم وجود دارد که ممکن است ، تلفات دیگری به مردم حاضر در محل ، تحمیل کند.

در جلساتی که برگزار کردید موفق به شناسایی مقصرین هم شدید؟

در بحث تقصیرات جلساتی با مهندسین شهرداری و شهرسازی انجام شد و به محض اینکه جمع بندی کنیم ، نتیجه نهایی را در صحن مجلس قرائت خواهیم کرد وهر کس مقصر باشد در مجلس معرفی و به تخلفات نیز رسیدگی خواهد شد . بر اساس بررسی ها ،ساخت متروپل قبل از صدور پروانه کلید خورده و بعد از ساخت چندین طبقه سازمان نظام مهندسی به موضوع ورود کرده و چندین گروه ناظر تعیین و سپس تغییر می کنند. قبل از صدور پروانه، و بدون اطلاع سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی احداث بنا، آغاز و بعد از آنکه چند طبقه از ساختمان ساخته شده، سازمان نظام مهندسی موضوع را پیگیری و ناظرین مشخص می شوند اما پس از مدتی ، ناظرین منتخب استعفا می دهند و گروه ناظر دیگری تعیین وجایگزین آنان می شود.

چه زمانی در این خصوص به نتیجه خواهید رسید؟

واقعیت این است که به نتایجی رسیده ایم اما باید گزارش نهایی را در صحن علنی ارائه دهیم.

یعنی به جمع بندی رسیده اید و فعلا مایل نیستید رسانه ای شود…

خیر ، هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم ولی گزارشاتی را که از منابع و مقامات مرتبط مختلف تهیه کرده ایم ، می تواند مشخص کند که مقصر ها چه کسانی هستند.

برای معرفی مقصرین این حادثه آیا نباید با قوه قضائیه و دولت هماهنگ باشید؟

قوه قضائیه و دولت (وزارت راه و شهر سازی) تشکیلات جداگانه ای هستند و هر کدام باید با ابزار های خود به صورت جداگانه موضوع را پیگیری کنند ،مجلس نیز مجموعه ای است که به صورت جداگانه به این موضوع پرداخته است.مجلس پس از اینکه مقصرین را مشخص کرد آنها را به قوه قضائیه معرفی می کند و آنها کار خود را انجام می دهند.

درجلسات و گزارشات در مورد زنده بودن و یا فوت مالک متروپل آقای عبدالباقی هم اطلاعاتی به دست آوردید؟

نه نه ،ما اصلا به این مسئله ورود پیدا نکردیم . این موضوع در حوزه اختیارات ما نیست و بحث ما روی سازه بود.

قبلا آقای مخبر از همکاری غیر قانونی شهرداری و شورای شهر با مالک این ساختمان گقته بودند

من در این مورد اطلاعی ندارم .

اما شما خودتان به وقوع تخلفات تاکید کردید

بله ولی در مورد این موضوع اطلاعاتی ندارم ،من اعتقاد دارم این موضوعات باید رودر رو مطرح شود تا متهم بتواند از حق خود دفاع کند ، وقتی کسی که بتواند از حق خود دفاع کند ، وجود ندارد ، نمی توانم نظری بدهم.

یعنی در گزارشات هم به تخلفات نرسیدید …

قطعا به نتیجه ای می رسیم و آن راکه آن را در صحن اعلام می کنیم .

باتوجه به حضور پرشمار مقامات بلندپایه دولتی در آبادان ، وضعیت مدیریت بحران ، مناسب است؟

قاعدتا حضور مقامات احرایی در محل چنین حوادثی ، اقدامی خوب و ارزنده است. وزیر کشور هم آنجا حضور فعالی دارند و هدایت و هماهنگی عملیات را بر عهده گرفته اند، البته ، گمانم ، بهتر است، استانداری خوزستان، متولی انجام عملیات شود و وزیر کشور ، هر دو سه روز یکبار برای نظارت و هماهنگی لازم و بازدید میدانی به آبادان بروند تا این پیام به مردم منتقل شود که وضغیت شهر ، طبیعی است و نیازی به حضور مقامات غیراستانی نیست..

شاهد اعتراض های مردمی هم بودید؟

خیر، دوره حضور ما ، رویکرد مردم آبادان ، بسیار خوب بود و با هیات ما و همچنین امدادگران و مسئولان ، همکاری خوبی داشتند.

۲۱۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *