امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ماندن اسکوچیچ چگونه به «مو» رسید؟/ پایگاه ضعیف در رختکن تیم ملی!

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال ایران به عنوان نخستین تیم از قاره آسیا توانست مجوز حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را کسب کند. این اتفاق در حالی با هدایت دراگان اسکوچیچ رخ داد که عملکرد ضعیف این تیم در دور مقدماتی راهیابی به مهم‌ترین تورنمنت فوتبال ملی با هدایت مارک ویلموتس کمترین شانس را برای نسل طلایی فوتبال ایران ایجاد کرده بود.

با این حال اسکوچیچ با وجود تمام انتقادات در انتخابش با قدرت توانست تیم ملی ایران را به جام جهانی قطر برساند اما باز هم جایگاهی متزلزل در رأس کادر فنی ملی پوشان داشت.

یک باخت تمام بردها را شست

تیم ملی ایران تنها پس از برگزاری هفت دیدار جواز حضور زودهنگام در جام جهانی ۲۰۲۲ را کسب کرد تا دیدار با امارات، کره جنوبی و لبنان در دور برگشت انتخابی تشریفاتی شود.

شاگردان اسکوچیچ پس از قطعیت حضور در جام جهانی قطر امارات را در تهران شکست دادند. این تیم سپس راهی شرق آسیا شد تا مقابل کره جنوبی تن به شکست دو بر صفر در چهارم فروردین ۱۴۰۱ بدهد.

همین یک شکست کافی بود تا منتقدان سرمربی کروات خیلی زود تیغ، تیز کرده و او را متهم ردیف اول جلوه دهند اما اسکوچیچ بار دیگر با پیروزی مقابل لبنان در دیدار پر حاشیه که در مشهد برگزار شد آبی روی آتش ریخت تا همه چیز فعلاً خوب پیش برود.

شلاق بی نظمی فدراسیون روی تن تیم ملی

جنگ قدرت در راهروهای فدراسیون فوتبال پس از عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست به اوج خود رسید تا تیم ملی بزرگسالان همچون کودک سر راهی بدون هیچ برنامه‌ای در فرصت طلایی تقویم بازی‌های ملی در دنیا تنها یک دیدار تدارکاتی با الجزایر داشته باشد.

گرمای بالای ۵۰ درجه در قطر سبب شد تا شاگردان دراگان اسکوچیچ شب‌ها در دوحه تمرین کنند اما اینقدر عرق بریزند که همه از آن گلایه مند باشند. سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی و احسان حاج صفی تعدادی از ملی پوشانی بودند که نارضایتی خود را علنی اعلام کردند تا در روزهایی که تمام تیم‌های حاضر در جام جهانی عطش موفقیت دارند مدیران فدراسیون بدون هیچ دغدغه‌ای پشت صندلی‌های خود بنشینند و توجهی به این تیم نکنند.

ماندن اسکوچیچ چگونه به «مو» رسید؟/ پایگاه ضعیف در رختکن تیم ملی!

الجزایر بهانه جدی شد

شکست دو بر یک مقابل الجزایر که تنها بازی دوستانه در فیفا دی خردادماه بود بهانه‌ای جدی برای انتقادات گسترده از اسکوچیچ شد. منتقدان سرمربی تیم ملی ایران پا را فراتر از گذاشتند و جانشینان احتمالی اسکوچیچ را نیز معرفی کردند. جواد نکونام، کارلوس کی روش و علی دایی گزینه‌هایی بودند که برای جانشینی اسکوچیچ معرفی هم شدند تا اسکوچیچ در بدترین موقعیت ممکن در فاصله حدود ۱۵۰ روز مانده به جام جهانی قرار بگیرد.

رختکن از کف اسکوچیچ پرید

رابطه خوب سرمربی کروات با ستاره‌های تیم ملی ایران یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت تیم ملی ایران در مسیر راهیابی به جام جهانی قطر مطرح می‌شد اما برگزاری نامنسجم اردوی قطر و همچنین نحوه چیدمان تیم ملی ایران در دیدار با الجزایر بهانه‌ای برای رو در رو شدن تفکرات چند بازیکن با اسکوچیچ شد. اتفاقی که شایعه درگیری لفظی تند سردار آزمون با اسکوچیچ را در بین دو نیمه دیدار با الجزایر بر سر زبان‌ها انداخت.

ماجرایی که جرقه آن در جلسه بازیکنان با تجربه تیم ملی با حمید سجادی وزیر ورزش زده شد. بازیکنان تیم ملی ایران اصلاً از وضعیت برگزاری اردو راضی نبودند تا در سالن کنفرانس «شماره دو» هتل پنج ستاره محل اقامت خود در دوحه قطر آن را به گوش وزیر برسانند.

گفتگویی جدی که سجادی باعث شد دو بار در این نشست به بازیکنان قول بدهد هرگز اجازه نمی‌دهد دیگر چنین برنامه نا منظمی تکرار شود اما خروجی این جلسه چیزی فراتر از دلخوری بازیکنان بود و آن هم چیزی جز ضعف جایگاه اسکوچیچ در رختکن تیم ملی ایران نبود!

ماندن اسکوچیچ چگونه به «مو» رسید؟/ پایگاه ضعیف در رختکن تیم ملی!

یکی به نعل و یکی به میخ ماجدی

میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال ایران پس از انتقادات تند از عملکرد دراگان اسکوچیچ او را سرمربی تیم ملی دانست اما جملاتی را در برنامه تلویزیونی بر سر زبان آورد که نشان داد چندان هم نباید سرمربی کروات دلخوش به این حرف‌ها باشد.

ماجدی درباره ماندن یا رفتن سرمربی کروات تیم ملی ایران تاکید کرد: اسکوچیچ با تیم ملی قرار داد دارد و مورد حمایت کامل فدراسیون فوتبال است اما به اعتقاد بنده و اعضای هیأت رئیسه اولویت ارکان فدراسیون تیم ملی است و بزرگ‌تر از نام فوتبال کشور نام دیگری نیست. ما هر کاری را برای سربلندی تیم ملی انجام خواهیم داد.

سرپرست فدراسیون فوتبال وقتی دید صحبت‌هایش شک درباره آینده کادر فنی ملی پوشان را افزایش داد بار دیگر اظهار داشت: قطعاً با اسکوچیچ ادامه می‌دهیم و او تا پایان جام ملت‌های ۲۰۲۳ سرمربی ایران است.

جمله‌هایی که برای علاقمندان فوتبال ایران چندان نشان از ماندن قطعی اسکوچیچ نداشت تا آینده او در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد

ماندن اسکوچیچ چگونه به «مو» رسید؟/ پایگاه ضعیف در رختکن تیم ملی!

شانس اندک کی روش

کارلوس کی روش با وجود اینکه اسمش بسیار در رسانه‌ها می چرخد شانس بسیار اندکی برای حضور دوباره روی نیمکت تیم ملی ایران دارد. در صورتیکه فدراسیون فوتبال به این نتیجه برسد که اسکوچیچ باید قبل از جام جهانی خداحافظی کند کی روش نباید چندان امیدوار به بستن چمدان‌هایش به مقصد تهران باشد.

حاشیه‌های پر تکرار او و همچنین هزینه‌های ارزی مربوط به جذب او مهم‌ترین دلایل در عدم بازگشت کی روش است.

داخلی‌ها و احتمال یک سورپرایز

با وجود اینکه صحبت از جواد نکونام برای نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران می‌شود اما پیگیری‌های خبرنگار مهر، نشان می‌دهد او نیز شانس کمی برای این موضوع دارد. فدراسیون فوتبال با بی پولی بزرگی روبروست و در صورت برکناری اسکوچیچ شانس گزینه‌های داخلی به مراتب بیشتر از خارجی هاست. در این بین شایعاتی درباره احتمال بازگشت یکی از سرمربیان پیشین داخلی تیم ملی ایران مطرح شده است که در صورت بازگشت می‌تواند سورپرایزی بزرگ برای شگفت زده کردن هواداران فوتبال ایران محسوب شود!

ماندن اسکوچیچ چگونه به «مو» رسید؟/ پایگاه ضعیف در رختکن تیم ملی!

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *